28. آبان 1398 - 10:47   |   کد مطلب: 23980
مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان از پایین بودن شیوع بیماری دیابت در همدان خبر داد.

به گزارش شبنم ها،

راضیه سادات میرمعینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به هفته دیابت و لزوم اطلاع‌رسانی و پیشگیری از این بیماری اظهار کرد: برنامه خدمات نوین سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان پایان سال ۹۶ در مراکز خدمات جامع سلامت اجرایی شد و ابتدای سال گذشته تقریبا استحکام پیدا کرد.

وی با بیان اینکه طبق این طرح مردم توسط مراقبین سلامت در سطح شهر همپای بهورزان روستاها خدمات دریافت کردند گفت: خدمات غربالگری و بیماریابی دیابت و فشار خون از روندی بسیار خوبی برخوردار شد و دیگر به صورت مقطعی و دوره‌ای مورد توجه نبود.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه بیماری دیابت و فشار خون بسیار به هم وابسته‌اند و به همین دلیل در معاونت بهداشتی در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها آموزش‌هایی ارائه می‌شود خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی، جلوگیری از مصرف دخانیات، کاهش مصرف نمک، چربی و شکر و ... جزو برنامه‌های آموزشی بهورزان و مراقبان سلامت است.

وی با تاکید به اصلاح شیوه زندگی بیان کرد: نحوه زندگی سالم از جمله آموزش هاست که در روز جهانی دیابت و فشار خون مورد توجه ویژه است.

میرمعینی با اشاره به برنامه غربالگری بیماری دیابت و فشار خون عنوان کرد: در بیماریابی که  انجام می‌شود افراد بالای ۳۰ سال در مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت غربالگری و خطرسنجی قلبی ـ عروقی می‌شوند.

وی با بیان اینکه از آزمایش ۶ ماه قبل افراد سالمند و یک سال قبل افراد میانسالان می‌توان به بیماری دیابت آنها پی برد گفت: در غیر این صورت این افراد اگر آزمایشی نداشته باشند برای انجام آزمایش قند و چربی ارجاع داده می‌شوند تا فشار خون و قد و وزن آنها گرفته و در سامانه ثبت شود و خطرسنجی صورت گیرد.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه افراد از لحاظ میزان قند خون نیز چک می‌شوند و در صورتی که تشخیص دیابت برای فرد گذاشته شود یعنی قند خون بالا باشد، پزشک تایید کرده و در سامانه مراقبت ثبت می‌شود تاکید کرد: در این صورت فرد باید مراقبت ماهانه توسط مراقبین سلامت و بهورز و مراقبت فصلی توسط پزشک را داشته باشد.

 وی با اشاره به اینکه خدمات استاندارد به این بیماران ارائه می‌شود گفت: درصورتی که قند خون فرد بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ باشد، در مرحله پیش دیابت قرار گرفته و در معرض این بیماری خواهد بود.

میرمعینی با اشاره به اینکه اگر این شیوه زندگی خود را اصلاح نکنند ۷۰ درصد از آنها در آینده نزدیک دچار بیماری دیابت می شوند افزود: اگر آنها موارد لازم را رعایت کنند می‌توانند به قند خون نرمال یعنی زیر ۱۰۰ برسند؛ بالاتر از رنج ۱۲۶ نیز بیمار دیابتی محسوب می شود.

وی با اشاره به برنامه های هفته دیابت بیان کرد: خدمات ارائه شده در این هفته تشدید شده و آموزش های لازم در مراکز بهداشتی ارائه می شود.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان از برگزاری همایش هایی برای بیماران دیابتی و متصدیان ارائه خدمت در راستای افزایش مهارت خبر داد و گفت: دو دوره بازآموزی برای پزشکان برگزار شده است.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات مختلف در شهرستان‌ها و مرکز استان با عنوان پیشگیری از دیابت خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی دیابت «تمرکز بر خانواده‌ها» بوده تا عوامل خطر دیابت را در خانواده‌ها کاهش دهیم و در راستای غربالگری و درمان به موقع تلاش کنیم.

میرمعینی با اشاره به وضعیت استان در خصوص بیماری دیابت تصریح کرد: همدان نسبت به بیماری دیابت وضعیت بدی ندارد و جزو استان‌هایی با شیوع نسبتا پایین است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار