13. دى 1402 - 11:52   |   کد مطلب: 25363
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان:
گنبد علویان تنها اثر تاریخی و مذهبی در همدان است
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه گنبد علویان حدود ۸۰۰ سال پیش در قرن ششم هجری ساخته شده است، گفت: به تعبیر مرحوم آیت‌الله عندلیب زاده این‌جا مسجد خانگی به تعبیر آیت‌الله صابری‌همدانی، مسجد عتیق بوده است.

به گزارش شبنم ها، حجت الاسلام سید حسن فاضلیان در جشن میلاد مادر سادات با بیان اینکه این جشن در مکان تاریخی و مذهبی گنبد علویان برگزار می‌شود ارزش‌مند است، گفت: این مکان از مهمترین و معتبرترین آثار تاریخی و اسلامی همدان است.

 

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی دیگری در استان داریم که ارزشمند هستند اما جز آثار اسلامی نیستند، افزود: چنانچه شما در گنج‌نامه سنگ نوشته‌هایی به نام اهورا مزدا می‌بینید، در اینجا آیات سوره هَل اَتی را مشاهده می‌کنید که درخصوص حضرت فاطمه(س) و حضرت امیرالمؤمنین(ع) است.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: در تاریخ برخی‌ها گفتند اینجا خانقاه بوده و برخی گفتم آرامگاه بوده است اما هیچ‌کدام از این تفاسیر صحیح نیستند.

 

فاضلیان با بیان اینکه قطعاً محلی که حضور دارید مسجد و نمازخانه بوده است، تصریح کرد: این مکان تاریخی حدود ۸۰۰ سال پیش در قرن ششم هجری ساخته شده و به تعبیر مرحوم آیت‌الله عندلیب زاده این‌جا مسجد خانگی به تعبیر آیت‌الله صابری‌همدانی، مسجد عتیق بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: هر دو نظریه اثبات می‌کند که این‌جا مسجد بوده است و علوی‌های همدانی ۸۰۰ سال پیش اینجا نمازخانه داشتند.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه براساس روایتی این مکان تاریخی و مذهبی، قدمگاه حضرت ولی‌عصر(عج) است، عنوان کرد: قبر دو نفر از سادات علوی که توسط دشمنان شهید شدند در این‌جا دفن است.

 

فاضلیان با اشاره به اینکه باید توجه داشت که معماری این بنا بسیار خاص است، گفت: البته متخصصان این امر باید در این خصوص توضیح دهند اما ساخت اینجا طوری بوده که با گذشت ۸۰۰ سال همچنان این بنا مستحکم است.

 

وی ادامه داد: در سده اخیر از ۸۴ سال پیش چند نفر از سادات در این‌جا جمع می‌شوند و هیئت سادات را تأسیس می‌کنند، از ۲۰ سال قبل نیز نسل جدید و فعال در هیئت سادات همدان که جمعی ۲۰۰ نفری هستند به برگزاری این هیئت ادامه می‌دهند.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان در پایان با بیان اینکه تعداد سادات شهید و جانباز در همدان ۱۱۰ نفر است، افزود: تعداد این شهدا با رمز نام علی(ع) یکسان است.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار