28. آبان 1398 - 8:09   |   کد مطلب: 23975
فعالیت دوباره پیست تاریک دره همدان که سال گذشته به دلایل متعددی متوقف شده بود، می‌تواند کمک شایانی به توسعه گردشگری زمستانی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بکند.

گردشگری زمستانی یکی از شاخه‌های مهم صنعت گردشگری است. این نوع گردشگری در شهرها و مناطقی رونق دارد که زمستان پربرف و سردی داشته باشند. گردشگرانی که در مناطق گرمسیری سکونت دارند و از رحمت برف برخوردار نیستند پای ثابت گردشگری زمستانی به شمار می‌آیند.

ظرفیت بلقوه همدان در گردشگری زمستانی

همدان با جغرافیایی کوهستانی و برخورداری از زمستان‌های سرد و پربرف یکی از مقاصد مهم گردشگری زمستانی در کشور محسوب می‌شود.

در دهه 80 مسئولان استان و متولیان گردشگری همدان تصمیم گرفتند برای رونق و ساماندهی گردشگری زمستانی و جذب گردشگر در فصل زمستان جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره زمستانی در همدان برگزار کنند‌ اما عدم برنامه‌ریزی مناسب، عدم همکاری بین دستگا‌های ذی‌ربط و تبلیغات ضعیف از یک سو و از سوی دیگر کاهش نزولات آسمانی در چند سال گذشته باعث شد این جشنواره کارآمد نباشد و کمکی به ساماندهی و توسعه گردشگری زمستانی در همدان نکند؛ به همین دلیل از 3، 4 سال پیش برگزاری این جشنواره به طور کامل متوقف شد.

بیشتر بخوانید

2 میلیارد تومان در زیرساخت‌های گردشگری زمستانی خلخال سرمایه‌گذاری شد

برگزاری 2 جشنواره تفریحی گردشگری زمستانی در آذربایجان غربی

سفر| رونق گردشگری زمستانی ایران با احداث کمپینگ در ارتفاع 3هزار متری

پیست اسکی تاریک‌دره ظرفیت مغفول مانده

اما همدان با برخورداری از پیست اسکی تاریک دره، که یکی از 3 پیست مهم و بزرگ کشور است می‌تواند همچنان به جذب گردشگر در زمستان امیدوار باشد؛ به ویژه آن که بر اساس پیش بینی‌ها، این شهر زمستان پر برفی را امسال پشت‌سر خواهد گذاشت و سال گذشته نیز برف کافی برای فعالیت پیست باریده بود.

این پیست از ظرفیت بالایی برای رونق گردشگری زمستانی در همدان برخوردار است؛ چنان که رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان معتقد است ظرفیت مغفول گردشگری ورزشی زمستانی باید در پیست تاریک‌دره همدان احیاء شود.

پیست تاریک دره در 10 کیلومتری جنوب غربی جاده گنج‌نامه و در دامنه‌های کوه‌ الوند قرارگرفته‌ است. این پیست پس از پیست‌های شمشک و دیزین به‌عنوان سومین پیست مهم کشور محسوب می‌شود و به دلیل نزدیکی به مرکز شهر در نوع خود در کشور بی‌نظیر است .

پیست تاریک‌دره با یک هزار و 600 متر طول قابلیت و برخورداری از تله‌سیژ و تله اسکی، 50 هکتار وسعت دارد. در دهه 90 به خاطر کاهش‌ نزولات آسمانی این پیست از رونق افتاده بود و سال گذشته نیز که برف مناسبی در همدان بارید به دلیل برخی مشکلات و کاستی‌ها پیست بازگشایی نشد.

عدم بازگشایی پیست در سال گذشته

از جمله مشکلات پیست تاریک دره همدان در سال گذشته که باعث شد این پیست بازگشایی نشود، عدم تایید تله‌سیژ و تله اسکی پیست از سوی اداره استاندارد بود.

پس از چند حادثه در پیست‌های اسکی در نقاط مختلف کشور سازمان استاندارد شرایطی را برای استاندارسازی تجهیزات پیست‌ها اعلام کرد و به دلیل مشکلاتی که تله‌سیژ و تله اسکی پیست تاریک دره داشتند اداره استاندارد همدان مجوز فعالیت این دستگاه‌ها را در سال 97 صادر نکرد.

از سوی دیگر دستگا‌های برفکوب موجود در پیست نیز دچار نقص فنی بودند و برخی از لوازم یدکی مورد نیاز برای تعمییر آنها پیدا نمی‌شد. همچنین  جاده پیست نیز که جاده‌ای باریک و پیچ در پیچ است پس از هر بارش برف بسته می‌شد و بازگشایی آن نیز در اولویت متولیان امر نبود.

استاندارسازی دستگاه‌های پیست تاریک دره

اما نظر به پیش بینی‌ها مبنی بر بارش مناسب برف در زمستان امسال اداره کل ورزش و جوانان استان تمهیدات لازم را برای راه‌اندازی پیست و میزبانی از گردشگران زمستانی و علاقمندان به اسکی اندیشیده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که اقدامات موثری برای استاندارسازی و تجهیز پیست اسکی همدان صورت گرفته است اظهار داشت: در صورت بارش مناسب برف امسال پیست اسکی با ارائه بهترین خدمات میزبان علاقمندان به اسکی خواهد بود.

محسن جهانشیر افزود: یکی از اقدامات مهمی که در پیست اسکی صورت گرفت احداث پیست مبتدی برای آموزش مبتدیان و اسکی‌بازان آماتور در تاریک‌دره  بود.

وی با اشاره به این که سازمان استاندارد در سراسر کشور بر لزوم استاندارسازی دستگاه‌ها و تجهیزات پیست‌های اسکی اصرار داشت گفت: استانداردسازی دستگا‌های تله‌سیژ و تله اسکی پیست همدان با جدیت و دقت، طبق شاخص‌های اداره استاندارد انجام شد و امسال از این بابت مشکلی نداریم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به این که طرح استعدادیابی در هیئت اسکی همدان امسال با جدیت دنبال خواهد شد عنوان کرد: آموزش اسکی نونهالان در مدرسه اسکی هیئت رایگان است.

جهانشیر تاکید کرد: مشکلات مکانیکی دستگا‌های برفکوب نیز مرتفع شده است و با بارش برف با ارتفاع مناسب این دستگاه‌ها برای آماده‌‌سازی پیست فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی در رابطه با مشکلات جاده پیست و بسته شدن این جاده پس از بارش برف هم گفت: برف‌روبی جاده پیست در اختیار اداره کل ورزش و جوانان نیست؛ با اینحال جلسات متعددی با مسئولان راهداری در استانداری همدان برگزار کردیم و قرار بر این شد در صورت بارش برف، بازگشایی و برف‌روبی جاده پیست از اولویت‌های راهداری باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به این که پروژه مهمانسرای ورزش در پیست اسکی 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است عنوان کرد: رئیس فدراسیون اسکی در سفری که هفته گذشته به همدان داشت این قول را داد که میزبانی از چند مسابقه مهم کشوری را امسال به همدان واگذار کند.

جهانشیر با اشاره به این که هفته گذشته همدان میزبان سمینار سراسری روسای هیئت‌های اسکی بود تصریح کرد: رئیس فدراسیون اسکی و روسای هیئت‌های استانی پس از بازدید از امکانات پیست تاریک دره متفق‌القول اعلام کردند این پیست  یکی از مجهزترین و استاندارترین پیست‌های کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار