هواشناسی همدان
 مؤسسه فرهنگی حوراء بانوان استان همدان
دانلود نرم افزارهای کاربردی
شهروندنگارشبنم ها
28. مرداد 1398 - 8:39   |   کد مطلب: 23472
برای زنان باردار بسیار مهم است که با شناختن رژیم غذایی سالم از خطرات تغذیه‌ای این دوران مصون بمانند.

به گزارش شبنم ها،بارداری یکی از مهمترین و حساس‌ترین دوره‌های زندگی یک زن است. بنابراین، برای زنان باردار بسیار مهم است که با شناختن رژیم غذایی سالم از خطرات تغذیه‌ای این دوران مصون بمانند. مادران باید به آنچه می‌خورند توجه کنند و حتما از خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های مضر، خودداری کنند. بعضی از غذا‌ها باید به ندرت مصرف شوند، در حالی که باید از مصرف کامل سایر مواد جلوگیری شود.
 

در اینجا فهرستی ازغذا‌ها و نوشیدنی‌های خطرناک برای مادران باردار در دوران بارداری آورده شده است.

ماهی با جیوه بالا

جیوه یک عنصر بسیار سمی است و بیشتر در آب‌های آلوده مشاهده می‌شود. این عنصر سمی در مقادیر بالاتر می‌تواند برای سیستم عصبی، سیستم ایمنی بدن و کلیه‌ها سمی باشد. همچنین ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در رشد در کودکان شود. از آنجا که در دریا‌های آلوده یافت می‌شود، انواع بسیاری از ماهی‌های دریایی می‌توانند مقادیر زیادی جیوه را در بدنشان انباشته کنند. بنابراین، به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که مصرف ماهی دریایی با جیوه بالا را به کمتر از ۱ تا ۲ وعده در ماه محدود کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه ماهی‌ها سرشار از جیوه نیستند و فقط انواع خاصی از جمله ماهی تن و کوسه را شامل می‌شوند. مصرف ماهی کم جیوه در دوران بارداری بسیار سالم است و این ماهی‌ها تا ۲ بار در هفته قابل خوردن هستند. ماهی‌های چرب سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که برای کودک مهم هستند.
بیشتر بخوانید: معجون شگفت انگیزی که خواب نوزادان را منظم می‌کند

ماهی خام

ماهی‌های خام، به ویژه صدف‌ها، می‌توانند عفونت‌هایی را ایجاد کنند که این عفونت‌ها می‌توانند ویروسی، باکتریایی یا انگلی باشند. برخی از این عفونت‌ها فقط مادر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود او دچار کمبود و ضعف شود. عفونت‌های دیگر ممکن است به نوزاد متولد نشده با عواقب جدی و یا حتی کشنده منتقل شود. زنان باردار به ویژه در معرض عفونت‌های لیستریا هستند. در حقیقت، زنان باردار تا ۲۰ برابر بیشتر از جمعیت عمومی به لستریا مبتلا می‌شوند. این باکتری را می‌توان در خاک و آب آلوده یا گیاهان یافت.

لیستریا می‌تواند از طریق جفت به جنین منتقل شود، حتی اگر مادر هیچ علامتی از بیماری نشان ندهد و این باکتری در نهایت می‌تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین، فوت و سایر مشکلات سلامتی جدی شود؛ بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود از ماهی‌های خام و صدف خودداری کنند که شامل بسیاری از سوشی‌ها است.
 
 

گوشت نپخته، خام و فرآوری شده

خوردن گوشت نپخته یا خام باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت با چندین باکتری یا انگل از جمله توکسوپلاسما، E. coli، لیستریا و سالمونلا می‌شود. این باکتری‌ها ممکن است سلامتی جنین را تهدید کند، احتمالاً منجر به سقط یا بیماری‌های عصبی شدید، از جمله ناتوانی ذهنی، کوری و صرع می‌شود. در حالی که بیشتر باکتری‌ها در سطح تکه‌های گوشتی یافت می‌شوند، باکتری‌های دیگر ممکن است در داخل فیبر‌های عضلانی بمانند. برخی از برش‌های گوشتی از جمله تاندون‌ها و راسته از گوشت گاو، گوسفند ممکن است در صورتی که کاملا پخته نشوند بی خطر باشد. این تنها در صورتی است که تکه گوشت کامل و برش‌نخورده باشد و سطح خارجی آن پخته شود. گوشت خرد شده، از جمله خلال گوشت، همبرگر، گوشت چرخ کرده را هرگز نباید به صورت خام یا نیمه‌پخته مصرف کرد. زنان باردار نباید فرآورده‌های گوشتی فرآوری شده را مصرف کنند، مگر آنکه تا دوباره گرم شوند.
بیشتر بخوانید: حسگرهایی که دردسر دیابتی‌ها را کاهش می‌دهد
 

تخم مرغ خام

تخم‌مرغ‌های خام ممکن است با سالمونلا آلوده شده باشند. علائم عفونت سالمونلا معمولاً فقط در مادر مشاهده می‌شود و شامل تب، حالت تهوع، استفراغ، انقباضات معده و اسهال می‌شود. با این حال، در موارد نادر، عفونت ممکن است باعث انقباضات رحم شود و منجر به زایمان زودرس یا زایمان شود. بیشتر محصولات تجاری که حاوی تخم مرغ خام هستند اگر با تخم مرغ پاستوریزه تولید شوند برای مصرف بی خطر هستند. زنان باردار همیشه باید تخم مرغ را به طور کامل بپزند یا از تخم مرغ پاستوریزه استفاده کنند.

کافئین

کافئین رایج‌ترین ماده روانگردان در جهان است که به طور عمده در قهوه، چای، نوشابه و کاکائو یافت می‌شود. به خانم‌های باردار معمولاً توصیه می‌شود میزان مصرف کافئین خود را به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز یا حدود ۲-۳ فنجان قهوه محدود کنند. کافئین خیلی سریع جذب می‌شود و به راحتی به درون جفت و جنین منتقل می‌شود. از آنجا که نوزادان متولد نشده و جفت آن‌ها دارای آنزیم اصلی لازم برای سوخت و ساز کافئین نیستند، سطح بالاییاز آن می‌توانند در بدن آن‌ها ایجاد شود.

جوانه‌های خام

جوانه‌های خام، شامل جوانه‌های یونجه، شبدر، تربچه و جوانه لوبیا، ممکن است با سالمونلا آلوده باشند. محیط مرطوب مورد نیاز بذر برای شروع جوانه زدن برای این نوع باکتری‌ها ایده آل است، و پاک کردن آن‌ها تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از جوانه‌های خام به طور کلی خودداری کنند. با این حال، جوانه‌ها پس از پخته شدن، بی خطر هستند.

میوه و سبزیجات شسته نشده

ممکن است سطح میوه‌ها و سبزیجات شسته نشده با چندین باکتری و انگل شامل توکسوپلاسما، E. coli، سالمونلا و لیستریا آلوده شود که از طریق خاک یا از طریق دست منقل می‌شوند. آلودگی می‌تواند در هر زمان و در حین تولید، برداشت، فرآوری، ذخیره سازی و حمل و نقل رخ دهد.

باکتری‌ها هم به مادر و هم به نوزاد متولد نشده او، آسیب می‌رسانند. یکی از انگل‌های بسیار خطرناک که ممکن است روی میوه و سبزیجات بماند توکسوپلاسموز نام دارد. اکثر افرادی که به مبتلا می‌شوند، هیچ علائمی ندارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است احساس کنند که آنفولانزا را برای یک ماه یا بیشتر دارند.

بیشتر نوزادانی که هنوز در رحم به توکسوپلاسما آلوده شده اند، از بدو تولد هیچ علامتی ندارند. اما علائمی مانند نابینایی یا ناتوانی ذهنی ممکن است بعداً در آن‌ها ایجاد شود. علاوه بر این، درصد کمی از نوزادان آلوده هنگام تولد آسیب جدی به چشم و مغز دارند. در حین بارداری، به حداقل رساندن خطر عفونت با شستشوی کامل، لایه برداری یا پخت و پز میوه و سبزیجات بسیار مهم است.

شیر، پنیر و آبمیوه‌های غیرپاستوریزه

شیر خام و پنیر غیرپاستوریزه می‌تواند حاوی مجموعه‌ای از باکتری‌های مضرمانند لیستریا، سالمونلا و کمپیلوباکتر باشد. همین امر در مورد آبمیوه هم که مستعد آلودگی باکتری‌ها است، صادق است و عفونت با آن‌ها می‌توانند عواقب خطرناکی برای یک نوزاد متولد نشده به همراه داشته باشند. پاستوریزاسیون موثرترین روش برای از بین بردن هر گونه باکتری‌های مضر است، بدون اینکه ارزش غذایی محصولات را تغییر داده باشد.

غذا‌های فرآوری شده

بارداری زمان رشد سریع است و در نتیجه، زنان باردار به مقدار زیادی از مواد مغذی اساسی از جمله پروتئین، فولات و آهن نیاز دارند. با این حال، اگرچه در اصل برای دو نفر غذا می‌خورید، شما به کالری دو برابر احتیاج ندارید و حدود ۳۵۰-۵۰۰ کالری اضافی در روز در سه ماهه دوم و سوم کافی باشد.یک رژیم غذایی مطلوب در دوران بارداری عمدتاً شامل غذا‌های کامل و دارای مقدار زیادی مواد مغذی برای تأمین نیاز‌های مادر و کودک در حال رشد است. آشامیدنی‌های فرآوری شده به طور کلی از نظر مواد مغذی کم و دارای کالری زیاد، قند و چربی‌های اضافی دارند.

علاوه بر این، شکر اضافه شده به آن با افزایش خطرناک ابتلا به چندین بیماری از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی ارتباط دارد. در حالی که افزایش وزن در دوران بارداری لازم است، افزایش وزن بیش از حد با عوارض و بیماری‌های بسیاری شامل افزایش خطر دیابت حاملگی در ارتباط است. همچنین می‌تواند خطر ابتلای شما به فرزند با اضافه وزن را افزایش دهد که این مسئله باعث مشکلات سلامتی طولانی‌مدت می‌شود، زیرا کودکان دارای اضافه وزن به احتمال زیاد در بزرگسالی هم اضافه وزن دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 
انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار