1. مرداد 1401 - 6:19   |   کد مطلب: 25086
آخوند ملاعلی علاقه خاص و ارتباط نزدیکی با امام خمینی(ره) داشت و همواره ایشان را تأیید می‌کرد. او در تجلیل از امام گفته بود: «حاج آقا روح الله صفحه‌ای در تاریخ به نام خود گشود. ». در جریان دستگیری امام خمینی(ره) در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ش، ملاعلی از جمله علمایی بود که برای آزادی امام(ره) به تهران سفر کردند.رحلت این عالم ربانی و مراسم باشکوه تشییع و حواشی این مراسم، آغازگر موج اصلی پیروزی انقلاب اسلامی در همدان بود. ‌

به گزارش شبنم ها،آیت الله ملاعلی معصومی همدانی معروف به «آقای آخوند» از مجتهدان شیعه همدانی است که در ۲۲ شهریور سال ۱۲۷۳ در روستای وفس شهرستان رزن متولد شد.

با ورود شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم، به آن شهر رفت و در حوزه علمیه به تحصیل مشغول شد و پس از ده سال تحصیل در قم، به تدریس برای طلاب پرداخت.

در سال ۱۳۵۰ قمری پس از آنکه مردم همدان از حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی تقاضا می‌کنند تا آخوند ملاعلی را برای سرپرستی حوزه علمیه همدان به آن شهر برگردانند، حاج شیخ با توجه به نیاز منطقه غرب کشور، پیشنهاد آنها را می‌پذیرد و به مردم همدان می‌فرماید: «من مجتهد عادلی را برای سرپرستی شما مردم همدان فرستادم.» 

آیت‌الله آخوند هنگام مهاجرت به همدان

ویژگی‌های اخلاقی

برخی از ویژگی‌های اخلاقی ملاعلی همدانی این طور ذکر شده است: گشاده‌رویی، توجه به جایگاه روحانیت و روحانیون، ‌ زهد و ساده‌زیستی، اهل دعا و ذکر و معنویت ملاعلی بسیار متواضع بود.

با وجود اینکه او از شاگردان برجسته حاج شیخ عبدالکریم بود، حاضر به چاپ رساله توضیح المسائل نشد و می‌گفت:‌ «به هر یک از این رساله‌های عملیه موجود که منتشر شده‌اند، عمل کنید، مبرء از تکلیف و مسقط ذمه است و نیازی به چاپ رساله دیگر نیست.» همچنین با وجود اصرار مردم می‌گفت‌ «نیازی به صرف بیت المال و خرج سهم امام در این مورد نمی‌بینم. من مسائل جدیدی ندارم که در این رساله‌ها نیامده باشد؛ فقط در چند مسأله با مراجع حاضر اختلاف نظر دارم که خواستاران می‌توانند شفاها بپرسند.»

ارتباط با امام خمینی و انقلاب

آخوند ملاعلی علاقه خاص و ارتباط نزدیکی با امام خمینی(ره) داشت و همواره ایشان را تأیید می‌کرد. او در تجلیل از امام گفته بود: «حاج آقا روح الله صفحه‌ای در تاریخ به نام خود گشود. ».

در جریان دستگیری امام خمینی(ره) در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ش، ملاعلی از جمله علمایی بود که برای آزادی امام(ره) به تهران سفر کردند.

آیت‌الله آخوند در کنار مرحوم حسینعلی رزم آرا مخترع قبله نما در ایران و شاگردان

مهمترین خدمات فرهنکی و اجتماعی

از مهم‌ترین اقدامات او در همدان می‌توان به تأسیس حوزه علمیه همدان، راه‌اندازی ماهنامه پیک اسلام، بازسازی مدرسه مخروبه ملا محمد حسن مختاری که بعدها به مدرسه آخوند مشهور شد، و ... اشاره کرد.

آیت‌الله آخوند در کنار مرحوم آیت الله فلسفی و آیت الله انصاری در منطقه تاریخی هگمتانه

شاگردان

ملاعلی معصومی از سال ۱۳۴۰ق تا زمان رحلت(۱۳۹۸ق) مشغول تدریس بود و شاگردان فراوانی را تربیت کرد که برخی از آنها از این قرارند:

سیدرضا بهاءالدینی، سیدمحمود طالقانی، شهید محمد مفتح، حسین نوری همدانی، سید مصطفی هاشمی، سیداحمد خسروشاهی تبریزی، محمدحسین بهاری،  سید ابوالحسن موسوی همدانی، احمد صابری همدانی، محمد علی دامغانی، سیدرضا فاضلیان، شیخ علی انصاری، و ...

وفات

مرحوم آیت الله آخوند همدانی  ۳۱ تیر سال ۱۳۵۷درگذشت و در باغ بهشت همدان به خاک سپرده شد.

رحلت این عالم ربانی و مراسم باشکوه تشییع و حواشی این مراسم، آغازگر موج اصلی پیروزی انقلاب اسلامی در همدان بود. ‌

دیدگاه شما

آخرین اخبار