26. خرداد 1398 - 11:26   |   کد مطلب: 22999
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: روند ثبت جهانی گردو در سازمان خوار بار جهانی شتاب می‌گیرد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

محمد مهدی مفتح ،نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: ثبت جهانیمحصول چند منظوره گردو از جنبه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری، آیینی و فرهنگی و اقتصادی برای شهرستان تویسرکان اهمیت دارد.

وی افزود: مدت ها است که تلاش برای ثبت جهانی گردوی تویسرکان آغاز شده اما این روند به شتاب بیشتری برای رسیدن به نتیجه لازم نیاز دارد.

مفتح با بیان اینکه از وزیر جهاد کشاورزی خواسته‌ایم تا زمینه لازم برای ثبت هرچه سریعتر گردوی تویسرکان در سازمان خوار بار جهانی فراهم شود تاکید کرد: این موضوع را به صورت مستمر و با استفاده از تمام توان و ظرفیت‌های موجود دنبال می‌کنیم.

وی از تشکیل ستاد "جیاس" یعنی کارگروه تخصصی برای ثبت جهانی گردوی تویسرکان در این شهرستان خبر داد و افزود: داشته‌ها و امکانات موجود حوزه کشاورزی و باغداری شهرستان تویسرکان به میزانی هست که بتوان سازمان خوار و بار جهانی را مجاب به ثبت جهانی گردو کرد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون نهالستان و زنجیره کامل باغ مادری و تولید نهال گواهی شده کشور در شهرستان تویسرکان راه اندازی شده که در منطقه کم نظیر است و می توان از ظرفیت های آن به عنوان یک پژوهشکده گردو نیز استفاده کرد.

وی گفت: همچنین در حال حاضر طرح اصلاح، سرشاخه کاری و پیوند زنی درختان گردو با هدف مقاوم سازی آنها در برابر آفات و سرمازدگی و ارتقا سطح کمی و کیفی تولید در سه هزار هکتار از باغ های گردوی شهرستان تویسرکان در حال انجام است.

شهرستان تویسرکان از بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های گردو برخوردار است و با تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار