3. تير 1398 - 8:28   |   کد مطلب: 23045
همه ما دوست داریم کتاب‌هایی را در زمینه‌های متفاوت بخوانیم تا نیازمان به کسب اطلاعات در همه امور برطرف شود.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگه خبرنگاران جوان

همه ما دوست داریم کتاب‌هایی را در زمینه‌های متفاوت بخوانیم تا نیازمان به کسب اطلاعات در همه امور برطرف شود. یکی از موضوعاتی که درباره آن کتاب نوشته می شود، موضوع انقلاب اسلامی است. در این زمینه برخی انتشاراتی‌ها از جمله انتشارات سوره مهر فعالیت می‌کنند. برخی از این کتاب‌ها هم به چاپ‌های بعدی می‌رسند. یکی از کتاب‌های سوره مهر را که در موضوع انقلاب اسلامی منتشر شده و به چاپ‌های بعدی رسیده است، معرفی می‌کنیم؛

[کتاب هایی که به دغدغه های مختلف ما پاسخ می دهند]

چاپ پنجم «آه با شین» با طرح جلدی متفاوت منتشر شد. این کتاب دومین رمان بزرگسال محمد کاظم مزینانی بعد از «شاه بی شین» با موضوع انقلاب است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده و تا کنون نزدیک به ده هزار نسخه از این کتاب به فروش رسیده است.

«آه با شین» روایت کننده فعالیت یک مبارز انقلابی چپ با فضای فکری کمونیستی است که از دهه ۲۰ شمسی و بدو تولد شخصیت اصلی داستان آغاز می‌شود و تا سال ۹۰ ادامه دارد. در این رمان به نوعی به تناقضات و تفاوت‌های نسلی بین شخصیت اصلی و فرزندش اشاره شده است.

کتاب «آه با شین» اطلاعات خوبی در اختیار خواننده قرار می‌دهد؛ به خصوص در حوزه مردم شناسی و علومی که کمتر به آن ورود پیدا کرده اید اطلاعات نویسنده مشخص می‌شود. به وضوح مشخص است مزینانی قبل از نگارش داستان هایش بر روی مسائل تاریخی جست و جوی بسیار می‌کند و این آثار را پدید می‌آورد.

در حالی که در «آه با شین» بار اصلی داستان در گذشته نهاده شده و چندین نسل را روایت می‌کند ترفند نویسنده در نگارش به گونه‌ای است که هیچگونه فلش بک و روزنه به گذشته به نظر نمی‌رسد. ظرفیت‌هایی در داستان انقلاب وجود داشت که تابه حال استفاده نشده، قوت اصلی کار مزینانی نثرکار و توصیفات آن است و هر کس خود را در قسمتی از کتاب بیشتر از قسمت دیگر احساس می‌کند.

رمان «آه با شین» به غیر ار برگزیدگی در بزرگترین جایزه ادبی کشور یعنی جایزه جلال آل احمد، در جشنواره داستان انقلاب نیز برگزیده شده است.

بخشی از کتاب را در ادامه خواهید خواند:

... «نطفه شازده در همین عمارت کاشته شده بود، در همین اتاق پنج دری، پای طاقچه‌های گچ بری شده و سقف آینه کاری، مثل نطفه یک دختر و هفده پسر دیگر، از زن‌های صیغه‌ای و عقدی، آسمان اعیانی عمارت، زن‌هایی با پیراهن حریر عروسی و یقه دالبردلبرانه، روی قالیچه‌ای ترکمنی که دو تا غزال از دویست سال پیش میان رج‌های ابریشمی آن گیر افتاده بودند و هرچه می‌دویدند به جایی نمی‌رسیدند.»

[کتاب هایی که به دغدغه های مختلف ما پاسخ می دهند]

یکی دیگر از موضوعاتی که درباره آن کتاب منتشر می شود، موضوعاتی عاشقانه است در اینجا کتابی را معرفی می کنیم که روایتی متفاوت با کتاب های عاشقانه دیگر دارد و روایتی متفاوت را بیان می کند.

«فرشته‌ای در برهوت»، نوشته مجید پورولی کلشتری، روایت داستانی دختری از اهل‌سنت سیستان و بلوچستان است که دل در گرو پسری از شیعیان دارد و پس از مخالفت‌های فراوان خانواده، پسر به خواستگاری دختر می‌رود. جلسه خواستگاری او به اثبات حقانیت امیرمؤمنان علی(ع) می‌گذرد و خانواده‌ دختر را متحول می‌کند. این جلسه با تعصب بزرگ خاندان او به چالش کشیده می‌شود و...

در بخشی از کتاب می خوانیم:

حکیمه‌‏خاتون آرام آرام پیش آمد و در یک قدمی رسول ایستاد و پرسید: آن جانماز را که تربتِ کربلا بود همراهت آورده‌‏ای؟!

رسول سری تکان داد. دست کرد توی جیبش و جانمازِ کوچکِ سبزی را بیرون آورد و طرفِ حکیمه‏‌خاتون بُرد. حکیمه‌‏خاتون جانماز را گرفت و نگاهش کرد و گفت: می‌‏شود برای من باشد؟! تا همیشه!

رسول سری تکان داد. از سر و صورتش آبِ باران می‏‌چکید و شانه‌‏‌اش از شدّت گریه تکان می‌‏خورد. حکیمه‏‌خاتون نگاهش کرد و گفت: حالا برو...
رسول توی هق‌هقِ گریه گفت: برای همیشه؟

فرشته‌ای در برهوت، اثر مجید پورولی کلشتری، به همت انتشارات عهدمانا در 72 صفحه منتشر شده است و در کمتر از یک‌سال به چاپ نهم رسیده است.

[کتاب هایی که به دغدغه های مختلف ما پاسخ می دهند]

موضوعات اجتماعی یکی از موضوعاتی است که مردم به آن علاقه دارند  و دوست دارند کتاب هایی را بخوانند که مسائل اجتماعی روزشان را بیان کند. فناوری یکی از موضوعاتی است که الان مسائل پیرامون استفاده از آن در بین مردم مطرح می شود، در اینجا ترجمه ای را معرفی می‌کنیم که دغدغه نویسنده آن فناوری و میزان انتظاراتی است که از آن داریم.

کتاب «تنها در کنار هم»؛ چرا از فناوری بیشتر و از یکدیگر کمتر انتظار داریم» نوشته شری تورکل و با ترجمه محمد معماریان منتشر شد. کتاب «تنها در کنار هم»؛ چرا از فناوری بیشتر و از یکدیگر کمتر انتظار داریم» نوشته شری تورکل و با ترجمه محمد معماریان منتشر شد. نویسنده این کتاب را در دو بخش و چهارده فصل تنظیم کرده است

نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد:

«رایانه‌ها فلسفه را به زندگی روزمره کشاندند؛ و بویژه، کودکان را فیلسوف کردند. در کنار بازی‌های سادۀ الکترونیکی … کودکان می‌پرسیدند آیا رایانه‌ها زنده‌اند؟ آیا شیوۀ فکر کردن‌شان متفاوت از انسان‌هاست؟ و در عصر ماشین‌های هوشمند، انسان بودن چه ویژگی خاصی دارد؟»

اگر به فهم عمیق‌تر از دنیای جدیدی که روبات‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی ساخته‌اند علاقه‌مندید، این کتاب برایتان جذاب خواهد بود.

در پشت جلد این کتاب آمده است:

«فناوری آن‏گاه اغواگر می‏‌شود که قابلیت‏‌هایش هماورد ضعف‌‏های بشری ما می‏‌شود. و از قضای روزگار، ما به ‏واقع بسیار ضعیفیم. ما تنهاییم؛ اما از صمیمیت می‏‌ترسیم. ارتباطات دیجیتال و روبات‏‌های اجتماعی می‏‌توانند مصداق توهمِ «مصاحبت بدون دشواری‏‌های واقعی دوستی» باشند. زندگی شبکه‏‌ای‏مان به ما امکان می‏‌دهد حتی وقتی مرتبطیم، از همدیگر پنهان شویم. ما پیام ‏دادن را به حرف‏ زدن ترجیح می‏‌دهیم.»

خانم دکتر شری تورکل، استادتمام دانشگاه MIT در حوزۀ جامعه‌شناسی علم و فناوری است. تورکل مدرک دکترای خود را در جامعه‌شناسی و روان‌شناسی شخصیت در سال ۱۹۷۶ از دانشگاه هاروارد گرفته است و به طور خاص در زمینۀ روان‌تحلیل‌گری تخصص دارد. وی از دهۀ ۱۹۷۰ میلادی تحقیقات خود را حول محور رابطۀ انسان و فناوری‌های جدید ارتباطی پی‌گیری کرده است.

کتاب «تنها در کنار هم» آخرین کتاب در سه‌گانه‌ای است که او پیرامون این موضوع نگاشته است؛ دو کتاب پیشین او در این‌باره عبارتند از: «خود ِ دوم: رایانه‌ها و روح انسانی» (۱۹۸۴) و «زندگی روی صفحۀ نمایش: هویت در عصر اینترنت» (۱۹۹۵).

انتهای پیام/ 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار