25. تير 1399 - 9:02   |   کد مطلب: 24454
دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس، از وضعیت این روز‌های مدلینگ در کشور و تلاش برای قانونی کردن آن گفت.

به گزارش شبنم ها،در سلسله گزارش‌هایی که درباره وضعیت مد منتشر کردیم، به زوایای مختلف این صنعت پرداختیم که در ابتدا یک جامعه شناس از پیامد‌های مخرب مدلینگ گفت و در گزارش دوم به پشت پرده‌های عکاسی و نحوه فریب دادن زنان ایرانی اشاره کردیم. حال از نگاه دیگر  مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به روند غیرقانونی این صنعت و برخورد با قانون شکنان پرداخت و گفت:  مدلینگ یکی از مباحثی است که در دنیای مد وجود دارد، ولی در کشور ما تقریباً چند سالی است جزو خط قرمز‌های کارگروه مد و لباس قرار گرفته است و در حال حاضر مقوله‌ای با عنوان مدلینگ نداریم.

وی افزود: ما تلاش کرده ایم تا به این موضوع مثل دیگر موارد علمی در کنار سایر آموزش‌ها نگاه کنیم. بنابراین، با دوری از تبرّج و مواردی که شرع اسلام با آن مخالف است، در حال طراحی پروپوزالی هستیم تا این نتیجه در کشور رخ دهد. تاکنون هیچ شرکت و موسسه‌ای مجوزی تحت عنوان مدلینگ از ما دریافت نکرده است؛ البته موسساتی بودند که غیرقانونی فعالیت می‌کردند و به محض رصد و شناسایی پلمب شدند.

شفاپور با اشاره به اینکه «مدلینگ» صنعت است و باید در کنار حوزه مد و لباس وجود داشته باشد، اظهار کرد: اگر این صنعت در چارچوب قانونی خود قرار بگیرد و ابزاری برای عرضه‌ محصولات طراحان و تولیدکنندگان باشد، اتفاق خوبی است؛ ما این موضوع را با همین سیاست و هدف پیگیری می‌کنیم.

 
وی افزود: اما در حال حاضر بحث مدلینگ به صورت غیرقانونی اجرا می‌شود. برخی از جوانان ما به عنوان ابزار استفاده و آن‌ها را به کشور‌هایی که خاستگاه و جایگاه فرزندان ایران نیست، هدایت می‌کنند. ما جلسات متعددی را برگزار کردیم تا با در نظر گرفتن تمام قوانین جمهوری اسلامی ایران، بستر لازم را به وجود بیاوریم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس عنوان کرد: ما همواره دنبال این بودیم که از افرادی که در دنیای مجازی برای مدلینگ تبلیغ و فعالیت می‌کنند، دعوت کنیم در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران کار و از انجام فعالیت‌های غیرشرعی و غیرعرف دوری کنند. خوشبختانه جلسه‌ای با این دوستان در فضای مجازی داشتیم و همه آن‌ها قبول کردند که تحت نظارت کارگروه ما قرار بگیرند. اگر این اتفاق رخ دهد و آن‌ها تمام موارد عرف و شرع را رعایت کنند، می‌توانیم به بحث مدلینگ توجه بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مدلینگ یکی از صنعت‌هایی است که خواهان بسیاری دارد. جوانان ما فکر می‌کنند که مدل شدن ثروت بسیاری برایشان به ارمغان خواهد آورد؛ در صورتی که این طور نیست. کسی که بخواهد مدل باشد و تمامی قوانین را رعایت کند، به این سمت هدایت نخواهد شد؛ ولی آنچه موسسات غیرقانونی در اذهان فرزندانمان جا می‌اندازند، این است که مدلینگ پولدارشان می‌کند. مدلینگ به صورت حرفه‌ای باید چارچوب داشته باشد؛ تلاش ما این است صنعت مدلینگ را با مجوز رسمی که به ما ابلاغ می‌شود، در اختیار موسساتی قرار دهیم که تابع قوانین جمهوری اسلامی در حوزه‌ مد و لباس هستند. اگر این اتفاق رخ دهد، از جذب فرزندانمان به آن سوی آب‌ها جلوگیری می‌شود.

 

شفاپور درباره دلیل گرایش جوانان ایرانی به مدلینگ خارج از کشور گفت: بسیاری از بچه‌های ما به آن سمت کشیده شدند تا این هنر را در آنجا یاد بگیرند. وقتی صنعتی که آن‌ها به فرزندان ما القا می‌کنند با چیزی که در کشورمان با آن روبرو هستیم مغایرت داشته باشد، به نوعی تضاد به وجود می‌آید.ما به سمتی می‌رویم که این صنعت را مانند صنعت‌های دیگر مورد حمایت خود قرار دهیم. من حدود ۸ ماه است که به کارگروه ساماندهی مد و لباس آمده‌ام. در این مدت به همراه سایر اعضا، سعی کردیم نکاتی که به صنعت مدلینگ ضرر می‌رساند را حذف کنیم تا این بخش هم بازویی برای صنعت مد و لباس باشد.

 
وی افزود: تعریفی که ما در بحث مدلینگ ارائه داده ایم این است که همه شئونات را باید در نظر گرفت؛ مثل موسیقی بانوان. وقتی وارد فضای موسیقی بانوان می‌شویم، می‌بینیم که در امنیت کامل کار می‌کنند و هیچ فیلم و تصویری از اجراها و فعالیتشان بیرون نمی آید.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، در خصوص برگزاری نمایشگاه مجازی مد و لباس بیان کرد: اگر هفته‌های مد در کشور‌های دیگر را رصد کنید، می بینید که آن‌ها هم به صورت مجازی فعالیت می‌کنند. بنابراین ما هم به این سمت حرکت می‌کنیم؛ حرکتی مجازی که دنیا آغاز کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: به همه‌ طراحان و کسانی که می‌خواهند در این عرصه فعالیت کنند، می‌گویم که  همه چیز در سایه قانون امکان پذیر است. فقط باید صبر داشته باشند و از حضور در کلاس‌های غیرمتعارف و فاقد مجوز بپرهیزند. در غیر این صورت تا آخر عمر ممنوع‌الکار می‌شوند؛ بنابراین خوب است با کارگروه حرفه‌ای مد و لباس آشنا شوند. ان شاء الله بتوانیم تمام ابزار را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار