18. بهمن 1402 - 10:05   |   کد مطلب: 25427
یک متخصص داخلی با بیان اینکه آزمایش چکاپ سالانه در تشخیص زودهنگام سرطان مؤثر است، گفت: هرگونه تغییر در گلبول‌های خونی با آزمایش مشخص می‌شود در نتیجه چکاپ سالانه به افراد توصیه می‌شود.

دکتر سعید پژوهان در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها با اشاره به اینکه سرطان یک بیماری نوظهور است، گفت: نام سرطان وحشت زیادی در وجود مردم می‌اندازد و بسیاری از کسانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند فکر می‌کنند به مرگ نزدیک شده‌اند.

وی با بیان اینکه یک سوم مرگ و میرهای جهان مربوط به سرطان‌ها می‌شود، افزود: با این وجود این بیماری با تغییر سبک زندگی، آزمایشات و تست غربالگری قابل پیشگیری است.

این متخصص داخلی با تاکید براینکه اهمیت دادن به سلامت جسم و روح در جلوگیری از ابتلا به سرطان و پیشرفت آن موثر است، تصریح کرد: سرطان در تمام بافت‌ها و اندام‌ها دیده می‌شود و در واقع در این بیماری سلول‌ها به شکل بی‌رویه رشد می‌کنند.

پژوهان ادامه داد: در افراد سالم سلول‌های پیر بعداز مدتی از بین می‌روند اما سلول‌های پیر در افرادی که مبتلا به سرطان هستند نه تنها از بین نمی‌روند بلکه تجمع یافته و تبدیل به بافت اضافی و توده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه علائم سرطان بستگی به اندامی که درگیر می‌کند دارد، گفت: میزان ابتلا به سرطان در آقایان بیشتر از بانوان است اما منطقه بروز آن در افراد متفاوت است.

این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: از نظر علمی کمبود ویتامین‌ها در بروز سرطان مطرح نیست اما استرس و تنش عصبی که این روزها در زندگی همه وجود دارد و رد پای آن در تمام بیماری‌ها هست جز علل سرطان به حساب می‌آید.

پژوهان با اشاره به شعار پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: درباره سرطان‌ها تست‌های غربالگری کمک زیادی در پیشگیری از ابتلا دارد، در بسیاری از کشورها طبق اولویت‌بندی ها بر اساس شیوع نوع سرطان و رنج سنی غربالگری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشورما سرطان روده بزرگ شایع است، عنوان کرد: عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی پرچرب و فست فود، مصرف بی‌رویه کنسرو و مصرف دخانیات افراد را در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می‌دهد.

این متخصص داخلی ادامه داد: غربالگری سرطان روده بزرگ از طریق تست خون مخفی انجام می‌شود و در تمام افراد بالای ۵۰ سال انجام این تست را تجویز می‌کنیم.

پژوهان با اشاره به اینکه براساس شرایط بالینی فرد، کولونوسکوپی تشخیصی و پولیپ تشخیص داده می‌شود، گفت: اگر فرد در زمان مناسب نسبت به درمان اقدام نکند بیماری رشد کرده و آنقدر بزرگ می‌شود که دیگر کاری از دست پزشک برنمی‌آید.

وی با تأکید بر اینکه علل برخی سرطان‌ها به تغذیه ربط دارد، عنوان کرد: در کنار تغذیه و کاهش تحرک، عوامل ژنتیکی نیز افراد را مستعد به سرطان می‌کند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه در استان همدان سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پوست در آقایان بیشتر دیده می‌شود، افزود: در مجموع در تمام جهان سرطان ریه در افراد رتبه اول را دارد.

پژوهان با اشاره به اینکه سرطان پروستات در آقایان از سنین ۵۰ سالگی بروز می‌دهد، تصریح کرد: غربالگری و آزمایش خون در کنار تست پروستات می‌تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.

این متخصص داخلی ادامه داد: سرطان سینه در خانم‌ها معمولا دیر تشخیص داده می‌شود و افراد زمانی متوجه آن می‌شوند که مجبورند قسمتی از پستان را تخلیه کنند.

وی با بیان اینکه سن غربالگری در خصوص سرطان سینه از سنین پایین نیاز است و منعی ندارد، گفت: این تست به صورت ماموگرافی است که اگر از سن پایین شروع شود در تشخیص و درمان زودهنگام موثر است.

پژوهان با اشاره به غربالگری سرطان دهانه رحم، عنوان کرد: سرطان دهانه رحم در خانم‌هایی که زایمان متعدد یا سابقه فامیلی در خانواده دارند شایع‌تر است و غربالگری آن از سنین ۲۱ سال با انجام تست پاپ‌اسمیر نیاز است.

این متخصص داخلی ادامه داد: سرطان پوست نیز بیشتر در کشاورزانی که در نور مستقیم خورشید یا افرای ک خال پوستی خانوادگی دارند بیشتر دیده می‌شود و این افراد باید به پوست خود توجه ویژه کنند و در صورت تغییر رنگ در پوست به پزشک مراجعه کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه آزمایش چکاپ سالانه در تشخیص زودهنگام سرطان موثر است، گفت: هرگونه تغییر در گلبول‌های خونی با آزمایش مشخص می‌شود در نتیجه چکاپ سالانه به افراد توصیه می‌شود.

انتهای خبر

دیدگاه شما

آخرین اخبار