10. اسفند 1401 - 8:39   |   کد مطلب: 25167
به طور کلی اقدامات آمریکا در روزهای اخیر به دو دسته تقسیم می‌شود:کاهش ورود اسکناس ارز به کشور و افزایش تقاضا

به گزارش شبنم ها،به طور کلی اقدامات آمریکا در روزهای اخیر به دو دسته تقسیم می‌شود:

1 کاهش ورود اسکناس ارز به کشور:
 مبادلات تجاری در کشور به دو دسته خرد و کلان تقسیم می‌شوند. معاملات تجاری خارجی غالباً به صورت حواله صورت می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران بعد از تحریم بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور، با ایجاد یک شبکه تراستی در ۲۵۰ نقطه جهان، هم درآمدهای نفتی را وصول می‌کند و هم از این شبکه برای جابجایی حواله جات ارزی و رفع مشکل تجارت خارجی بازرگانان داخلی استفاده می‌کند؛ اما در تجارت خرد از اسکناس ارز به ویژه دلار و درهم استفاده می‌شود که اگرچه اسکناس سهم کمی در حجم تجارت خارجی ایران دارد اما نقش بسیار بالایی در قیمت گذاری نرخ ارز در کشور ایفا می‌کند. حجم مبادله اسکناس در مقابل حواله حدود ۳ درصد تخمین زده می‌شود. در حال حاضر آمریکایی‌ها از چند طریق حجم اسکناس دلار و سایر ارزها را در کشور کاهش داده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

۱. کنترل بانک‌های عراقی و آوردن ۱۵ بانک عراقی تحت نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا: با این کار بخشی از منابع ارزی ایران که به شکل اسکناس وارد کشور می‌شد محدود شده است.

۲. تهدید صرافی‌های امارات و قطر و سایر کشورهای همسایه: این صرافی‌ها در صورت تأمین اسکناس ارز مورد نیاز ایران مورد تحریم قرار می‌گیرند. ذکر این نکته ضروری است که بخش عمده اسکناس ارز ازطریق کشورهای همسایه و معاملات خرد وارد کشور می‌شود.

۳. ایجاد التهاب در بازار از طریق تحرکات روانی و بی ثبات سازی بازار: که به نوعی مکمل دو اقدام قبلی است این موضوع باعث کاهش عرضه ارز صادرکنندگان خرد در بازارهای رسمی کشورمی‌شود.

2افزایش تقاضای اسکناس ارز در داخل ایران:
اقداماتی که آمریکایی‌ها در این راستا انجام می‌دهند از تنوع بیشتری برخودار است ولی به صورت کلی در دو دسته قرار می‌گیرند:

۱. تشویق به فرار سرمایه از ایران از طریق تحرکات روانی و بی ثبات سازی بازار: وقتی فضای بازار ملتهب می‌شود و نرخ ارز با سرعت در حال افزایش است، بخش زیادی از صاحبان سرمایه برای حفظ ارزش سرمایه خود اموال خود را به دلار یا سایر ارزها تبدیل می‌کنند. در ظاهر این ارزها از کشور خارج نشده‌اند ولی چون از چرخه مبادلات ارزی خارج می‌شوند در ردیف فرار سرمایه قرار می‌گیرند. برخی آمارها حاکی از آن است که بعد از اغتشاشات سال جاری تقاضای ارز بویژه دلار بسیار افزایش یافته است. بخشی نیز اقدام به خارج کردن سرمایه از کشور می‌کنند. آمارهای رسمی کشور حاکی از آن است که در سال گذشته حدود ۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفر از کشور مهاجرت کرده‌اند و در سال جاری نیز آمار مهاجرت از ایران رشد داشته است.

۲. خارج کردن دلار از بازار ایران از طریق عناصر نفوذی: برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که کشورهای غربی با همکاری برخی از همسایگان، دلار و سایر ارزها را از بازارهای ایران جمع می‌کنند و ضمن دادن پاداش به انتقال دهندگان ارز به خارج از کشور، در قبال آن کالاهای لوکس و غیر استراتژیک را وارد کشور می‌کنند. ازجمله این کالاها را می‌توان جدیدترین مدل‌های گوشی تلفن همراه، لوازم و مواد آرایشی و ... دانست.

#تحلیل

دیدگاه شما

آخرین اخبار