22. مرداد 1398 - 6:07   |   کد مطلب: 23416
حاتمی گفت: برخی روانشناس نماها برای سودجویی با تبلیغات در فضای مجازی خود را مطرح می‌کنند.

به گزارش شبنم ها،محمد حاتمی، رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ورود افراد غیر متخصص در حیطه روانشناسی اظهار کرد: اساسنامه سازمان نظام روانشناسی در اردیبهشت سال ۸۹ تصویب شد که ۳ وظیفه مهم را بر عهده این سازمان قرار می‌داد؛ اولین مسئولیت این سازمان ارائه مجوز برای هر نوع فعالیتی در حوزه روانشناسی و مشاوره در کشور است.

او ادامه داد: دومین وظیفه این سازمان نظارت بر فعالیت بخش‌های مختلف این حوزه به خصوص فعالیت‌های تخصصی و وظیفه سوم توانمندسازی حرفه‌ای فعالان این حوزه است.

حاتمی بیان کرد: تصویب اساسنامه سازمان نظام روانشناسی یکی از مصوبات خوب مجلس بود چرا که با توجه به توسعه کمی مسائل روانشناسی در سال‌های اخیر و افزایش نیاز جامعه به حضور روانشناسان و مشاوران، احتمال بروز تخلفات در این حوزه افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور، افزود: خوشبختانه مردم کشورمان اهمیت ورود مشاوران و روانشناسان را در جامعه متوجه شده‌اند و مسائل روانشناسی جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است.

او تصریح کرد: متاسفانه شاهد ورود افرادی به مسائل روانشناسی و مشاوره هستیم که حتی رشته تحصیلی آن‌ها ارتباطی با مسائل روانشناسی ندارد و اغلب آن‌ها صرفا برای سودجویی با تبلیغات در فضای مجازی خود را مطرح می‌کنند. اغلب از عناوینی مثل آموزش شیوه‌های فرزندپروری، ارتباط مادر و فرزند و مواردی از این قبیل استفاده می‌کند که توجه خانواده‌ها را جلب می‌کند؛ در نهایت کار به جایی می‌رسد که برخی از افراد غیر متخصص اقدام به انتشار مطالب این حوزه در فضا‌های مجازی می‌کنند. صفحات برخی از آن‌ها میلیون‌ها دنبال کننده دارند در حالی که علم ارائه مطلب و مجوزی برای انجام فعالیت در حوزه روانشناسی یا مشاوره ندارند.

حاتمی گفت: همواره شاهد آثار زیان‌بار فعالیت این افراد در مسائل روانشناسی هستیم؛ تبلیغات دروغین آن‌ها اعتماد مردم را جلب می‌کند و در نهایت مشاوره‌های غلط این افراد منجر به بروز اختلالات مختلفی در فرد در حال درمان و حتی فروپاشی خانواده‌های آ‌ن‌ها می‌شود.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: بخشی از مشکل از جایی شروع شد که ارگان‌های غیر مسئول در حوزه مشاوره و روانشناسی اقدام به ارائه مجوز به این افراد کردند.

بیشتر بخوانید:  جولان روانشناس‌نماها در فضای مجازی/ گول روانشناسان قلابی را نخورید!

او افزود: ارگان‌هایی اقدام به ارائه مجوز به افراد متخلف در حوزه روانشناسی کرده‌اند که هیچ ارتباطی با آن‌ها وجود نداشت؛ سازمان‌هایی مثل وزارت کشور تحت عنوان NGO به گرو‌ه‌هایی اجازه فعالیت دادند که با نام مهارت‌های زندگی یا فرزندآوری اقدام به ارائه خدمات روانشناسی می‌کردند؛ گاهی برخی مؤسسات، شرکتی را با عنوات خدمات روانشناسی ثبت و شروع به فعالیت می‌کردند. در برخی موارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فرهنگسرا‌ها و مراکز فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اجازه فعالیت در حوزه روانشناسی را می‌داد در حالی که هیچ یک از آن‌ها نباید اقدام به فعالیت در این حوزه می‌کردند.

حاتمی گفت: این مجوز‌ها منجر به جلب اعتماد مردم می‌شد در حالی که اغلب آن‌ها شرایط و تخصص کافی برای ارائه مشاوره و خدمات روانشناسی نداشتند؛ صلاحیت حرفه‌ای این افراد باید از طرف سازمان نظام روانشناسی تأیید شود و پس از عضویت در این سازمان می‌توانند تحت نظر اساتید فعالیت خود را آغاز کنند و پس از فراگیری تخصص‌های حرفه‌ای به ارائه خدمات مشاوره بپردازند.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: ارائه مجوز در سازمان نظام روانشناسی توسط کمیسیون‌های تخصصی و بعد از انجام مصاحبه‌های دقیق انجام می‌شود. تاکنون بیش از ۵ هزار روانشناس در کشور پروانه اشتغال دریافت کرده اند و بیش از ۲۱ هزار نفر زیر نظر اساتید ناظر فعالیت می‌کنند.

او اظهار کرد: ساختارسازی‌های لازم برای انجام کنترل و نظارت انجام شده است، اما اغلب به دلیل ناآگاهی مردم از وجود این سازمان، کمبود سواد سلامت و ناهماهنگی‌های بین سازمانی منجر به فعالیت غیر تخصصی در این حوزه می‌شود.

حاتمی، درباره اقدامات این سازمان در مقابله با متخلفین حوزه روانشناسی گفت: مسائل روانشناسی یکی از پرطرفدارترین موضوعات در بین افراد جامعه و به خصوص در شبکه‌های اجتماعی است بنابراین هر تخلفی در این حوزه می‌تواند به بروز اختلالات جدی در سلامت روان افراد منجر شود؛ با همکاری نیروی انتظامی آمادگی لازم در برخورد با متخلفین این حوزه را داریم و در معاونت انتظامی، بخش مجزایی باهدف رسیدگی به تخلفات حوزه مجازی درنظر گرفته شده است.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: متخلفین این حوزه دو اشتباه اصلی انجام می‌دهند؛ برخی از افراد به جعل عنوان روانشناس و مشاور می‌پردازند و برخی از آن‌ها با رشته تحصیلی مرتبط، فعالیت بدون مجوز دارند. ممکن است برخی از آن‌ها مستقیما به دادگاه فرستاده شوند و یا در شورا‌های بررسی درون سازمان مورد بررسی قرار گیرند.

او گفت: همه روزه شاهد مراجعه افرادی هستیم که بر اثر دریافت مشاوره نامناسب دچار آسیب شدند و فعالیت افراد متخلف می‌تواند آسیب‌های ناخوشایندی را برای افراد و خانواده‌ها به همراه داشته باشد. برخی از این افراد، هدفمند و برای ایجاد اختلال در عقاید و رسوم کشورمان فعالیت می‌کنند و باید فعالیت آن‌ها متوقف شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار