18. دى 1402 - 11:53   |   کد مطلب: 25374
کارشناس جوانی جمعیت مرکز بهداشت همدان:
تولد نوزاد در خانواده هورمون عشق تولید می‌کند
کارشناس جوانی جمعیت مرکز بهداشت همدان با بیان اینکه هنگام تولد نوزاد، در آغوش گرفتن و موقع شیردهی به نوزاد، هورمون اکسی‌توکسین یا همان هورمون عشق در بدن مادر و نوزاد ترشح می‌شود، گفت: هرکس نوزاد را نیز در آغوش بگیرد این هورمون در بدن او ترشح می‌شود.

رقیه شجاعی در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها با بیان اینکه موضوع جمعیت در کشورمان تبدیل به یک مسئله شده است، گفت: خانواده‌ها باید از عواقب نداشتن فرزند نداشتن و حتی فرزند کم داشتن آگاه شوند.

 

وی با طرح این سوال که چرا این روزها می‌بینیم اکثر خانواده‌ها شاد نیستند و ارتباطات خانوادگی و فامیلی کم شده است، افزود: یکی از مؤلفه‌های شادی فرزندآوری است و یکی از دلایل آن که شادی در خانه‌ها کم‌رنگ شده تغییر سبک زندگی است.

 

کارشناس جوانی جمعیت مرکز بهداشت همدان ادامه داد: امروز خانواده‌ها فرزندان کمتری دارند در حالی که در گذشته تعداد بچه‌ها بیشتر بود زندگی در خانه‌ها جریان داشت اما حالا در بهترین حالت نهایتا یک یا دو بچه در خانه‌ها وجود دارد.

 

شجاعی با اشاره به اینکه در علم امروزی به هورمون اکسی‌توکسین، هورمون عشق می‌گویند، گفت: این هورمون تاثیر زیادی دارد در بدن دارد و باعث شادی، نشاط، آرامش، لذت، کاهش استرس، تمرکز، خلاقیت، لطافت پوست و کاهش بیماری در بدن افراد می‌شود.

 

وی با بیان اینکه جالب است بدانید که موقع تولد نوزاد، در آغوش گرفتن و موقع شیردهی به نوزاد، این هورمون عشق در بدن مادر و نوزاد ترشح می‌شود، عنوان کرد: جالب‌تر آن‌که هرکس نوزاد را نیز در آغوش بگیرد این هورمون در بدن او ترشح می‌شود.

 

کارشناس جوانی جمعیت مرکز بهداشت همدان خاطرنشان کرد: در نتیجه تولد نوزاد می‌تواند شادی، نشاط و عشق را در خانه و خانواده پخش کند به همین دلیل در بررسی‌ها می‌بینیم در زمان‌های قدیم که تعداد بچه‌ها در خانواده بیشتر بود، افسردگی وجود نداشت.

 

شجاعی در پایان تاکید کرد: به واسطه وجود فرزندان بیشتر در خانواده‌ها زندگی زیباتر می‌شود اما متأسفانه کاهش فرزندآوری با همه آسیب‌هایی که دارد ،تبدیل به ارزش برای خانواده‌های امروزی شده است.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار