7. تير 1399 - 10:10   |   کد مطلب: 22995
تبلیغ در فضای مجازی موضوعی جدید نیست، اما به تازگی انتشار تصاویری نامتعارف از انجام عمل جراحی یا نحوه مصرف دارو سقط جنین به معضلی حاد تبدیل شده است.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

مدتی می‌شود که فضای مجازی به جولانگاهی برای تبلیغات محصولات و خدمات نامتعارف تبدیل شده است و متاسفانه هر روز شاهد اتفاقاتی عجیب‌تر از روز گذشته هستیم؛ جراحی بینی، سفید کردن دندان‌، لاغری‌ ۱۰ روزه و حالا تبلیغات برای سقط جنین! تبلیغات جراحی‌های رنگارنگ که ممکن است به قیمت آسیب جدی برای بیمار تمام شود.

اعمالی غیر قانونی که روزگاری عده‌ای از صحبت درباره آن‌ها شرم داشتند و حتی گاهی آن‌ را کتمان می‌کردند، امروز به افتخارات و محل درآمد برخی تبدیل شده است؛ تصاویر خط قرمزی که امروزه بدون فیلتر و تنها برای تبلیغات برخی پزشکان در صفحات مجازی منتشر می‌شوند.

 

استفاده‌های مخرب از فضای مجازی به تبلیغات ختم نمی‌شود و به تازگی شاهد ارائه آموزش‌هایی هستیم که به یقین اثرات مخرب فردی و اجتماعی آن غیر قابل تصور خواهد بود؛ در کنار صفحات فروش و آموزش استفاده از مواد مخدر حالا کم کم سر و کله صفحات فروش قرص و آموزش سقط جنین پیدا شده است؛ ارائه آموزش‌های نامناسب پزشکی به طور قطع به اندازه آموزش ساخت دینامیت در منزل یا آموزش کاشت و پرورش ماریجوانا در گلدان‌های زینتی خطرناک خواهد بود.

 

به هیچ وجه ارزش و اهمیت پزشکانی را که دغدغه‌ای جز خدمت به مردم دارند را زیر سوال نمی‌بریم، اما دیدن اسامی پزشکان با پیش وند متخصص و فوق تخصص عذاب آور است. مگر در همه دنیا پزشکان بعد از فارغ‌التحصیلی سوگند نامه بقرات را بر زبان نمی‌آورند که «به خداوند متعال قسم یاد می‌کنم که نسبت به معلم و استاد نهایت قدردانی و ازخودگذشتگی را انجام دهم، نهایت تلاش و تخصص خور را در جهت کمک به بیماران و جلوگیری از آسیب آن‌ها به کار بگیرم، به اتانازی (به مرگی) و سقط جنین هیچ‌کسی کمک نکنم.»

ختم شدن بخشی از تصاویر منتشر شده به یک مامای مازندرانی

ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تبلیغات نامتعارف یکی از متخصصان مامایی اظهار کرد: تبلیغات غیرمعمول در حوزه پزشکی به معضلی جدی تبدیل شده، به طوری که طی بخشنامه‌ای کمیته‌ای جداگانه در نظام پزشکی برای رسیدگی به این تبلیغات‌های غیرمجاز به خصوص فضای مجازی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه تا به امروز کنترل مناسبی در این حوزه وجود نداشته است و امیدوار هستیم به زودی شاهد بهبود این وضعیت باشیم.

 

خداکرمی درباره تصاویر منتشر شده از تبلیغات نامتعارف یک متخصص مامایی، اظهار کرد: اغلب تصاویر منتشر شده از این تبلیغات غیر معمول به یکی از متخصصان این حوزه در استان مازندران مربوط بوده، این پزشک با استفاده از فضای مجازی و تنها برای تبلیغات اقدام به انتشار و پخش تصاویر نامتعارفی از این حوزه می‌کرده است.

رئیس انجمن مامایی با تاکید بر محکومیت این پزشک اظهار کرد: بدون شک با متخلفان این حوزه از جمله همین پزشک برخورد‌هایی جدی انجام خواهد شد، به‌طور معمول در ابتدا به صورت تذکر کتبی به پزشک‌های متخلف اخطار داده می‌شود و در صورتی که شرایط حاد باشد یا شخص خاطی توجهی به اخطار‌ها نکنند، پروانه طبابت باطل خواهد شد و به مراجع انتظامی معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: رسیدگی به شکایات مختلف در حوزه فضای مجازی و محکومیت متخلفان، نیاز به دقت بیشتری دارد چرا که در برخی موارد اثبات صحت و سقم تخلف و شناسایی فرد خاطی کمی دشوار است.

توجه ویژه معاونت درمان دانشگاه‌ها علوم پزشکی به تخلفات تبلیغاتی

خداکرمی با تاکید بر توجه معاونین درمان دانشگاه‌ها برای جلوگیری از فعالیت تبلیغاتی غیرمجاز پزشکان، بیان کرد: توجه داشته باشید که تبلیغات گمراه کننده نه تنها در بین پزشکان بلکه در همه صنوف وجود دارند که به طوری همه روزه شاهد تبلیغات گسترده‌ای از بخش‎هایی مثل موسسات مالی و مواردی از این قبیل هستیم.

رئیس انجمن مامایی تشریح کرد: به طور کلی در هر بازاری که تقاضا بیشتر باشد، مشکلات و موارد غیرقانونی بیشتر دیده می‌شود؛ باید علاوه بر برخورد با تبلیغات غیرقانونی به دنبال مدیریت فرهنگی و اجتماعی در این گونه حوزه‌ها باشیم، بدون شک اگر این دسته فعالیت‌های فرهنگی به درستی انجام شوند شاهد این حجم از جراحی‌های زیبایی در سطح کشور نخواهیم بود.

وی افزود: بدون شک مراجعه به پزشکان و متخصصان حوزه زیبایی کمترین میزان خطا و عوارض را برای بیماران به همراه دارد، اما افزایش غیرمعمول تقاضا برای جراحی‌های زیبایی باعث شده است تا افراد غیرمتخصص به این حوزه ورود پیدا کنند و این امر باعث ایجاد آسیب‌های جدی و حتی نقص در آن‌ها می‌شود؛ در موارد غیرقانونی نهاد و سازمانی برای مدیریت آن‌ها وجود ندارد و به‌طورمعمول افراد آسیب دیده برای شکایت به دادگاه‌ها مراجعه می‌کنند، اما مشکلی از این افراد حل نخواهد کرد.

 

خداکرمی گفت: سازمان نظام پزشکی کشور به طور جدی با متخلفان تبلیغاتی برخورد خواهد کرد به خصوص اگر این تبلیغات گمراه کننده در حوزه‌های پرخطری مثل سقط جنین و انجام عمل‌های تناسلی باشد.

رئیس انجمن مامایی گفت: متقاضیان انجام چنین جراحی‌هایی هم باید به محل انجام جراحی و هم به پزشک توجه کنند؛ گاهی تبلیغات مراکز غیرمجاز می‌تواند شما را به مراجعه به این مراکز ترقیب کرده و در نهایت هزینه سنگینی را چه از نظر جسمی و چه از نظر مالی به شما تحمیل کند.

وی یادآوری کرد: پزشک خاطی در استان مازندران محکوم شده و پروانه کسب او باطل شده است، بعد از بررسی کامل مراجع انتظامی به تخلفات او رسیدگی خواهند کرد.

چشم انتظار برخوردی مناسب با افراد متخلف ماندیم

مدتی می‌شود که تبلیغات عجیب برخی پزشکان بیش از گذشته به چشم می‌خورد؛ سازمان نظام پزشکی خود را متولی این امر معرفی کرده است و همه مسئولان بر ضرورت برخورد با این متخلفان تاکید دارند.

مدتی پیش ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی در نشستی خبری گفت: دادگاه نظام پزشکی قابلیت برخورد با تبلیغات پزشکی را دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی، سازمان نظام پزشکی بدون هیچ اغماضی برخورد می‌کند و مجازات برخورد با تبلیغات پزشکی از تذکر تا محرومیت از فعالیت بر اساس قانون است.

بدون شک این چند مدت فرصت مناسبی بود تا برای یک بار هم که شده، معنای واژه برخورد قاطع و بدون اغماض را در عمل ببینیم؛ خوشبختانه وقاحت این افراد متخلف و هشتگ‌های که زیر پست‌هایشان درج می‌کنند باعث شده است تا با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت بتوانید همه آن‌ها را بشناسید. سازش نهاد‌های انتظامی و نظارتی با این افراد باعث شده است تا بی هیچ ترسی به انجام این کار ادامه دهند.

ابتدای کار فقط حرف از تبلیغات در میان بود که با انجام تخلف برای پزشک و خطر برای بیمار همراه است، اما حالا شاهد آموزش این مسائل هستیم، زمانی که حرف از آموزش می‌زنیم به معنای بار‌ها و بار‌ها تکرار این اشتباه است، به معنای خطری است که نفر به نفر بین مردم این کشور پخش می‌شود؛ این آموزش‌ها بدون شک هزاران بار خطرناک‌تر از تبلیغات است؛ در شرایطی که یکی از بزرگترین افتخارات جامعه پزشکی کشورمان رفع مشکل باروری و بچه دار شدن افراد بیمار است؛ مال دوستی برخی از افراد پزشک نما ممکن است حسرت تولد نوزادی را بر دل چند نفر باقی بگذارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار