6. بهمن 1402 - 20:01   |   کد مطلب: 25407
امام جمعه همدان گفت: در بررسی انتخابات در 117 سال گذشته درمی‌یابیم که در هیچ دوره‌ای به اندازه جمهوری اسلامی، نقش مردم برجسته نبوده است و اعتقاد کامل در تمام سطوح نظام در این باره وجود دارد.

به گزارش شبنم‌ها آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته همدان در جمع نمازگزاران در حسینیه امام خمینی(ره) این شهر اظهار کرد: پس از ورود اسلام به ایران، نخستین حکومت ایرانی سال ۲۰۵ هجری قمری در ایران به نام طاهریان شکل گرفت که ۵۰ سال حکومت کردند و پس از آن حکومت‌های مختلفی که تبعیتی از خلفای عباسی داشتند اما مستقل بودند.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه صفویه در قرن نهم شکل گرفت و ۲۳۵ سال حکمرانی کردند و تمدن بزرگی را بنا گذاشتند افزود: این سلسله به نام حکومت شیعی وارد شدند و با علما وارد تعامل شدند، بزرگان بسیاری را به ایران آوردند و ادعای حکومت دینی داشتند و پادشاهان آن پیاده به مشهد و نجف می‌رفتند.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه اراده عمومی و نقش مردم در طول این حکومت‌ها جای بررسی دارد تصریح کرد: نخستین انتخابات ۱۱۷ سال پیش در دوران مشروطیت شکل گرفت و از آن زمان تا پیروزی انقلاب ۲۴ دوره انتخابات مجلس برگزار شده است.

آیت‌الله شعبانی با بیان اینکه در دوران مشروطیت حق انتخاب را به اعیان، زنان، شاهزاده‌ها و ملاک بزرگ دادند و عموم مردم حق رأی نداشتند ادامه داد: در زمان رضاشاه نیز تعابیری درباره مردم و مجلس مطرح شد که نمی‌توان به زبان آورد و تحقیقات نشان می‌دهد نمایندگان را شاه و سفارتخانه‌ها انتخاب می‌کردند و اگر نظر شاه با سفارتخانه انگلیس یکسان نبود، گزینه سفارتخانه پیروز می‌شد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مردم می‌دانستند در زمان پهلوی‌ها نقشی در انتخاب نمایندگان نداشتند خاطرنشان کرد: مجلس دوران پهلوی تصویب کرد بحرین جدا شود، آنها مصونیت آمریکایی‌ها را تأیید کردند و اعتقادی به مردم نداشتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه آیا در مجلس زمان طاغوت یک فرد معمولی می‌توانست وارد مجلس شود؟ گفت: پاسخ این است؛ خیر.

امام جمعه همدان با بیان اینکه امام خمینی(ره)، نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب به معنای واقعی کلمه معتقد به نقش مردم هستند اظهار کرد: امام(ره) فرمودند اسلام به ما اجازه نمی‌دهد هر کاری بکنیم؛ اگر مردم در همان اول انقلاب به جای جمهوری اسلامی به نظام دیگری هم می‌دادند، امام این موضوع را می‌پذیرفت، در نهایت هم دیدیم انتخاب مردم جمهوری اسلامی بود.

آیت‌الله شعبانی با بیان اینکه در دنیا کم‌نظیر است که انقلابی در کشوری صورت گیرد و انقلابیون نوع حکومت را به رأی مردم بگذارند افزود: ساختار حقوقی جمهوری اسلامی به شکلی است که همه مقامات با رأی مستقیم و غیر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه ممکن است کمبودهایی وجود داشته باشد اما نقش مردم واقعی است و تشریفاتی نیست تصریح کرد: سال ۱۳۷۶ در جامعه این باور ایجاد شده بود که نظام به دنبال شخص خاصی است اما دولت اصلاحات از آن بیرون آمد و در سال ۱۳۸۴، دولتی متقاوت با دولت پیشین بود و در سال ۹۲ نیز دولتی انتخاب شد که با دولت قبلی زاویه داشت که این نشاندهنده نقش مردم در انتخاب است.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه مجلس‌های مختلف نیز با نگاه‌های مختلف تشکیل شد که گاهی با برخی از اصل‌های نظام هم مخالفت کردند ادامه داد: در انتخاب نخستین رئیس جمهور نیز امام فرمودند به بنی‌صدر رأی ندادند و او را قبول ندارند، اما بنی‌صدر انتخاب شد چراکه مردم او را انتخاب کرده بودند که این نشان می‌دهد رأی‌ها واقعی است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در فرآیند اجرا و هیأت نظارت نیز مردم وجود دارند خاطرنشان کرد: در اجرای انتخابات نقش مردم برجسته است و اعتقاد کامل به این موضوع وجود دارد.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه ما شهدای بزرگی چون سلیمانی، مطهری و بهشتی را تقدیم این نظام کرده‌ایم گفت: حق مردم است که در تعیین سرنوشت خود و جامعه مشارکت کنند که رهبر معظم انقلاب نیز رای مردم را حق‌الناس می‌دانند و نسبت به آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

پایان پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار