26. شهريور 1398 - 8:45   |   کد مطلب: 23644
کارشناس نظارت برفرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو قزوین گفت: امروزه طب سنتی به بیماران "MS" کمک می‌کند اما هرگز خود را جایگزین درمان اصلی نمی‌کند.

به گزارش شبنم ها، نسترن عبادی در گفت‌وگو با شاخص، اظهار کرد: ایران یکی از سیستم‌های کهن طبی در کل جهان است و طب سنتی ایران همراه طب یونانی شکل گرفته‌ است که دانشمندان و بزرگان زیادی در این حیطه کار کردند.

وی افزود: در قدیم طب سنتی به عنوان یک قطب منحصر به فرد بود که دانشمندان در این زمینه فعالیت داشتند و مراحل درمان را اجرا می‌کردند؛ همچنین واردات و صادرات دارو‌های طب سنتی صورت می‌گرفته ‌است.

کارشناس نظارت برفرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو استان قزوین ابراز کرد: بعد از اسلام با ورود دانشمندان مسلمان درخشش طب سنتی بسیار پر رنگ‌تر شده‌ و بعدها به عنوان سیستم طبی نوین در کشور‌های اروپایی پایه گذاری شد.

وی گفت: در دوره‌ای از زمان غربی‌ها به این برداشت می‌رسند که ما هر چیزی از گذشته داریم غلط بوده و باید آن‌ها را دور بریزیم که انقلابی در این زمینه رخ می‌دهد و طی آن هم علم طب تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

داروساز طب سنتی اظهار کرد: در ایران در یک دوره‌ عده‌ای غرب زده بودند و باور داشتند که هر کار و عملی که غربی‌ها انجام دهند درست است؛ این افکار باعث می‌شود که برخورد سلبی شدیدی با طب سنتی صورت گیرد و مراکزی که در این زمینه کار می‌کردند جمع آوری شوند و پیشرفت آن‌ها در طب سنتی خاتمه پیدا کند و طب غربی وارد جامعه شود.

عبادی ادامه داد: در آن زمان طب غربی مشکلات بسیاری داشته اما این موضوع برای همه روشن نبود بنابراین اتفاق بد این بود که یک بخش از تاریخچه و سیستم طبی که سال‌ها روی آن کار شده‌ بود به طور کلی کنار زده‌ شد و مردم مجبور شدند که از صفر شروع ‌کنند و این موضوع تبعاتی به دنبال داشت.

وی عنوان کرد: کنار زدن تاریخچه طبی موجب اختلال در روند سیستم رشد طب در ایران شد و همچنین طب سنتی به عقب رانده شد که بعد از آن سال‌ها با طب نوین کار کردند تا اینکه کل دنیا قبول کردند که دارو‌های شیمیایی به همان اندازه‌ای که اثر دارند، عوارض بسیاری را هم نیز به همراه دارند.

کارشناس نظارت برفرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو قزوین تصریح کرد: داروهای شیمیایی بیشتر جنبه تسکینی دارند و برخی از آن‌ها روند درمان را انجام می‌دهند.

داروساز طب سنتی گفت: در طب نوین درباره سلامت زیستی کار نشده و فقط به تسکین بیماری‌ها توجه شده‌ که این موضوع موجب شده تا مردم به روش‌های قبل برگردند که در گذشته از چه طریقی درمان صورت می‌گرفته و به سراغ آن راه حل‌ها بروند.

داده‌های علمی روش‌های درمانی سنتی باید ثبت شود

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت ” WHO ” از سال ۲۰۰۲ با تدوین و بروز رسانی یک استراتژی درباره موضوع کلی طب سنتی و طب مکمل که شاخه‌ای از طب سوزنی است را به رسمیت شناخت و کار عملی روی آن‌ انجام داد.

عبادی گفت: باید با داده‌های علمی روش‌های درمانی سنتی را به ثبت برسانیم و اینگونه نباشد که فرد به فرد منتقل شود؛ در زمینه طب سنتی کل کشورها در کنار طب رایجی که داشتند طب سنتی را وارد حیطه درمان خود کردند و یا این دو طب را با هم آمیختند تا از این روش‌های درمانی استفاده کنند.

این داروساز ادامه داد: فرد متخصصی که می‌خواهد مشکل بیمار را حل کند باید به طب‌های سنتی، رایج و نوین آشنا باشد و با در نظر گرفتن همه جوانب بیماری فرد را درمان کند.

وی تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی استفاده از طب سنتی آغاز شد و متاسفانه جامعه پزشکی و تحصیل کرده در مقابل ورود طب سنتی به حیطه درمانی ایستادگی کردند.

عبادی افزود: طب سنتی با تمام سختی‌ها به صورت دانشگاهی به حیطه درمان بازگشت و دانشکده طب سنتی تاسیس شد و از سال ۸۶ اولین دوره دانشجویان وارد این رشته شدند و موجب شد میراث گذشته فراگیر شود.

کارشناس نظارت برفرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو اشاره به تعریف جدیدی از زبان طب سنتی گفت: مشکل طب سنتی نوع زبان آن است که از گذشته به جا مانده و به روز نشده‌ است و اول باید این زبان را متوجه شویم و مفاهیم کامل آن را منتقل کنیم و با اطلاعاتی که از طب رایج داریم این طب را تطبیق دهیم.

این داروساز طب سنتی ادامه داد: رشته طب سنتی و داروسازی طب سنتی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و فارغ التحصیل دارد؛ باید طب سنتی را طب ایرانی بنامیم چون ممکن است به کار بردن واژه “سنتی” موجب استنباط روش درمانی ناکارآمد از آن شود.

عبادی تصریح کرد: بعضی از افراد جامعه تصور می‌کنند فقط طب سنتی می‌تواند مسیر سلامتی را هموار کند و نباید به سراغ طب رایج رفت اما این دو طب در کنار یکدیگر موجب می‌شود که از مسیر اصلی سلامت دور نشویم.

وی ادامه داد: باید فردی در این حوزه فعالیت کند که طب سنتی، رایج و نوین را به خوبی بشناسد چون مداخله‌هایی از به کار بردن روش درمانی یک طب صورت گرفته که باعث مرگ افراد شده‌ است.

داروساز طب سنتی اضافه کرد: یکی از ضعف‌های طب رایج جزئی نگر بودن، عوارض دارویی و جنبه تسکینی آن است؛ طب سنتی کلی نگر است و برای درمان بیماری شرح کلی از فرد بیمار گرفته می‌شود.

کارشناس نظارت برفرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو قزوین گفت: اولین مورد مهم در روند درمان حفظ سلامت و صحت است؛ در طب سنتی ذکر شده تا جایی که امکان دارد فرد بیمار با روند غذایی درمان شود و اگر مجبور شد با دارو که ابتدا با داروی مفرد و اگر جوابی نگرفت با داروی مکمل درمان شود.

عبادی بیان کرد: بسیاری از بیماری‌ها با اصلاح روند تغذیه فرد درمان می‌شود و با جا به جا و یا اضافه کردن چند ماده غذایی کار درمان صورت می‌گیرد بنابراین طب سنتی تاکید دارد با اصلاح سبک زندگی، اصلاح تغذیه و اگر درمان صورت نگرفت روند دارویی و سپس اعمال دیگری که شامل حجامت و زالو است، انجام شود.

این کارشناس ابراز کرد: یک طبیب سنتی باید به ترتیب روان درمانی را آغاز کند و از ابتدا به سراغ حجامت نرود پس برای درمان بیماری از روش سنتی باید به پزشکان متخصص طب سنتی مراجعه کنیم.

وی افزود: یکی از دلایل استقبال مردم در طب سنتی این است که طب نوین عوارضی که از طریق داروهای شیمیایی ایجاد می‌کند مردم را ناامید کرده و همچنین هزینه بالای داروهای طب نوین باعث شده که مردم به سمت طب سنتی روی بیاورند.

طب سنتی در کنار طب رایج مسیر سلامت را هموار می‌کند

عبادی گفت: تصور اینکه طب نوین در همه بخش‌های درمانی ناتوان است درست نیست و فراگیری تمام طب‌ها و به کار بردن آن‌ها در کنار یکدیگرصحیح است، اگر طب نوین مسیر طب سنتی را در پیش گیرد، مشکلات درمانی و ضعف‌های آن حل می‌شود.

این داروساز عنوان کرد: بخشی از استقبال کاذب مردم از طب سنتی به دلیل وجود افراد سودجو و کشاندن مردم از طب رایج به سمت طب نوین است چه بسا افرادی این مطالب را رواج می‌دهند که طبیب نیستند.

وی تاکید کرد: طب سنتی ظرفیت‌های خاصی دارد و باید روی آن‌ کار شود و به صورت علمی وارد جامعه شود تا صددرصد بیان کنیم که با این طب می‌توان سرطان را درمان کرد.

کارشناس نظارت برفرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی قزوین بیان کرد: امروزه طب سنتی به بیماران “MS” کمک می‌کند اما هرگز خود را جایگزین درمان اصلی نمی‌کند.

عبادی افزود: نمی‌توان گفت طب سنتی برای بیماری‌های صعب العلاج درمان دارد اما امید داریم تا بتوانیم روش درمانی این بیماری‌ها را اجرا کنیم و نباید مردم را از طب رایج دور کنیم.

وی ادامه داد: در بعضی از روش‌های طب رایج زود بازده بودن وجود دارد اما به صورت تسکینی عمل می‌کند و گاها درمان صورت نمی‌گیرد؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی که متولی سلامت مردم است باید برای تاسیس سلامتکده در سطح شهر پیش قدم شود.

داروساز طب سنتی بیان کرد: مردم باید بدانند هر ترکیبی که وارد بدن ما می‌شود اثراتی دارد و لزوما اینطور نیست که داروهای گیاهی عارضه ندارند؛ در طب رایج به دلیل وجود آنتی بیوتیک‌ها از طب سنتی جلوتر هستیم.

عبادی در پایان تاکید کرد: هرفرد سوجویی که در طب اسلامی ادعا دارد را نباید قبول داشته باشیم زیرا امروزه بسیاری از افراد با نسخه پیچی غلط با داروهای سنتی سلامت فرد را به خطر می‌ندازند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار