26. دى 1402 - 10:49   |   کد مطلب: 25387
مدیرکل ارشاد همدان نشان داد می‌تواند شوخی‌های خوبی را بازگو کند مانند اینکه انتخابات خانه مطبوعات بدون حاشیه بوده، اما آقای مدیرکل فراموش کردند برگزاری بی‌حاشیه این رویداد به خاطر نجابت و گذشت کاندیداهایی بود که در حق آنها اجحاف شد نه مدیریت داهیانه ایشان!

به گزارش شبنم‌ها به نقل از فارس "انتخابات بی‌حاشیه خانه مطبوعات در همدان"، به قول کارشناسان خبره خبری، نقل قول "طلایی" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هگمتانه است؛ نقلی که سر شوخی را باز کرد.

شوخی اما از چه قرار است؟ "انتخابات بدون حاشیه خانه مطبوعات همدان در مقایسه با ۲۴ استان دیگر"، اینکه در یکی دو استان، انتخابات خانه مطبوعات ملغی شد و به حاشیه کشید حرفی نیست اما اینکه در همدان انتخابات به ظاهر بی‌حاشیه برگزار شد باید دید در پس این انتخابات آرام و با لفظ تاکید همکاران ارشادی "بدون حاشیه" چه‌ها گذشت؟

سر شوخی را مدیرکل ارشاد در آیین اختتامیه نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر باز کرد، درست زمانی که مخاطبان گوش سپرده بودند که قرار است در این رویداد رسانه‌ای چه بگوید و اقدامات پرطمطراق حوزه ارشاد علی‌الخصوص اقدامات رسانه‌ای را بازگو کند و ارشاد را حامی اصحاب رسانه بداند، آقای مدیر برگ برنده‌اش را با این جمله که "چندی پیش انتخابات خانه مطبوعات برگزار شد که در برخی استان‌ها با موفقیت همراه نبود اما در استان همدان بی‌حاشیه برگزار شد و ۸۵ درصد از اعضای خانه مطبوعات در آن شرکت کردند." رو کرد!

از این جمله آقای مدیرکل چنین برداشت می‌شود که تدابیر و مدیریت داهیانه و همکاران اداره کل ارشاد باعث شد انتخابات بدون حاشیه و با مشارکت بالای اعضای خانه مطبوعات برگزار شود!

سخنانی که یادآور تماس تلفنی شد از سوی بزرگی در صنف مطبوعات، تماسی که درست صبح روز انتخابات انجام گرفت و خاطرنشان ساخت، "اجحاف در این برهه قطعی است، اما بهتر است در انتخابات شرکت کنیم".

خلاصه که انتخابات برگزار و نمایندگان اهالی مطبوعات به این تشکل راه یافتند و به قولی «پُز» آن را هم آقای مدیرکل داد، اما زیرسایه اجحاف در حق برخی!

اگر تفسیر واژه اجحاف و ادای قانون و بند و ماده زیر لوای عدم رعایت قانون و اساسنامه خانه مطبوعات را خواسته باشید، باید عرض کنم، سه تن از کاندیدای انتخابات خانه مطبوعات همچون دیگر کاندیداها به وقت و زمان مقتضی مورد تایید فنی و البته صلاحیتی قرار گرفتند و این مهم با درج ساعت و دقیقه و حتی ثانیه در پروفایل داوطلبان مشهود است این تایید فنی ۴۸ ساعت پیش از برگزاری انتخابات در قالب لیستی در اختیار دیگر اعضای خانه و خبرنگاران قرار گرفت، تا اینکه در یک حرکت محیرالعقول کمتر از ۱۲ ساعت به موعد انتخابات مانده تعدادی از این لیست تایید و ثبت شده، کاسته می‌شوند یا به تعبیری حذف می‌شوند!

بعد هم پیغام و پسغام می‌آید که طبق اساسنامه خانه مطبوعات شمایی که اول تایید و حائز شرایط ثبت نام شده بودید، یکهویی دارای شرایط ثبت نام نیستید و اساسنامه این طور است و آن طور!

اعمال یک بند در اساسنامه و نادیده گرفتن دیگر بندهای این قانون در فرصتی شبانه برای عده‌ای که طی یک هفته شروع روند ثبت نام، اقدام کرده بودند خود جای سوال دارد به بزرگی همت و دقت بی تکرار ارشاد استان همدان!

حال جای درنگ و سوال اینجاست و این بار سخن تکیه بر آن دارد که اگر افراد حذف شده دارای شرایط مطابق اساسنامه نبودند پس چه طور و به استناد کدام بند و ماده تایید شدند؟ اما اگر طبق اساسنامه شرایط ثبت نام مهیا بوده است، حذف شبانه و نام و نشانی از تهران دادن چیست؟

اصلا حق قانونی این افراد برای اعتراض کجا لحاظ شد؟ مگر نه اینکه برای نامزدها فرصت سه روزه اعتراض لحاظ شده بود؟ چرا با حذف شبانه حق قانونی اعتراض سلب شد فارغ از اینکه به نتیجه می‌رسید یا خیر؟!

مابین تمام گفته‌ها باید به رسم غریب‌تری در این دوره اشاره کرد و آن هم رسم لغو تایید فنی کاندیدای احراز شرایط شده پس از انصراف است، رسمی که این دوره با همان مدیریت داهیانه به روند برگزاری انتخابات خانه مطبوعات همدان افزوده شده است! موضوع به قدری تعجب‌برانگیز است که گویی خوانش دوباره می‌خواهد و تمرکز بیشتر برای فهم رسم جدید، رسومی که از تیم پرتلاش و رفتار مدیرانه و مدبرانه برمی‌خیزد و گویای بسیاری از گفته‌ها و شنیده‌هاست، شاید هم رسیدگی! آقایان آنقدر دقیق و عمیق بوده که تصمیم به اعلام عدم تایید این کاندیدا گرفتند بی‌توجه به انصراف ایشان از ادامه رقابت آن هم در مهلت قانونی!

با تفسیر جزئی از یک کل مجدد به شوخی مدیرکل ارشاد می‌رسیم و سوالاتی که به لیست سوال بدل شده، در این بین پاسخ به سوالات و شائبه‌هایی که از مدیریت داهیانه نشات گرفته یک سو و عملکرد مدیرکل ارشاد و بیان این اتفاق به عنوان دستاورد و مقایسه با استان‌های دیگر که حتما و قطعا از برکات مدیریت مدبرانه و ملوکانه نیست یک سو.

در این مقال جای دلیل برگزاری انتخاباتی باشکوه و بی‌حاشیه خالی مانده است، دلیلی که نشان از مدیریت پر و پیمان مدیرکل ندارد بلکه ناشی از نجابت و گذشت کاندیداهایی است که در حق آنها اجحاف شده که انتخابات بدون حاشیه برگزار شد، چنانچه جدای از این بود در همان فرصت شبانه چه‌ها که می‌شد کرد و تشت رسوایی مدیریت آقای مدیرکل به وقت شب‌هنگام سقوط می‌کرد و صدایش تا چند فرسخ آن طرف‌تر آرامش انتخابات را بر هم می‌زد.

اگر در حسن ختام شوخی سرباز کرده، گریزی به لیست سوالاتی که ذهن را مشغول کرده بزنیم؛ دقیقا باید به دنبال چه باشیم؟ دست‌های پشت پرده یا توصیه‌ این و آن و یا عدم انجام درست وظایف در اداره کل ارشاد؟ کدامیک؟!

به همین میزان سوال بسنده می‌کنیم و بار دیگر تکیه سخن را به برگزاری انتخاباتی بی‌حاشیه می‌گذاریم، حاشیه‌ای که بلاشک با نجابت خبرنگاران واقعی این عرصه فارغ از نگاه منفعت‌طلبانه به شکوه بدل شده و شرکت حداکثری.

بنابراین برگزاری این انتخابات به نحو مطلوب نباید به حساب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شود، بلکه حاصل نگاه بلند و دغدغه‌مند اهالی مطبوعات است که چه با گذشت و چه با مشارکت بالای خود همچون گذشته عرصه مطبوعاتی را ارج نهادند و به دور از فضاهای منفعت‌طلبی انتخابات را برگزار کردند.

____________

سولماز عنایتی

_____________

دیدگاه شما

آخرین اخبار