21. آبان 1398 - 18:22   |   کد مطلب: 23934
مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان از اجرای طرح بررسی شیوع ناباروری در استان همدان خبر داد.

به گزارش شبنم ها،

دکتر شهلا نوری  مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: طرح بررسی شیوع ناباروری در استان همدان از اواخر آبان ماه در استان به اجرا در می‌آید.

او با بیان اینکه باروری وناباروری یکی از مسائل بهداشت باروری بوده و برخورداری از تعداد فرزند کافی حق مسلم افراد جامعه است، گفت: مشکل ناباروری یکی از مشکلات جوامع انسانی است که همه ساله هزینه‌های سنگینی را بر دوش جامعه تحمیل می‌کند.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان تصریح کرد: نابارور به زوجی گفته می‌شود که با وجود تمایل به بچه دارشدن و عدم استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، اقدام به بارداری کنند و پس از یک سال باردار نشوند.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه با توجه به اینکه درمان ناباروری نیازمند درمان‌های تخصصی و پرهزینه است، گفت:  بسیاری از بیماران به مراکز درمان ناباروری دسترسی نداشته باشند بنابراین شناسایی فراوانی توزیع و عوامل ایجاد کننده آن کمک شایانی در یافتن روش‌های مناسب مداخله برای بررسی کامل این بیماران وانجام درمان‌های تخصصی می‌کند.

نوری افزود: بر اساس آخرین بررسی انجام شده در ایران در سال‌های ۹۳ و ۹۴ میزان شیوع ناباروری در کشورحدود ۲۰ درصد در بین زوج‌های ایرانی بوده که می‌تواند به عنوان یک معظل، برمشکلات حوزه جمعیت و سلامت از جمله کاهش رشدجمعیت و موالید ودر نتیجه کاهش شاخص میزان باروری کلی، روند روبه رشد درصد سالمندی در کشور ودرنهایت مشکلات اجتماعی، روانی و مالی ناشی از بروز آن در خانواده‌ها موثر واقع شود.

او گفت: با توجه به اهمیت دسترسی به آمار دقیق و به روز در برنامه‌ریزی و اجرای مداخلات پیشگیرانه مطالعه بررسی شیوع ناباروری اولیه و ثانویه در زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله ایرانی توسط دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت طراحی شده است.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان بیان کرد: این بررسی در استان همدان و در برخی از مناطق شهری و روستایی شهرستان‌های همدان، بهار، تویسرکان و کبودرآهنگ توسط پرسشگران خانم با مدرک کارشناس مامایی از طریق تکمیل پرسشنامه درب منازل از هفته آخرآبان ماه آغاز می‌گردد.

نوری تصریح کرد: گروه هدف این پیمایش زنان همسردار ۱۵ تا ۴۹ ساله‌ای هستند که حداقل یک بار ازدواج کرده که در سنین ۳۵ ساله و بالاتر حداقل ۶ ماه سابقه زندگی مشترک و در سنین زیر ۳۵ سال حداقل یک سال سابقه زندگی مشترک داشته باشند.

او با بیان اینکه مراحل مقدماتی این پیمایش توسط معاونت بهداشتی در استان در حال اجرا است، گفت:   امیداوریم با شروع  این طرح زنان گروه هدف در مناطق تعیین شده نهایت همکاری را با پرسشگران داشته باشند.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان  تاکید کرد: اخذ اطلاعات صحیح و ارسال نتایج این پرسشگری در برنامه ریزی سیاستگزاران کشور ومسئولین وزارت بهداشت جهت پیشگیری از ناباروری و درمان زوجین نابارور موثر خواهد بود.

انتهای پیام/د.ا

طرح بررسی شیوع ناباروری در همدان اجرایی می‌شود

منبع: تسنیم

دیدگاه شما

آخرین اخبار