23. دى 1402 - 8:39   |   کد مطلب: 25383
در گفتگو با متخصص اطفال مطرح شد؛
علت زردی نوزادان و راه‌های درمان آن
متخصص اطفال با بیان اینکه ابتلای نوزادان به زردی پوست علت‌های متفاوتی دارد که فقط توسط پزشک تشخیص داده می‌شود، گفت: اگر زردی نوزاد درمان نشود خطر ناشنوایی و تشنج را به ‌همراه دارد.

معصومه مهدیان‌خو در گفتگو با خبرنگار شبنم ها  با اشاره به اینکه برخی نوزادان دچار زردی پوست می‌شوند، گفت: از هر هشت نوزاد نارس و هر ۶ نوزاد رسیده یک نوزاد دچار زردی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه نوزاد نارس نوزادی است که کمتر از ۳۷ هفته بارداری به دنیا می‌اید، افزود: علت اصلی زردی این است که طول عمر گلبول قرمز نوزاد نسبت به بزرگسالان کمتر است، از سوی دیگر کبد نوزاد حالت نارس دارد و آنزیم کبدی مثل بالغین رسیده نیست و سه ماه زمان می‌برد تا آنزیم‌ها مثل بالغین شود.

 

این متخصص اطفال ادامه داد: وقتی گلبول‌های قرمز بعداز طول عمر تخریب می‌شوند تبدیل به رنگدانه‌هایی به اسم بیلی‌روبین شده که در پوست رسوب و باعث زردی می‌شود.

 

مهدیان‌خو با اشاره به اینکه در بدن ماشین حمل بیلی روبین به اسم آلبومین وجود دارد، گفت: این ماشین حمل، بیلی‌روبین را به سمت سلول کبدی می‌برد و با فرایند تجزیه به شکل قابل حل در آب در می‌اورد تا از طریق صفرا، روده یا ادرار از بدن خارج شود.

 

وی با بیان اینکه در بدن نوزادان کمبود آلبومین وجود دارد، افزود: همین علتی دیگر است که نوزاد را دچار زردی پوست می‌کند.

 

این متخصص اطفال با تاکید بر اینکه علایم زردی در نوزادان فقط از طریق پزشک به درستی تشخیص داده می‌شود، تصریح کرد: زردی از سر و چشم شروع شده و به مرور به قسمت‌های پایین در بدن نوزاد می‌رسد.

 

مهدیان‌خو یادآور شد: حتی سقف دهان و لثه نوزاد احتمال دارد زرد شود و در موارد پیشرفته کف پا هم زرد می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود که زردی در ۲۴ ساعت اول وجود داشته و یا بعد از ۲۴ ساعت آغاز شده است، گفت: در حالتی که زردی از ۲۴ ساعت اول وجود دارد خطر بیشتری نوزاد را تهدید می‌کند و باید علت آن بررسی شود.

 

این متخصص اطفال با بیان اینکه ناسازگاری بین خون مادر و فرزند یکی از دلایل زردی از بدو تولد است، افزود: علت دیگر نیز به ناسازگاری Rh ربط دارد و زردی ایجاد می‌کند که البته با توجه به تزریق آمپول روگام در دوران بارداری برای مادر احتمال شیوع به این دلیل کمتر شده است.

 

مهدیان‌خو خاطرنشان کرد: در مجموع ممکن است که نوزاد به بیماری‌های دیگری مبتلا باشد که باید توسط پزشک برسی شود.

 

وی با اشاره به اینکه خون‌مردگی در سر نوزاد در فرایند زایمان خصوصا زایمان طبیعی باعث ایجاد زردی می‌شود، عنوان کرد: همه این موارد باید توسط پزشک تشخیص داده شود و خانواده‌ها توان تشخیص علت ندارند پس از درمان خودسرانه جلوگیری کنند.

 

این متخصص اطفال با بیان اینکه زردی که بعد از ۲۴ ساعت از تولد مشاهده می‌شود درمان خاصی نیاز نیست، اظهار کرد: این زردی در مدت زمان ۱۰ روز کمتر می‌شود و نیاز به درمان خاصی ندارد اما نیازمند شیردهی مکرر است.

 

مهدیان‌خو ادامه داد: برای زردی نوزادی که با انجام آزمایشات بیشتر از حد معمول تشخیص داده شده است نیاز به نور درمانی است.

 

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از زردی نوزادان در برخی مقالات در خصوص گفتن مصرف برخی داروها توسط مادر صحبت شده است، گفت: در مجموع رژیم غذایی خاص نیز ممکن است تا حدی تاثیرگذار باشد اما خیلی ثابت نشده که اثرگذار باشد.

 

این متخصص اطفال خاطرنشان کرد: برخی مادران می‌پرسند برای کاهش زردی نوزاد گرمی بخوریم یا سردی‌جات؟ پاسخ ما به این مادران آن است که ثابت نشده گرمی باعث زردی می‌شود و مادران باید رژیم غذایی متعادل داشته باشند و شیردهی به نوزاد زیاد باشد تا نوزاد زردی بیشتری دفع کند‌.

 

مهدیان‌خو با بیان اینکه در طب سنتی گفته شده است که شیرخشت و ترنجبین در کاهش زردی نوزاد تاثیر دارد، افزود: این موارد در طب نوین تایید نشده است و حتی مدتی برخی قطره‌های گیاهی برای زردی کودکان استفاده می‌شد که به دلیل عوارض زیاد آن‌ها از داروخانه‌ها جمع شد.

 

وی با تاکید براینکه خانواده‌ها نباید خودسرانه به نوزاد خوراکی‌هایی بدهند تا زردی کم شود، گفت: نور درمانی بهترین روش است که البته نور مهتابی اصلا موثر نیست و فقط دستگاه‌های بیمارستان در این مورد موثر هستند.

 

 

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه اگر زردی نوزاد درمان نشود باعث تجمع رسوبات در مغز شده و خطر ناشنوایی برای نوزاد وجود دارد، افزود: علائمی همچون حالت خواب آلودگی نوزاد، شیر نخوردن، قوس دادن بدن به سمت عقب و دست و پای سف و نگاه خیره به سقف از از علائم خطر زردی در نوزادان است.

مهدیان‌خو در پایان با بیان اینکه درمان نشدن زردی منجر به تشنج هم می‌شود، تصریح کرد: پوشاندن زیاد نوزاد باعث کم آبی بدن او شده و جلوی دفع زردی نوزاد را می‌گیرد پس خانواده‌ها نهایتا یک لایه بیشتر به نوزاد لباس بپوشانند.

 

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار