14. ارديبهشت 1401 - 20:22   |   کد مطلب: 25025
چرا باید یارانه ها هدفمند شوند ...

به گزارش شبنم ها،

در خصوص ضرورت هدفمندی یارانه­ها و حذف ارز 4200 تومانی ملاحظات مهمی وجود دارد که اهم آن به شرح ذیل است:

1) شرایط بین­المللی؛ بررسی­ها نشان می­دهد که قیمت جهانی تا 150 درصد افزایش پیدا کرده است که یکی از دلایل اصلی آن، جنگ اوکراین است؛ چراکه بیش از 65 درصد کالاهای اساسی در این منطقه از جهان (روسیه و اوکراین) تولید می­شود، به نحوی که روسیه و اوکراین تقریباً یک سوم صادرات گندم، یک پنجم صادرات ذرت و جو جهان را تأمین می‌کنند. علاوه بر این، حدود ۸۰ درصد از صادرات روغن آفتاب‌گردان از این دو کشور تأمین می‌شود.

2) فراوانی کالاهای اساسی در بازار؛ شرایط بازار نشان می­دهد که نگرانی بابت کالاهای اساسی وجود ندارد، اما آنچه مایۀ نگرانی است، افزایش قیمت کالاهای اساسی است (به دلیل شرایط بین­المللی). بنابراین برخلاف دورۀ قبل که مردم در صف­های طولانی، با کمبود برخی کالاها روبه­رو بودند و حتی برخی کالاها با کد ملی به مردم عرضه می­شد، امروز این مشکل حل شده است. آنچه امروز بر بازار حاکم است، «گرانی خارج از اختیار» است که دولت درصدد چاره­جویی آن است.

3) ضرورت حذف ارز 4200 تومانی؛ در حالی که هدف ارز 4200 تومانی، تأمین کالاهای اساسی به قیمت مناسب بود، اما تخصیص ناعادلانه آن باعث ایجاد رانت و فساد شد و حتی به­نحوی بر افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز تأثیرگذار بود. بنابراین حذف ارز 4200 تومانی موجب از بین رفتن فساد  و رانت خواهد شد و دولت هم می‌تواند یارانه را به شکل مستقیم در اختیار مردم قرار دهد. در حالی که دولت ناچار به حذف ارز 4200 است؛ اما در عین حال، بر رعایت دو ملاحظۀ مهم اصرار دارد: 1) حذف ارز ترجیحی بدون شوک اقتصادی به مردم و بازار انجام ‌شود؛ 2) مردم به طور کامل در جریان هدفمندی یارانه­ها قرار گیرند که در این خصوص نقش رسانه ملی، نخبگان و ارئمه جمعه بسیار حائز اهمیت است.

4) اهتمام دولت به اجرای صحیح هدفمندسازی؛ دولت مردمی بر این باور است که با تصمیم کارشناسانه و دقیق و همین­طور اقناع افکار عمومی می­توان طرح هدفمندی را به نحو صحیح اجرایی نمود؛ از این روی، توجیه همه اقشار اجتناب­ناپذیر است که همان­طور که گفته شد، نقش ائمه جمعه حیاتی و اساسی است. چنانچه این تصمیم، به یاری خداوند متعال و کمک ائمه جمعه، به خوبی طراحی و عملیاتی شود، باعث «امیدواری» مردم می­شود که مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار