20. مرداد 1398 - 11:24   |   کد مطلب: 23399
الگوی کشت در هر منطقه باید بر اساس میزان منابع آب اجرایی بشود بنابراین تولید بی برنامه محصول هندوانه در کبودراهنگ نه تنها باعث رونق سفره کشاورز نشده بلکه باعث ضرر میلیاردی کشاورزان شده است.

به گزارش شبنم ها،به نقل از عصر همدان؛ با توجه به این که شهرستان کبودراهنگ به لحاظ وسعت جغرافیایی بزرگترین شهرستان استان همدان محسوب می شود شغل ۸۵ درصد مردم این شهرستان کشاورزی است.

عمده مردم این شهرستان که در بافت روستایی ساکن بوده و از راه کشاورزی امرار معاش کرده و روزی خانواده خود را از زمین پر برکت خداوند تامین می کنند.

با توجه به کشت هندوانه و خیار طبق روال سال های گذشته وعدم وجود بازار فروش و صادرات این محصول باعث ضرر میلیاردی به هندوانه کاران شده است.

بحران عدم‌ کشش خرید هندوانه در بازار باعث سردرگمی و نارضایتی کشاورزان شده ودرخواست های مکرری جهت رفع این بحران از مسئولین دارند.

با حسابی سرانگشتی می توان فهمید برای تولید یک کیلوگرم هندوانه در ایران حدود ۲۸۶ لیتر آب مصرف می‌شود که این رقم با توجه به بحران آب در منطقه کبودراهنگ و فروچاله های متعدد در این منطقه زنگ خطری بزرگ محسوب می شود.

در حال حاضر کبودراهنگ در خصوص کالاهای کشاورزی و باغی یکی از صادرکنندگان شاخص منطقه به شمار می رود در حالی که موضوع آب در حال حاضر مسیر نگران کننده و بحرانی را در این منطقه طی می کند.

افت آب های زیر زمینی و کاهش حجم مخازن این آب ها و معضل فرو چاله زمین از معضلات برداشت و استفاده بی رویه آب در دشت کبودراهنگ است.

وقوع بیشترین فروچاله  و همچنین وجود نیروگاه شهید مفتح در کبودراهنگ به وضوح لزوم مدیریت در منابع آب این شهرستان را ضرورت می بخشد و جلوگیری از کاشت محصولات پر آب بر مثل هندوانه علاوه بر کنترل بحران آب باعث جلوگیری از ارزان فروشی و کاشت بی برنامه محصول هندوانه می شود.

کاشت بی برنامه هندوانه در سال جاری با توجه به آب بری بالا و قیمت پایین منطقه ای و نداشتن توجیه اقتصادی چالشی است که کشاورزان کبودراهنگی را دچار مشکل کرده است تا هر کیلو هندوانه در بازار ۲۰۰۰هزار تومان خرید و فروش شود.

الگوی کشت در هر منطقه باید بر اساس میزان منابع آب اجرایی بشود بنابراین تولید این محصول در کبودراهنگ نه تنها باعث رونق سفره کشاورز نشده بلکه باعث ضرر مالی زیادی به آن ها شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار