2. دى 1398 - 8:47   |   کد مطلب: 24097
یک متخصص روانشناسی یکی از عوامل مهم در کاهش اعتیاد را خانواده و حمایت‌های خانواده دانست و گفت: اگر فردی از حمایت‌های خانواده برخوردار باشد و یا خانواده‌ای منسجم و پایدار داشته باشد و در حقیقت همدلی و عاطفه در آن وجود داشته باشد، به طور قطع احتمال کمتری وجود دارد که به سمت مواد مخدر برود.

به گزار شبنم ها به نقل از ایسنا علی شیخ‌الاسلامی یکی از عوامل مهم در کاهش اعتیاد را خانواده و حمایت‌های خانواده دانست و عنوان کرد: اگر فردی از حمایت‌های خانواده برخوردار باشد و یا خانواده‌ای منسجم و پایدار داشته باشد و در حقیقت همدلی و عاطفه در آن وجود داشته باشد، به طور قطع احتمال کمتری وجود دارد که به سمت مواد مخدر برود.

این متخصص روانشناسی تصریح کرد: هر چقدر خانواده از نظر انسجام درونی مشکلات بیشتری داشته باشد، همدلی‌ها کمتر باشد و روابط عاطفی سردتر باشد و همچنین فرد از حمایت‌هایی که اعضای یک خانواده باید از یکدیگر داشته باشند، کمتر برخوردار باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که فرد در گرداب اعتیاد گرفتار شود.

وی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: همچنین تحقیقات علمی نشان داده است فرزندان خانواده‌هایی که در آن والدین اعتیاد داشته‌اند، گرایش آنها به سمت مواد مخدر و اعتیاد بسیار بیشتر بوده است و این نشان‌دهنده نقش خانواده در موضوع اعتیاد است.

در ادامه میثم یاوری-دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی با تصریح بر اینکه اعتیاد حالت انقطاع از واقعیت است، گفت: کسی که به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می‌کند، قصد دارد لحظه یا زمانی را از آن چیزی که هست، دور شود. دلیل این کار آن است که فرآیند هویت‌یابی به درستی صورت نگرفته است یعنی فرد در جایی که باید باشد، نیست یا نقش آفرینی مفیدی که باید انجام دهد را نمی‌تواند انجام دهد، در نتیجه با گرایش به اعتیاد از هویت خود فرار می‌کند.

دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی درباره دور شدن افراد از هویت خود اظهار کرد: این موضوع دلایل گوناگونی دارد؛ از عوامل تربیتی که ناشی از خانواده و آموزش و پرورش است تا جایی که جامعه باید فرصت نقش‌آفرینی مفید به فرد را ایجاد کند که شامل نقش‌آفرینی شغلی و اجتماعی می‌شود، همه این عوامل زمانی که به درستی و مطلوب در کنار هم قرار نمی‌گیرد، فرد از هویت خود دور می‌شود و در نتیجه تلاش می‌کند از خود فرار کند.

وی تصریح کرد: پدیده پیچیده اعتیاد و عوامل اجتماعی شبکه‌ای که باعث اعتیاد می‌شود را باید بسیار جدی تحلیل کرد و ریشه‌های این موضوع را برای جامعه تبیین کرد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار