8. بهمن 1402 - 12:43   |   کد مطلب: 25412
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:
مردم به مصرف شیر و لبنیات اهمیت دهند
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه لبنیات خصوصا شیر دارای مواد مغذی مختلفی است که در تأمین سلامتی افراد نقش دارد، گفت: مصرف روزانه دو سهم از گروه غذایی ضروری است درحالی که مردم به مصرف این میزان لبنیات اهمیت نمی‌دهند.

آرزو کاوه‌‌ئی در گفتگو با خبرنگار شبنم ها با اشاره به اینکه بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که سرانه مصرف لبنیات در کشور بسیار پایین است، گفت: هر فرد باید روزانه دو سهم معادل ۲۵۰ گرم از گروه شیر و لبنیات استفاده کند.

 

وی با بیان اینکه در کشور میزان استفاده از شیر و لبنیات به ۱۶۰ گرم و پایین‌تر رسیده است، افزود: برخی افراد به دلیل مشکلات گوارشی که بعداز مصرف شیر برای آن‌ها پیش می‌آید به کلی مصرف لبنیات را کنار می‌گذارند که این اقدام اشتباه است و مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند.

 

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: لبنیات خصوصا شیر دارای مواد مغذی مختلفی است که در تأمین سلامتی افراد نقش دارد.

 

کاوه‌ئی با اشاره به اینکه لبنیات منبع غنی پروتئین است، عنوان کرد: اگر فردی در رژیم غذایی خود پروتئین کمی مصرف کند منجر به چاقی می‌شود، با توجه به قیمت بالای سایر محصولات پروتئینی مثل گوشت اما لبنیات با قیمت کمتر می‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین کند‌.

 

وی با بیان اینکه لبنیات منبع خوب کلسیم هستند و جذب بالایی دارند، گفت: یک لیوان شیر خیلی بیشتر از سایر مواد غذایی مثل کلم بروکلی کلسیم دارد.

 

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: ویتامین‌های A، D، E و گروه b در لبنیات و شیر به اندازه کافی وجود دارد و مصرف این گروه غذایی به بهترین شکل می‌تواند ویتامین مورد نیاز فرد را تأمین کند‌.

 

کاوه‌ئی با تاکید بر اینکه فسفر در لبنیات به خوبی وجود دارد، افزود: مردم گاهی اطلاعات ناقصی در خصوص مواد غذایی دارند مثلا شیر و ماست نمی‌خورند و می‌گویند سردی برای بدن خوب نیست این درحالی است که به صورت علمی چنین چیزی ثابت نشده و حتی در طب سنتی نیز مصرف لبنیات در کنار مصلح آن توصیه شده است.

 

وی با بیان اینکه شیر، ماست، دوغ، بستنی، کشک و پنیر در گروه لبنیات قرار دارند، تصریح کرد: هر فرد نیاز است روزانه لازم دو سهم از این لبنیات مصرف کند، حال می‌تواند دو لیوان شیر ، یا دو لیوان ماست، یا یک چهارم لیوان کشک و یا به اندازه یک قوطی کبریت پنیر مصرف کند.

 

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: افراد در مصرف کشک دقت کنند تا کشک شور مصرف نکنند چرا که موجب افزایش فشار خون می‌شود.

 

کاوه‌ئی با اشاره به اینکه میزان مصرف لبنیات در افراد متفاوت است، گفت: مثلا خانم باردار و شیرده و یا نوجوانان در حال رشد باید میزان بیشتری شیر و لبنیات مصرف کنند.

 

وی با بیان اینکه مصرف شیر پیش از خواب به خوابیدن آرام و خوب کمک می‌کند، عنوان کرد: افراد باید دقت داشته باشند دارو و قرص را همراه با لبنیات مصرف نکنند چرا که مانع جذب کلسیم می‌شود.

 

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان گفت: در مصرف شیر توصیه می‌شود شیر کم‌چرب استفاده شود چرا که میزان جذب کلسیم از شیر کم‌چرب بیشتر است.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار