12. خرداد 1398 - 8:44   |   کد مطلب: 22921
درد در مچ دست یا پا عللی مختلف دارد و قدم اول در روند درمان توجه به سن و پیدا کردن عامل زمینه‌ای است.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

هنگامی که می‌دوید یا می‌پرید نیرویی معادل سه برابر وزنتان به مچ پاهایتان وارد می‌شود؛‌ به همین دلیل مچ پا آسیب پذیرترین مفصل در بین مفاصل‌ است و جای تعجبی ندارد که آسیب دیدگی این عضو عمومی‌ترین آسیب دیدگی در میان تمام ورزش‌ها به شمار آید.

رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی، شکستگی استخوان و در رفتگی مفصل از آسیب‌های جدی مچ پا به شمار می‌آید؛ این آسیب‌ها علتشان بیشتر پیچ خوردن و کش آمدن ناگهانی مچ پاست، در هر روز بیشتر از ۲۰ هزار مورد رگ به رگ شدن مچ پا در دنیا رخ می‌دهد، رگ به رگ شدن و یا پیچ خوردگی در اثر کش آمدن، پاره شدن و یا شکستگی یک یا تعدادی از استخوان‌های مفاصل مچ پاست.

 

رفع پیچ خوردگی مچ پا

رفع پیچ خوردگی مچ پا نیازمند مراقبت‌های پزشکی است و برای رد احتمال شکستگی استخوان گرفتن عکس رادیولوژی لازم خواهد بود و دررفتگی امری آشکار است؛ رگ به رگ شدن با یک رژیم غذایی (برنج)، استراحت، یخ گذاشتن و بستن با یک بانداژ کشی و آویزان کردن آن از ارتفاع بهبود خواهد یافت.

در این بین یکی از روش‌های مناسب برای درمان آسیب دیدگی جدی مچ پا یخ درمانی است؛ دوران بهبودی آسیب دیدگی مچ پا مربوط به میزان پیچ خوردگی آن است و میزان آن برای پارگی و رگ به رگ شدن ملایم حدود چهار الی ۱۲ هفته است، در حالتی که مچ پا دچار شکستگی شده باشد روند بهبود ممکن است ۲ یا سه ماه طول بکشد تا استخوان‌ها بهبود پیدا کنند.

درمان مچ درد طولانی مدت است

شما ممکن است تا چهار ماه بعد از شکستگی نتوانید به فعالیت‌های ورزشی خود بازگردید، آسیب دیدگی‌های مکرر مچ پا باعث کندی در بهبود آن می‌شوند، این آسیب دیدگی‌ها به‌طورمعمول در نتیجه التهاب تاندون‌های بلند هستند که از مچ پا عبور می‌کنند و همچنین متقاطع شدن رگ‌های مچ پا حین آسیب دیدگی حاصل می‌شود، استفاده مکرر از تاندون‌ها و منعطف نبودن آن‌ها به اندازه ماهیچه‌ها باعث ملتهب شدن و درد آن‌ها می‌شود.

 

زیاده روی در فعالیت‌های ورزشی، تمرین اشتباه، کفش نامناسب و پوشش پای ضعیف می‌تواند باعث آسیب دیدگی‌های مکرر مچ پا شود؛ هنگامی که ورزش مشخصی می‌کنید یا در حال انجام یک نرمش درد مچ پا رخ دهد، دچار آسیب دیدگی شده اید.

بیشتر بخوانید: هنگام ضرب ديدگي مچ پا اين نکات را رعايت کنيد

کلید مراقبت از آسیب دیدگی مکرر فعالیت به موقع و معالجه آن به وسیله یک رژیم خوب غذایی، استراحت، یخ، بستن مچ پا و مرتفع نگهداشتن آن است؛ برای کاهش درد و التهاب مچ پا می‌توان از آسپیرین و مسکن نیز استفاده کرد، بعد از اینکه نشانه‌های آسیب دیدگی مرتفع شد آرام آرام به فعالیت‌های خود برگردید، زود کار کردن با مچ پای آسیب دیده مثل این است که با دست خود دوباره باعث آسیب دیدگی مجدد آن می‌شوید.

به یاد داشته باشید که دوران نقاهت این اختلال ممکن است تا ۶ هفته طول بکشد و در بعضی از حالات آسیب دیدگی مستلزم عمل جراحی است،  بعد از جراحی شما برای ۱۲ الی ۱۴ هفته نباید به ورزش بازگردید، موقع تمرین هوشیار باشید اگر احساس درد می‌کنید تمرین خود را متوقف کنید، در ورزش ریسک بی مورد برابر با مصدومیت است.

 

چگونه به کمک طب سنتی مچ درد را درمان کنیم؟

جعفر غفارزاده متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: درد در مچ دست یا پا علت‌های مختلفی دارد که باید در قدم اول به سن و جنس توجه کرد؛ در خانم‌های میانسال یا یائسه این درد به نام سندرم کانال کارپ نامیده می‌شودو در صورتی که به موقع درمان نشود به درد در ناحیه گردن، شانه و غیره منتهی خواهد شد.

وی ادامه داد: دلایل دیگر در مچ پا یا دست نوعی التهاب در ناحیه تاندون‌هاست و به‌طورمعمول به بیماری روماتیسم منجر خواهد شد؛ در این مواقع برای درمان بیماری باید از بیمار شرح کامل گرفت تابتوان به خوبی آن را درمان کرد.

غفارزاده بیان کرد: اگر فرد بیماری زمینه‌ای نداشت باید علت‌‌های دیگر را بررسی کنیم؛ در برخی افراد تجمع مواد غلیط باعث ایجاد درد در آن ناحیه می‌شود و نیاز به پاکسازی، دارو درمانی و ماساژ دارد.

این متخصص طب سنتی تشریح کرد: به افرادی که دچار دست درد یا درد ناحیه پا هستند توصیه می‌شود آبگوشت گوشت شتر با نخود فراوان میل کنند، همچنین روغن مالی با روغن بادام تلخ و سیاه دانه در ناحیه درد بسیار موثر است و در نهایت نیاز به چند جلسه ماساژ درمانی خواهد داشت.

 

 

کشیدگی‌های ساده منجر به درد مچ می‌شود

محسن موحدی یگانه، فوق تخصص جراحی پا و مچ پا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیچ خوردگی مچ پا، اظهار کرد: بسیاری از افراد اعم از ورزشکاران به خصوص فوتبالیست‌ها و غیره دچار پیچ خوردگی پا می‌شوند؛ پیچ خوردگی مچ پا در موارد خفیف ناشی از کشیدگی‌های ساده در عناصر نگهدارنده مچ پا همچون تاندون‌ها، رباط و کپسول مفصلی است.

موحدی یگانه با اشاره به درمان مچ پا، بیان کرد: اگر پاره شدن تاندون و رباط، باعث آسیب غضروفی یا آسیب عصبی اطراف مچ پا شود نوع درمان آن متفاوت خواهد بود که با گرفتن شرح کامل بیمار می‌توان درمان را آغاز کرد؛ تشخیص به موقع پیچ خوردگی مچ پا در درمان آن بسیار حائز اهمیت است.

عوارض پیچ خوردگی مچ پا

فوق تخصص جراحی پا و مچ پا ادامه داد: حدود ۴۰ درصد پیچ خوردگی‌های مچ پا ممکن است به دلیل درمان نکردن مناسب باشد که عوارض جدی به همراه خواهد داشت؛ احساس خالی کردن مچ پا و پیچ خوردگی‌های مکرر مچ پا، درد‌های مستمر و مداوم، از عوارض اصلی پیچ خوردگی مچ پا به شمار می‌آید.

 

چرا به آرتروز دچار می‌شویم؟

این فوق تخصص جراحی پا و مچ پا بیان کرد: ضربه‌های شدید و استفاده مکرر از مفاصل نیز از عوامل خطرزای مهم برای آرتروز محسوب می‌شوند؛ الگو‌های درگیری مفاصل تحت تاثیر اضافه بار تحمیل شده بر مفاصل در اثر مشاغـل یـا سرگرمی‌هاست؛ برای مثال آرتروز مچ پا در بالرین‌ها، آرنج و مفصل کف دستی انگشتان درشت پرتاب کننده‌های توپ بیسبال، شایع است در حالی‌که در افراد عادی آرتروز هیچ یک از مفاصل فوق شایع نیست.

 

 

وی یادآوری کرد: پرهیز از ایستادن طولانی، زانو زدن، چمباتمه زدن، کاهش وزن، استراحت استفاده از عصا و غیره از درمان‌های غیر دارویی محسوب می‌شود؛ استفاده از دارو‌ها و جراحی ارتوپدی در موارد شدیدتر در نظر گرفته می‌شود، ورزش جزو حیاتی از درمان آرتروز به شمار می‌آید و علاوه بر اینکه از خشکی مفاصل جلوگیری می‌کند به تقویت عضلات اطراف مفاصل نیز کمک می‌کند، همچنین فرد بیمار با انجام تمرینات ورزشی مناسب احساس نشاط و شادابی کرده، انرژی کلی بدن بهبود می‌یابد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار