24. دى 1402 - 9:18   |   کد مطلب: 25384
نویسنده حوزه دفاع مقدس تاکید کرد:
وضعیت غیرقابل قبول ادبیات دفاع مقدس در حوزه کودکان
نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس با بیان اینکه متأسفانه وضعیت ادبیات کودک در حوزه دفاع مقدس خوب نیست، گفت: اداراتی کار انتشار ادبیات کودک در حوزه دفاع مقدس را برعهده گرفتند که دانشی در این حوزه ندارند و گاهی بزرگترین ضربه را همین دستگاه‌ها به ادبیات کودک می‌زنند.

به گزارش شبنم‌ها بهناز ضرابی‌زاده در آیین رونمایی از نشریه تخصصی کودک و نوجوان با عنوان «زنگ حماسه» با بیان اینکه وضعیت ادبیات دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان نیاز به واکاوی دارد، گفت: پرداختن به مشکلات این حوزه در رفع آن‌ها موثر است.

وی با اشاره به اینکه ادبیات کودک و نوجوان در سال‌های اخیر به سمت ادبیات ترجمه حرکت کرده است، افزود: کارهای ترجمه بیشتر طبیعتاً اشاعه دهنده فرهنگ خاص مؤلفان است و از هر سرزمینی که آمده باشد قطعا اندیشه و فرهنگ آن سرزمین را به بچه‌ها آموزش می‌دهد.

این نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تب خوانش کتاب‌های ترجمه شده بین نوجوانان خصوصا در ژانر وحشت و ماجرایی بیشتر شده است در نتیجه باید انقلاب فرهنگی در اینجا رخ دهد و نویسندگانی تربیت کنیم که در حوزه تألیف کتاب‌های خوبی منتشر کنند.

ضرابی‌زاده با تاکید براینکه متأسفانه وضعیت ادبیات کودک در حوزه دفاع مقدس خوب نیست، یادآور شد: این مسئله دلایل خاصی داره یکی از دلایل به ناشران خصوصی ربط دارد که تمایل به کار در این حوزه ندارند و دلیل دیگر به خانواده‌ها برمی‌گردد چراکه رغبت نمی‌کنند کتاب دقاع مقدس برای فرزند خود تهیه کنند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل که خانواده‌ها کتاب در این حوزه تهیه نمی‌کنند سوژه و مفاهیم تلخی است که در کتاب ها وجود دارد، گفت: مسئله دیگر اداراتی هستند که کار انتشار ادبیات کودک درا در حوزه دفاع مقدس برعهده گرفتند بدون اینکه دانشی در این حوزه داشته باشند.

این نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس با اشاره به اینکه کتاب‌هایی منتشر می‌شود بدون اینکه کارشناسی دقیقی روی آن‌ها بوده باشد، افزود: گاهی بزرگترین ضربه را همین دستگاه‌ها به ادبیات کودک ما می‌زنند.

ضرابی‌زاده خاطرنشان کرد: حجم زیادی از کتاب‌های کودک غیر حرفه‌ای هستند و نویسندگان آن‌ها شاید اولین اثر خود را با موضوع دفاع مقدسی منتشر کردند که پر است از مفاهیم آموزشی درحالی که این مفاهیم را در کتاب خود نیاوردند.

وی با بیان اینکه وقتی غیر حرفه‌ای ها وارد ادبیات دفاع مقدس می‌شوند بعداز مدتی دیگر ادبیات دفاع مقدس را ادبیات قدرتمندی نمی‌دانند، عنوان کرد: برخی دیگر از افرادی که حرفه‌ای کار می‌کنند نیز پس از مدتی از این حوزه خارج می‌شوند چون می‌گویند ادبیات ما را ادبیات خلاقانه نمی‌دانند.

این نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس ادامه داد: نتیجه این اتفاقات آن می‌شود که نویسندگان مطرح و حرفه‌ای به سوی رمان و داستان نویسی می‌روند و از ادبیات دفاع مقدس خارج می‌شوند.

ضرابی‌زاده با بیان اینکه اگر بررسی کنید می‌بینید چند کتاب کودک در حوزه دفاع مقدس منتشر شدند که جایزه کسب کردند، گفت: اما این کسب رتبه ها مربوط به زمانی بود که نویسندگان خوبی در این حوزه کار می‌کردند و علت آن مشخص نیست که چرا دیگر چنین اتفاقاتی نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم کارهای شاخص داشته باشیم باید از نویسندگان کودک و نوجوان حمایت شود، عنوان کرد: اتفاقات تلخی افتاده و در استانی که روزی سرزمین واقعی ادبیات پایداری بوده بعداز چند دهه نباید این اتفاقات بیافتد.

این نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس ادامه داد: بعضی از استان‌ها واقعا به همدان غبطه می‌خوردند اما حالا کار به جایی رسیده که ادبیات کودک و نوجوان آن‌ها از همدان پیشی گرفته است.

ضرابی‌زاده با بیان اینکه ما آغازگر جریان خوبی در همدان بودیم در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بودیم که جایزه‌های کتاب سال را نصیب خود می‌کرد، گفت: متاسفانه درحال حاضر آرشیو کاملی از ادبیات کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس نداریم و بعد از اینکه کتاب‌ها در برهه‌ای منتشر شد فقط یک چاپ خورد و تجدید چاپ نشد.

وی با تاکید براینکه باید جلسات نقد کتاب در همدان برگزار شود، افزود: جلسات نقد کتاب و جلسات معرفی کتاب موجب حمایت و تشویق نویسندگان می‌شود.

این نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس ادامه داد: جایزه سال کتاب کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس نداریم و امیدوارم استان همدان آغازگر این راه باشد.

ضرابی‌زاده با بیان اینکه نیازمند پویشی در ادبیات کودک و نوجوان دفاع مقدس با حضور کارشناسان این عرصه هستیم، گفت: کسانی که دانش دارند شروع کنند و این حوزه را تقویت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوار زنگ حماسه واقعا زنگ حماسه ادبیات کودک و نوجوان در استان باشد و به همین شماره ختم نشود و هر فصل شاهد رونمایی و انتشار شمار دیگری از این زنگ حماسه باشیم.

انتهای خبر/ سع

دیدگاه شما

آخرین اخبار