26. آذر 1398 - 11:13   |   کد مطلب: 24082
بنفشه آفریقایی گلی زیبا و گلدانی است که با ویژگی منحصر به فرد خود توانسته فرصتی مناسب در عرصه اشتغال خانگی ایجاد کند موضوعی که با وجود فعالیت بیش از ۷۰۰ تن از علاقمندان به پرورش این گل در همدان، از نگاه مسئولان استان مغفول مانده است.

به گزارش شبنم ها،نمی‌دانم تا به حال اسم گل بنفشه آفریقایی را شنیده‌اید یا نه؛ اما مطمئنم با دیدن این گل حسابی شیفته‌اش می‌شوید، گلی که با 15 هزار گونه، برای نخستین بار توسط یک سرباز آمریکایی در تانزانیا کشف شد و پس از آن جاده‌ها، دریاها و کوه‌های بسیاری را پیمود تا به ایران و شهر همدان برسد.

گل بنفشه آفریقایی گیاهی است دائمی و گل دهنده که به عروس گیاهان آپارتمانی مشهور است. این گیاه با توجه به نگهداری آسان، داشتن گل در تمام فصول، تکثیر ساده و تنوع چشمگیر خود نظر کلکسیونرهای جهان را نیز به خود جلب کرده است.

امروز این گل زیبا که حسابی دل هوادارانش را برده است توانسته جمعیتی بیش از 1400 نفر علاقمند در همدان را گردهم جمع کند تا آنها ضمن پرورش این گل زیبا در منازل کوچک و آپارتمانی خود، کسب و کاری خانگی نیز ایجاد کنند، فرصتی مغتنم که از نگاه مسئولان استان مغفول مانده است.

بیشتر بخوانید

ایجاد بزرگ‌ترین مرکز پرورش گل رز هلندی در لرستان؛ آستین‌هایی که برای رونق تولید بالا زده شد + فیلم

اما و اگرهای پرورش گل‌محمدی در همدان؛ قیمت‌هایی که ‌کمر کشاورزان را می‌شکند‌

طرز تهیه "روغن گل بنفشه" + خواص درمانی

همدان پایلوت گل بنفشه آفریقایی در کشور است

محمدجعفر بادامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: انجمن دوستداران بنفشه آفریقایی همدان 27 سال است که راه‌اندازی شده و توانسته در طول این مدت  به‌عنوان یک اقدام فرهنگی، اتفاقات خوبی را در زندگی اعضای این انجمن به وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه این انجمن فعالیت خود را به‌صورت رسمی از سال 94 آغاز کرده است، افزود: در حال حاضر 700 نفر در انجمن دوستداران بنفشه آفریقایی همدان عضو هستند و دو برابر این تعداد نیز از خدمات آموزشی انجمن در حوزه پرورش گل به‌ویژه گل بنفشه آفریقایی استفاده می‌کنند.

رئیس انجمن دوستداران بنفشه آفریقایی همدان بابیان اینکه بنفشه آفریقایی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که سبب شده افراد زیادی به پرورش این گل روی‌آورند، ابراز کرد: این گل به‌راحتی در محیط کاشانه و با نور مصنوعی رشد کرده و فضای بسیار اندکی را اشغال می‌کند کما اینکه تکثیر این گل نیز بسیار راحت است.

وی اشاره به اینکه بنفشه آفریقایی در شرایط مناسب می‌تواند در تمام طول سال گل بدهد، گفت: این گیاه 15 هزار گونه دارد بنابراین افراد علاقمند به پرورش گیاهان بتوانند از این گل برای خود کلکسیونی رنگارنگ ایجاد کنند همان‌گونه که برخی از اعضای انجمن چنین کاری را انجام داده‌اند.

بادامی بابیان اینکه در دنیا شرکتی وجود که اقدام به ثبت گونه‌های جدید بنفشه آفریقایی می‌کند، عنوان کرد: متأسفانه در ایران چنین تشکیلاتی وجود ندارد به همین دلیل اگر شخصی موفق به کشف گونه جدید شود و یا آن را تولید کند، نمی‌تواند آن را به ثبت برساند.

وی هدف از برگزاری نمایشگاه فصلی گل بنفشه آفریقایی در همدان را آشنا کردن مردم با این گل برشمرد و ابراز کرد: افرادی که عضو انجمن هستند هر فصل تولیدات خود را در نمایشگاه عرضه می‌کنند تا افراد دیگر هم با خرید این گل زیبا به جمع علاقه‌مندان و طرفداران بنفشه آفریقایی بپیوندند.

رئیس انجمن دوستداران بنفشه آفریقایی همدان با تاکید براینکه معرفی گل بنفشه آفریقایی و تشویق افراد به نگهداری از آن بیش از هر چیزی دیگری یک اقدام فرهنگی است چرا که توانسته در  زندگی و رفتار پرورش دهندگانش تغییر خوبی را ایجاد کند، اظهار داشت: افرادی که اقدام به نگهداری، پرورش و تولید این گل در همدان می‌کنند ضمن پر کردن اوقات خود ، با به فروش رساندن این گل در بخش مشاغل خانگی نیز ورود کرده و فضای جدیدی را برای کسب‌وکار ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: همدان با داشتن 700 عضو فعال در عرصه پرورش و تولید گل بنفشه آفریقایی به‌نوعی پایلوت این کار در کشور نیز به شمار می‌آید به همین دلیل ما آمادگی داریم تجربیات خود را در قالب کارگاه‌های آموزشی رایگان به مردم ارائه دهیم.

بادامی بابیان اینکه متأسفانه نهادهای مسئول در این عرصه به‌ویژه شهرداری با داشتن امکانات مناسب از حمایت ما دریغ می‌کند، افزود: ما می‌توانیم پرورش و تولید گل بنفشه آفریقایی را به صنعتی سودآور در استان تبدیل کنیم چراکه این گیاه برای رشد شرایط منحصربه‌فردی دارد که پیش‌تر به آن اشاره کردم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار