25. اسفند 1399 - 17:45   |   کد مطلب: 24780
یک روانشناس گفت: شاخصه توجه کردن، شناخت نیاز‌ها است که باید در فرآیند تشخیص و برطرف کردن آن‌ها به همسرمان کمک کنیم.

به گزارش شبنم ها،یکی از ارکان اصلی قوت بخشیدن به یک رابطه عاشقانه توجه کردن به نیاز‌ها و پاسخگویی مناسب به آن‌ها است، به گونه‌ای که هر کدام از زن و مرد برای مرتفع کردن آن‌ها به زوج خود نیاز دارند.

گا‌ها دیده یا شنیده شده است که بسیاری از اختلافات زناشویی به علت بی توجهی و برطرف نشدن انواع نیاز‌های زوجین از سوی یکدیگر است، لذا برای بهبود و یا تقویت رابطه عاشقانه‌تان بهتر است با شناخت نیاز‌های همسر خود، ایجاد و تقویت توانایی‌های خود به زندگی مشترکتان با هم کمک کنید.

یعنی گاهی مسئولیت‌های سخت او را به جایش انجام دهید، غذای مورد علاقه همسرتان را بپزید، از بیرون غذا سفارش دهید، دوتایی برای شام بیرون بروید، قرار غافلگیر کننده بگذارید، با هم صحبت کنید، برای حرف‌های همسرتان سرپا گوش شوید، از مشورت‌های او قدردانی کنید، بگویید دوستش دارید، به کار‌های که او دوست دارد علاقه نشان دهید، جشن بگیرید و تولدش را به روزی ویژه تبدیل کنید و... شما نه تنها با انجام کار‌هایی بسیار ویژه و کلیشه‌ای بلکه ساده و زیبا می‌توانید زندگی زناشویی خود را تقویت و یا بهبود بخشید.

محمدباقر حبی روانشناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نیاز همسر به توجه کردن اظهار کرد: یکی از عواملی که می‌تواند رابطه زوجین را استحکام بخشد، توجه کردن است، البته این توجه باید شرایطی داشته باشد تا تأثیر مناسبی بر رابطه زوجین بر جای گذارد.

بیشتر بخوانید

چگونه با همسر کنترل‌گر رفتار کنیم؟

این روانشناس ادامه داد: مقدمه توجه کردن و نیاز به توجه داشتن در تفاوت‌های فردی است که در مردان نیاز به توجه کردن می‌تواند با زنان متفاوت باشد و توجه به تفاوت‌های فردی در مردان می‌تواند بازتابی از عوامل ژنتیکی، فرهنگی، اجتماعی و... باشد که معمولا مردان در بافت‌های اجتماعی و فرهنگی رشد می‌کنند و نقش‌های خاصی را از آن‌ها انتظار می‌رود که طبیعتا هم نیاز‌هایی متفاوت دارند.

وی افزود: زنان نیز با توجه به شرایط جامعه و سنین مختلف از لحاظ فیزیکی، ژنتیکی و... نیاز‌های خاصی را می‌طلبند و انتظار دارند همسرشان به آن‌ها توجه کند که امری طبیعی است.

وی تصریح کرد: اگر نیاز باشد باید به نیاز‌های چندگانه بپردازیم، یعنی نیاز‌های اساسی افراد، مادی، معنوی، جسمانی و اجتماعی که یک تقسیم بندی کلی است.

وی با بیان اینکه زوجین با قرار گرفتن در کنار یکدیگر باید به ابعاد وجودی شریک خود توجه داشته باشند، ادامه داد: به نیاز‌ها باید به صورت مناسب، منطقی و کارآمد پاسخ داده شود و اگر این نیاز‌ها که در هر فرد متفاوت هستند، به لحاظ درون شناختی به درستی برطرف شوند می‌توانند باعث ایجاد یک رابطه عمیق، مستحکم، سازنده و پیش رونده باشند.

حبی گفت: اگر زوجین می‌خواهند به شریک زندگی خود توجه داشته باشند این امر مهم است که نیاز‌های یکدیگر را بشناسند، احترام بگذارند، در قبال این نیاز‌ها احساس مسئولیت داشته باشند و در قبال پاسخ به نیاز‌ها توانایی‌هایی را در خود تقویت کنیم تا به صورت متناسب جوابگوی این نیاز‌ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همه این فرآیند در قالب یک توجه کردن است و شاخصه توجه کردن، شناخت نیاز‌ها و درک آن‌ها است که فرد با ایجاد توانایی‌هایی در خود آن‌ها را باید تقویت کند، اما انتظار نداشته باشیم همسرمان تمام این نیاز‌ها را بشناسد، بلکه با بیان نوع نیاز خود به همسرمان در توجه داشتن به آن‌ها کمک کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار