25. بهمن 1402 - 10:34   |   کد مطلب: 25439
یک روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه متأسفانه نوجوانان تک بُعدی شدند، گفت: خانواده‌ها فقط به درس فرزندانشان اهمیت می‌دهند و کنکور را مهم می‌دانند در حالی که خانواده با گرفتن فرصت ارتباط از آن‌ها با جامعه اجازه اجتماعی شدن به نوجوانان را نمی‌دهد.

زهرا شکیب در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها  با بیان اینکه ارتباط نوجوانان با خانواده مقدمه‌ای است بر ارتباط نوجوانان با افراد دیگر در جامعه، گفت: نوجوانی یک دوره حیاتی در زندگی افراد است و تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی زیادی برای نوجوان رخ می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها برای کم‌تر شدن چالش در ایام نوجوانی فرزندانشان باید نکاتی را رعایت کنند، افزود: هرچه ارتباط نوجوانان با خانواده کمتر شود، چالش‌ها بیشتر می‌شود و مشکلات بیشتری به‌وجود می‌آید.

 

این روانشناس کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: نحوه تشویق نوجوانان برای ترغیب به همکاری با اعضای خانواده اهمیت دارد و خانواده باید آموزش ببیند که چگونه با نوجوان خود ارتباطی مؤثر و مثبت داشته باشد.

 

شکیب با بیان اینکه دوره کودکی پایه دوره نوجوانی است، گفت: قطعا افرادی که کودکی خوبی دارند در نوجوانی با حداقل چالش‌ها مواجه می‌شوند پس خانواده‌ها باید به این نکته دقت داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه اولین مهارت مورد نیاز برای برقراری ارتباط با نوجوان برقراری رابطه موثر است، افزود: ما ارتباط سطحی با دیگران داریم اما ارتباط موثر عامل موثری است در همکاری مثبت نوجوان تاثیرگذار است و مختص ارتباط با افراد مهم در زندگی است.

 

این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: برای ایجاد ارتباط موثر باید به نوجوان به صورت فعال گوش دهیم و اجازه دهیم به راحتی صحبت کند، خیلی مواقع نباید صحبت کنیم بلکه فقط نیاز است شنونده خوبی باشیم و بدون قضاوت گوش دهیم.

 

شکیب با بیان اینکه رفتار با احترام و استفاده از کلمات محترمانه و مثبت در ایجاد ارتباط صمیمی تاثیرگذار است، گفت: نوجوانان رفتار متفاوتی دارند و فکر می‌کنند به سطحی رسیدند که نیاز به راهنمایی والدین ندارند اما اگر والدین با احترام برای برقراری ارتباط گام بردارند قطعا پیوند ایجاد می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه باید به گونه‌ای با نوجوان صحبت کرد که تصور نکند درحال کنترل کردن او هستیم، عنوان کرد: والدین باید از سوالات باز استفاده کنند تا نوجوان با صمیمیت و اعتماد مشکلات خود را بیان کند.

 

این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: کار دیگری که باید برای نوجوانان انجام داد تقویت اعتماد به نفس آن‌ها است، دوره نوجوانی پراز تغیرات

 

ناگهانی و چالش است، تغییرات هورمونی نیز از سویی موجب می‌شود که فرد اعتماد به نفس پایینی داشته باشد در نتیجه خانواده با اقداماتی می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس نوجوان کمک کند.

 

شکیب با بیان اینکه در ارتباط با نوجوان سعی کنیم ارتباط دستوری نباشد، افزود: باید فرهنگ همکاری را در خانواده آموزش دهیم، مثلا وظایف هر فرد در خانه شامل خرید نان، سفره چیدن، ظرف شستن، مرتب کردن اتاق و کارهای دیگر را تقسیم بندی کرده و از نوجوان بخواهیم در کمک کردن امور فعال باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه برای بالا بردن اعتماد به نفس نوجوان باید تمام موفقیت‌های او هرچند کوچک باشد را تشویق کنیم، گفت: این کار باعث بالارفتن اعتماد به نفس و بهتر شدن توانایی‌های نوجوان در انجام کارهای شخصی و اجتماعی او می‌شود.

 

این روانشناس کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: باید به نوجوانان اجازه تصمیم‌گیری در امور دهیم تا اعتماد به نفس آن‌ها رشد کند؛تعامل صحیح و احترام به حریم شخصی نوجوان در تقویت اعتماد به نفس او تأثیر زیادی دارد.

 

شکیب با اشاره به اینکه آموزش مهارت‌های زندگی و حل مسأله در زندگی نوجوانان مهم است، گفت: متأسفانه امروز نوجوان پر از دلشوره و استرس هستند چون ما خانواده‌ها به آن‌ها آموزش ندادیم که برای مراقبت از خودشان چه کنند و زمانی برای تفریح و استراحت و ورزش داشته باشند.

 

وی در پایان با بیان اینکه متأسفانه نوجوانان تک بُعدی شدند، خاطرنشان کرد: آن‌ها فقط به درس اهمیت می‌دهند و کنکور را مهم می‌دانند در حالی که خانواده با گرفتن فرصت ارتباط از آن‌ها با جامعه اجازه اجتماعی شدن به نوجوانان را نمی‌دهند.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار