24. بهمن 1402 - 21:05   |   کد مطلب: 25438
معاون اول سازمان قضائی نیروهای مسلح کشور با بیان اینکه قطعا دستگاه قضائی به تنهایی نمی‌تواند از وقوع جرم پیشگیری کند‌، گفت: بر اساس قانون اساسی پیشگیری از جرم بر عهده قوه قضائیه است ولی متولی تنها دستگاه قضائی نیست و همه سازمان‌ها و ارگان‌ها باید با بسترهایی که باعث ایجاد جرم می‌شود را از بین ببرند.

به گزارش شبنم‌ها محمد جعفر شهبازی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره سبکبالان مصلح در استان همدان با بیان اینکه موضوع جدی امروز بشریت صلح و سازش است، گفت: با گذشت زمان و ورود تکنولوژی، نوع زندگی بشر نیز تغییر کرد ولی متأسفانه به موازات تغییرات، ادوات نظامی نیز پیشرفته‌تر شد.

 

وی با اشاره به اینکه هرچه ادوات نظامی پیشرفته‌تر باشد خطرناک‌تر است چرا که برای از بین بردن نسل‌ها استفاده می‌شوند، افزود: هرچند این ادوات در کشور ما برای دفاع است و جمهوری اسلامی در ۱۷ جنگی که داشته است هیچگاه آغاز کننده جنگ نبوده و همیشه از خود دفاع کرده اما سایر کشورها این چنین نگاهی به موضوع ندارند و همیشه صلح جهان را به خطر انداختند.

 

معاون اول سازمان قضائی نیروهای مسلح کشور ادامه داد: در اینجا وظیفه ما سنگین‌تر می‌شود، در زمانی که پیشرفت ها باعث به خطر افتادن صلح و امنیت می‌شود ما و نیروهای مسلح ما با چند تمایز نسبت به سایر نیروهای مسلح در جهان وظایف متفاوتی دارند.

 

شهبازی با بیان اینکه در رأس نیروهای مسلح ولی فقیه و رهبری معنوی وجود دارد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را متمایز کرده است، گفت: اسلامی بودن، خودکفا بودن و مردمی بودن از دیگر ویژگی‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران توسط دشمنان تهدید نشده است، افزود: به موازات همین تهدیدها نیروهای مسلح کشورمان همواره آماده باش هستند و برای برقراری امنیت تلاش می‌کنند و طبیعی است که باید روز به روز در حوزه نظامی پیشرفت داشته باشیم.

 

معاون اول سازمان قضائی نیروهای مسلح کشور با تأکید براینکه هرکجا که نیاز بوده است نیروهای مسلح در کنار مردم بودند، تصریح کرد: برای نیروهای مسلح فرقی ندارد کجا مشکل پیش آمده باشند، آن‌ها در همه جا آماده خدمت به مردم هستند و خود را جزئی از مردم می‌دانند.

 

شهبازی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم ۱۴۰ آیه در خصوص صلح و سازش وجود دارد، به جز این تعداد تعدادی کلمه نیز مترادف با صلح داریم که اگر جمع کنیم آمار بسیار بیشتر می‌شود، همین موضوع یعنی صلح و سازش در دین اسلام بسیار اهمیت دارد.

 

وی با بیان اینکه یکی از وظایف نیروهای مسلح ایجاد صلح است، تصریح کرد: نقش نیروهای مسلح می‌توانند در دعاوی بین مردم هم مصداق پیدا می‌کند و در این میدان کوثر باشند.

 

معاون اول سازمان قضائی نیروهای مسلح کشور با اشاره به اینکه یکی از معضلات دادگستری بدون شک تراکم بالای پرونده‌ها است، گفت: صلح و سازش از ایجاد پرونده‌های بیشتر جلوگیری می‌کند و نیروهای مسلح در این زمینه باید به صورت جدی نقش ایفا کنند.

 

شهبازی ادامه داد: پیشنهاد می‌دهیم در نیروهای مسلح به جز افراد شاغل از پیشکسوتان و بزرگان نیز کمک گرفته شود و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم تا آرامش در جامعه بیشتر شود.

 

وی با تأکید براینکه مجموعه دستگاه قضائیه به نام صلح و سازش شکل گرفته و دستگاه قضا متولی آن است، افزود: باید در جامعه از جرم پیشگیری کرد، بر اساس قانون اساسی این کار بر عهده دستگاه قضائی است ولی متولی تنها دستگاه قضائی نیست.

 

معاون اول سازمان قضائی نیروهای مسلح کشور خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع جرم بر عهده سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز هست و باید با همکاری یکدیگر بسترهایی که باعث ایجاد جرم می‌شود را از بین برد؛ قطعا دستگاه قضائی به تنهایی نمی‌تواند از وقوع جرم پیشگیری کند‌.

 

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار