به گزارش شبنم ها،فعالیت در بستر فضای مجازی و حضور فعالانه در شبکههای اجتماعی اگرچه فرصتی مغتنم به شمار آمده و میتواند در بسیاری از عرصهها تحول آفرین باشد اما عدم اطلاع کافی از الزامات حضور در این گونه شبکهها سبب شده این فرصت، تبدیل به تهدید شود.
اگر این روزها فرصتی پیدا کرده و به دادگاههای قضایی مراجعه کنید خواهید دید که حجم زیادی از پروندههای قضایی مربوط به تخلفاتی است که در این فضا رخ داده است، تخلفات و جرائمی که به تعداد زیادی از اعضای جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان آسیبهای جدی وارد کرده است.
علی درویشی در گفتوگو با تسنیم با بیان اینکه امروزه به ویژه با شیوع کرونا و سیاستهای مبنی بر قرنطینه خانگی، پیامرسانهای مختلف به ویژه اینستاگرام، لایکی، توییتر و تلگرام به دلیل فضای متنوع و جذابی که دارد بسیار مورد استقبال و استفاده مردم با هر سن و از هر قشری قرار گرفته است اظهار داشت: برنامههای مانند اینستاگرام علاوه بر سرگرم کردن خانوادهها، آسیبها و معضلات زیادی را ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: در این میان کودکان و نوجوانان در معرض آسیبب بیشتری قرار دارند زیرا به دلیل شرایط موجود گوشیهای هوشمند مجهز به اینترنت به آسانی، بدون محدودیت و نظارت در اختیار آنان قرار گرفته است و ممکن است تنها با یک کلیک اشتباه بمباران اطلاعاتی شوند.
کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه اینترنت به سادگی توانست فرهنگ، نگرش و ادبیات فرزندان ما را تغییر دهد، عنوان کرد: اینستاگرام دارای هوش مصنوعی است یعنی تنها با یک کلیک علایق شما را تشخیص داده و در تازهسازیهای بعدی براساس علایق شما محتوا را بهروزرسانی میکند.
وی با اشاره به اینکه دسترسی بدون نظارت کودکان به فضای مجازی به ویژه شبکههای اجتماعی میتواند سبب بلوغ زودرس در آنها شود گفت: برای مقابله با چنین بحرانی معتقدم باید به جای مسدودسازی، بحث سواد رسانهای را در مقاطع مختلف برای کودکان بازگو کرده و اینگونه، شهروند دیجیتال یا شهروند سایبری را تربیت کنیم.
درویشی با بیان اینکه اگر شهروند سایبر و دیجیتال تربیت کنیم این فرد به سادگی درست از نادرست را تشخیص خواهد داد مطرح کرد: این فرد درصورت چنین تربیتی قبل از ارسال محتوا به دیگران یا اشتراکگذاری آن به عمل خود فکر میکند که این فکر کردن بخشی از سواد رسانهای یا سواد دیجیتال داشتن است.
وی کاهش سرقتهای اینترنتی، کاهش اعتیاد به فضای مجازی و کاهش ورودی پروندههای این حوزه به دستگاه قضایی را از نتایج تربیت شهروند دیجیتال و سایبر دانست و افزود: باید مسئله شهروند سایبری را از مقطع ابتدایی به کودکان آموزش دهیم زیرا در این سن هنوز شخصیت آنها شکل نگرفته و از طرفی نیز بسیاری از والدین سواد دیجیتال ندارند به همین دلیل انتقال این مطلب از سوی معلم برای دانشآموزان جذاب خواهد بود.
این کارشناس مسائل سایبری تصریح کرد: خانوادههای ما باید بدانند وقتی مطلبی را در فضای مجازی منتشر میکنند این مطلب حتی اگر آن را حذف کنند دیگر در اختیارشان نیست بنابراین باید هنگام فعالیت در فضای مجازی دقت و احتیاط بیشتری داشته باشند.
وی گفت: اگر به خوبی بتوانیم افراد را بخش شهروند دیجیتال تربیت کنیم آن زمان فرزندان ما حریم خصوصی را در فضای مجازی را درک خواهند کرد و میفهمند تعداد دنبال کننده یا فالئور مهم نیست بلکه حریم خصوصی حائز اهمیت است.
درویشی با بیان اینکه در اینستاگرام محدودیت سنی وجود ندارد و به جهت تنوع این برنامه همه نوع قشری در آن فعالیت میکنند اظهار داشت: تربیت شهروند دیجیتال از همه ابعاد حائز اهمیت است به همین دلیل در این عرصه باید رسانه ملی با ایجاد شبکهای ویژه، آموزش سواد رسانهای را به صورت تخصصی نظیر شبکههای ایران کالا، نسیم یا شما ایجاد کند.
وی با تأکید براینکه باید کتاب تفکر سواد رسانهای از مقطع متوسطه دوم با تغییر محتوا از مقطع ابتدائی آموزش داده شود عنوان کرد: در حال حاضرکسانی در اینستاگرام به عنوان اینفلوئنسرها فعالیت دارند که سواد آکادمیک دانشگاهی نداشته و نخبه(سیاسی، اجتماعی، هنری) نیز نیستند ولی دنبالکنندگان زیادی دارد مسئلهای که چرایی آن باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.
این کارشناس فضای مجازی با تأکید براینکه کرونا نقش اینترنت و فضای مجازی را بسیار پررنگتر از قبل کرده است افزود: زندگی بعد از کرونا با زندگی پیش از آن بسیار متفاوت خواهد بود در گذشته از والدین میخواستیم که به هیچ وجه گوشی هوشمند دست فرزندان خود ندهند اما امروز اصرار داریم تا بچهها با استفاده از این گوشی هوشمند وارد فضاهای آموزشی مانند شاد شوند در این شرایط بهتر است از همین حالا شروع کرده و خود را به سواد رسانهای و دیجیتال مجهز کنیم تا بتوانیم نوجوانان را از خطرات احتمالی مصون نگه داریم.
درویشی با اشاره به اینکه هنگامی که جوان یا نوجوانی مورد هجمه مطالب منتشر شده در فضای مجازی و یا شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام قرار میگیرد نحوه برخورد والدین با او بسیار مهم است مطرح کرد: والدین باید با فرزندان خود به خصوص در مقطع تحصیلی ابتدایی دوست و همراه باشند و حتی به ظاهر از آنها راهکارهای استفاده از این برنامهها را بپرسند، بدین شکل باب گفتوگو با آنها باز خواهند شد، کودکان به والدین خود بیشتر جذب میشوند و با این رفتارها در صورت بروز مشکل برای کودک اولین پناهگاه آنها والدینشان خواهد بود.
بیشتر بخوانید
جایگاه فعالان فضای مجازی در شورای فرهنگ عمومی کاشان پیشبینی شود
روحانی: فضای مجازی پایه و اساسی برای پیشرفت در دیگر حوزه ها است
دوره آموزش سواد فضای مجازی ویژه طلاب و مبلغین سیستان و بلوچستان برگزاری میشود
وی با بیان اینکه لازم است والدین یکی از دنبالکنندگان اینستاگرامی فرزند خود باشند گفت: والدین با این اقدام خود ضمن نظارت بر فعالیت فرزند خود در شبکههای اجتماعی، محبت خود به او را نیز ثابت کرده و مانع از انتشار برخی مطالب توسط فرزندشان میشوند.
انتهای پیام/
دیدگاه شما