9. فروردين 1399 - 9:26   |   کد مطلب: 24247
یک درمانگر اعتیاد درباره تاثیرات فیلم‌هایی که مواد مخدر مصرف میکنند بر روی افزایش اعتیاد، توضیحاتی داد.

رضا فریدی روانشناس بالینی و درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیرات فیلم‌هایی که مواد مخدر مصرف میکنند بر روی افزایش اعتیاد، اظهار کرد: همبستگی و ارتباط قوی و مثبتی بین شروع به مصرف مواد مخدر همچون سیگار در نوجوانان و جوانان و قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها و فیلم‌هایی که استعمال دخانیات را به تصویر می‌کشند وجود دارد.

وی بیان کرد: رسانه‌ها نیز همانند خانواده و دوستان در گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر از جمله سیگار نقش بسزایی دارند و در حال حاضر رسانه‌ها یکی از مهمترین عوامل دخالت کننده در شکل گیری و تغییر نگرش مردم هستند.

فریدی گفت: پیام رسانه‌ها درک ما را از جهان شکل می‌دهند و دارای یک قدرت غیر قابل انکاری در تاثیر پاک نشدنی بر ذهن مردم به ویژه نوجوانان دارند، چرا که نوجوانان از عمده‌ترین کاربران رسانه‌ها هستند.

این درمانگر اعتیاد ادامه داد: استفاده از مواد مخدر و دخانیات در فیلم‌ها و تبلیغات رسانه‌ای دارای بیشترین تاثیر بر روی مدل سازی رفتار و شروع به مصرف مواد است و استعمال دخانیات در فیلم‌ها به نگرش مثبت به سیگار و نگرش منفی نسبت به بازیگر ایجاد می‌کند که این نگرش مثبت، شروع مصرف سیگار را در آینده پیش بینی می‌کند.

وی افزود: به عنوان مثال مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا در سال های۲۰۰۲تا ۲۰۰۵ مهمترین عامل شروع به مصرف سیگار توسط جوانان و نوجوانان را نمایش استفاده از دخانیات در فیلم‌ها عنوان می‌کند.

فریدی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در فیلم‌ها به ندرت سیگار کشیدن یک روش غیرجذاب و مرتبط با پیامد‌های منفی به تصویر کشیده می‌شود، برخی از سازندگان فیلم‌ها استدلال می‌کنند که وجود شخصیت سیگاری در فیلم‌ها لازم است و اغلب شخصیت‌های بد، منفی استفاده می‌شود، در حالی که تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها از کشیدن سیگار و یا مواد مخدر برای نوش دارویی در جهت کنترل استرس‌ها استفاده میکنند و ارتباط کاذب استعمال دخانیات و مواد مخدر با شجاعت و کسب موفقیت و کنترل استرس را به تصویر می‌کشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار