25. خرداد 1398 - 10:27   |   کد مطلب: 22996
حجت‌الاسلام پویا حفظ حجاب و عفاف را به دختران و بانوان با الگوبرداری از زنان برگزیده تاریخ توصیه کرد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

پاکی و پاکیزگی از آن خداست؛ آفرینش و آفرینندگان از پروردگار عالمیان پاکیزگی را به ارمغان گرفته اند؛ خداوند پاکیزه است و پاکیزگی را دوست می‌دارد؛ پاکی نفس مهمترین نعمت آفریدگار است که حضرت حق این گوهر بزرگ را به برگزیدگان خود ارزانی داشته است؛ زیباترین پاکیزگی از آن بانوان بهشتی با عفت است که این مقام شایسته هر کسی نیست و به راحتی به دست نمی‌آید؛ بانوان بهشتی که قرآن حکایات زیبایی را در دل خود از این بزرگواران گنجانده است؛ بر اساس روایات پیامبر (ص) چهار بانو بهشتی را بار‌ها به امت خود معرفی کرده است؛ حضرت مریم (س) دختر عمران (ع)، حضرت خدیجه (س) دختر خویلد، حضرت فاطمه (س) دختر محمد (ص) و حضرت آسیه (س) دختر مزاحم (همسر فرعون) است؛ حضرت حوا (س)، حضرت فاطمه بنت اسد (س) و حضرت ساره (س) از بانوان دیگری هستند که مقام خاصی در پیشگاه خداوند دارند؛ زنان با الگو برداری از این بانوان برگزیده می‌توانند همچون زنانی که در تاریخ منزلت خود را به اثبات رسانده اند جایگاه و منزلت خوبی را در پیشگاه الهی از آن خود کنند؛ توجه به عفت یا حجاب و عفاف از مهمترین امری است که زنان و دختران باید از آن مراقبت کنند تا آخرت و جایگاه خوبی را در نزد پروردگار به دست بیاوردند.

 

 رعایت حریم راهی برای بهشتی شدن

همه ما از خستگی‌های طاقت فرسای روزانه‌ی خود گریزانیم و سعی داریم تا می‌توانیم راهی برای رهایی از آن پیدا کنیم؛ جسم خسته خود را به آرامش برسانیم این خستگی دنیوی در تمام عمر همراه ما است و پایانی ندارد؛ مهمترین بخش زندگی آدمی آخرت است؛ بر اساس بسیاری از روایات دنیا تنها محل گذری بیش نیست و مزرعه‌ای برای آخرت است؛ بندگی و اطاعت از امر پروردگار باید چراغ راه همه ما قرار گیرد تا با توشه‌ای که برای آخرت خود ذخیره کرده ایم به استقبال سرنوشت مان در دیار باقی برویم؛ هر بنده‌ای دوست دارد اعمال نیکش آنقدر زیاد باشد تا در بهشت برین به آرامش برسد؛ خداوند برای آرامش بندگانش الگو‌هایی را قرار داده تا با کمک آن‌ها راه سعادت را پیدا کنند و به آرامش ابدی دست یابند؛ بر همین اساس حجت الاسلام و المسلمین محمد پویا کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مهم‌ترین خصوصیات بندگی مطیع بودن خداوند است، اظهار کرد: رعایت حریم‌ها و عفاف همراه عبد و اطاعت از پروردگار از مهم‌ترین خصوصیات بندگی است؛ قرآن در آیات ۹ و ۱۰ سوره مومنین به مهم‌ترین ویژگی‌های عبودیت و بندگی اشاره کرده است؛ در تعاریف، توصیف نمازگزاران واقعی خویشتن داری و دوری از گناه و معصیت است.

وی ادامه داد: اگر عفاف وجود نداشته باشد امکان بهشتی شدن هم وجود ندارد؛ راه بهشتی شدن رعایت حریم هاست.

 

 حضرت مریم ( س ) بهترین الگوی برای بهشتی شدن مردان و زنان

حضرت مریم (س) دختر عمران (ع) از چهار بانوی برگزیده بهشتی بهترین الگو برای مردان و زنان برای دستیابی به برترین درجات بهشتی است، حجت الاسلام و المسلمین پویا با اشاره به اینکه حضرت مریم (س) از زیبایی چهره و درون میان انسان‌های زمان خود همتایی نداشت و با تمام سختی‌ها و ناملایمت‌هایی که در حقش روا شد بندگی خود را بدون هیچ کم و کاستی انجام داد و بهترین الگو برای همه انسان‌های زمان خود است، عنوان کرد: همانطور که در جز ۲۹ قرآن آخرین آیات سوره تحریم آمده است؛ حضرت مریم (س) مثال و الگویی برای بانوان؛ تعبیر بانویی محسنه در عفاف قرار دارد؛ او زنی بسیار زیبا، نورانی، پاکدامن و بهترین الگو برای مردان و زنان به خاطر بندگی و اطاعت از پروردگار است.

این کارشناس مذهبی افزود: فرشتگان به حضرت مریم (س) خطاب می‌کردند: خداوند تو را برگزیده و از میان زنان تو الگوی مناسبی برای همه جهانیان به خاطر پاکدامنی و بندگی ات هستی.

 

شواهدی از عفاف و حجاب حضرت فاطمه زهرا ( س )

حجت الاسلام و المسلمین پویا با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) برترین الگوی در تمام عصر‌ها، اولین و آخرین بانوی الگوی حجاب، عفاف و حیا است، بیان کرد: شواهد بسیاری از عفاف و حجاب حضرت فاطمه (س) از جمله رو گرفتن آن حضرت (س) از فرد نابینا است؛ پیامبر (ص) خطاب به حضرت زهرا (س) سوال کرد: چرا در مواجه با فرد نابینا با حجاب رفتی؟! ... ایشان در پاسخ پیامبر (ص) فرمودند: درست است که او نابیناست، ولی من او را می‌بینم.

وی با اشاره به اهمیت حجاب، عفاف و حیا در دختران و زنان افزود: این بزرگترین درس برای دختران و بانوان ماست؛ یک بانو باید در لحظه رو برو شدن با نامحرم به چه نکاتی توجه کند؛ میزان و نوع پوشش باید رعایت شود؛ سطح حریم با توجه به بیان حضرت فاطمه زهرا (س) مهم است؛ حضرت فاطمه (س) در همه‌ی عرصه‌های حکومتی، اجتماعی، سیاسی و ... حضور داشتند، ولی به رعایت حریم‌ها توجه می‌کردند؛ آن حضرت (س) در هنگام خطبه در مسجد پیامبر (ص) در اسکورت محرمان خود طوری می‌نشستند که چهره شان دیده نشود.

 بزرگترین گلایه حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا

عاشورا بزرگترین واقعه تاریخ، بهترین الگو برای همه انسان‌ها و درس‌های زیادی در دل آن نهفته است؛ یکی از بزرگترین الگوی این واقعه بزرگ حضرت زینب (س) و همراهان ایشان با وجود تمام رنج‌ها، مشقت‌ها و سختی‌ها رعایت حجاب، عفاف و حیا در میان زنان اهل بیت (ع) است، حجت الاسلام و المسلمین پویا با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) از بزرگترین الگو‌های حجاب، عفاف و حیا برای دختران و بانوان است، تصریح کرد: حضرت زینب (س) هنگامی که در قصر یزید ملعون خطبه می‌خواند؛ اولین ایرادی که به یزید گرفت, فرمودند: آیا این درست است امام حسین (ع) را به شهادت برسانی و بی رحمانه به زنان و کودکان و حریم اهل بیت (ع) هتک حرمت کنی؟ ... آن‌ها را در دیدگان نامحرمان قرار دهی؟! از این عمل زشت خود شرم نمیکنی ...؟! هتک حرمت ناموس پیامبر خدا (ص) و امام حسین (ع) در کوچه و بازار ... بزرگترین دغدغه حضرت زینب (س) توجه به حریم و حجاب و عفاف بود؛ رعایت محرم و نامحرم و حریم‌ها مهم‌ترین درس از آن حضرت (س) است.

 

 جایگاه حیا و عفت در ظهور امام زمان ( عج )

حجت الاسلام و المسلمین پویا با اشاره به اینکه مهم‌ترین امر در ظهور امام زمان (عج) رعایت حجاب و عفاف و حرمت هاست، گفت: در دعا‌های امام زمان (عج) بر لزوم رعایت حجاب، عفاف و حریم‌ها بار‌ها تاکید شده است؛ بزرگترین امر در عصر آخر زمان و ظهور امام زمان (عج) رعایت حریم هاست.

گفتنی است بانوان برگزیده بهشتی به ویژه حضرت فاطمه زهرا (س) بزرگترین الگو برای رعایت حجاب، عفاف و حریم‌ها هستند؛ توجه ویژه حضرت فاطمه (س) به نامحرم این امر را به دختران و بانوان توصیه می‌کند؛ نباید به طور عمد در معرض دید نا محرم قرار گرفت؛ بزرگترین درس حضرت زهرا (س) و حضرت مریم (س) رعایت بیش از بیش حریم هاست.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار