21. اسفند 1402 - 10:04   |   کد مطلب: 25485
در گفتگوی تفصیلی با روانشناس بالینی مطرح شد؛
حسادت، زخمی از دوران کودکی
یک روانشناس بالینی با بیان اینکه حسادت به زمان کودکی فرد باز می‌گردد، گفت: وقتی فردی حسد در وجودش است در هر لحظه از زندگی خود زجر کشیدن می‌کشد در نتیجه این افراد نیاز به دلسوزی دارند.

به گزارش شبنم‌ها حسادت یکی از ویژگی‌های منفی اخلاقی است که همه جوامع از آن بیزارند، اگر نگاهی به تاریخ بیاندازیم نیز اولین قتلی که توسط قابیل نسبت به برادرش هابیل رخ داد نتیجه حسادت او بود.

اما حسادت از نظر روانشناسی دلایلی دارد و تفاوت‌هایی نیز با غبط خوردن دارد که به همین دلیل گفتگویی با لیلا صفری، روانشناس بالینی در این خصوص داریم که می‌خوانید.

شبنم‌ها: تعریف کلی حسادت چیست؟
لیلا صفری: حسادت یک نوع حس منفی بسیار بزرگ است که ناشی از حس‌های دیگری مثل ناامنی، مقایسه شدن، ترس از دیده نشدن، نگرانی، استرس، ترد شدن، از دست دادن و… است که مجموع این حس‌ها انسان را به سمت حسادت سوق می‌دهد.

حسد و حسادت به نوعی خود کم بینی است که فرد حسود در واقع فکر می‌کند وقتی کسی نعمتی دارد، او باید از آن فرد نعمت بیشتری داشته باشد و در مواردی حسادت آنقدر زیاد است که فرد می‌گوید فقط من نعمت داشته باشم و هیچ‌کس نداشته باشد.

در فضاهای شغلی و تحصیلات نیز زیاد شاهد این موضوعات هستیم که در نتیجه وقتی فرد حسود موفق به جلوگیری از پیشرفت طرف مقابل نمی‌شود با رفتارهایی همچون تخریب فرد، بدگویی در باره فرد، دروغ گفتن در خصوص او و اینچنین کارها سعی می‌کند جلوی پیشرفت و توجه دیگران به آن فرد را بگیرد.

شبنم‌ها: حسادت از کجا ریشه می‌گیرد؟
لیلا صفری: در واقع حسادت به زمان کودکی فرد باز می‌گردد، ارتباطی که فرد با پدر، مادر و اعضای خانواده خود داشته است تأثیر زیادی در این موضوع دارد.
مادر همیشه نماد دلبستگی است و در واقع در نظریه دلبستگی رفتار و احساسات مادر نسبت به فرزندش خصوصا در سال‌های نخست زندگی تاثیر بسیار زیادی در بزرگسالی فرد دارد، به عبارتی مادر، تاثیر زیادی در ایجاد حس‌های انسان و شخصیت او دارد.

شبنم‌ها: چگونه یک فرد به سمت حسادت پیش‌ می‌رود؟
لیلا صفری: وقتی فرد احساس می‌کند که دیگران او را دوست ندارند و یا کم‌تر به او توجه می‌کنند ناخودآگاه ناراحتی او به حدی می‌رسد که حسادت در وجودش پررنگ می‌شود.
مقایسه کردن نیز به عنوان یکی از ریشه های اصلی حسادت از سنی به بعد که کودک به خودشناسی اولیه رسیده موجب ضعف اعتماد به نفس او می‌شود و به مرور حسد او شعله‌ور می‌شود.

شبنم‌ها: پدر و مادران گاهی وقت‌ها معتقدند مقایسه کردن باعث پیشرفت فرزند می‌شود، نظر شما چیست:
لیلا صفری: مقایسه کردن در مجموع فرهنگ اشتباهی است که در جامعه ما وجود دارد، هرچه بیشتر انجام شود، عقده و حس‌های منفی در وجود فرد نیز بیشتر شده که موجب حس خود کم‌بینی و حقارت می‌شود.

حتی این مقیسه در زوجین هم پیش می‌آید که غلط است، در نتیجه وقتی زوج مقایسه می‌شود احساس می‌کند برای طرف مقابل کافی نیست و به مرور حسادت در زندگی آن‌ها شکل می‌گیرد که آغاز بسیاری از اختلافات می‌شود.

شبنم‌ها: تفاوت غبطه خوردن با حسادت در چیست؟

لیلا صفری: برخی از افراد به دیگران که موفق هستند غبطه می‌خوردند اما حسادت ندارند، غبطه روحیه‌ای است که شخص وقتی موفقیت دیگران را می‌بیند تمایل پیدا می‌کند تا خودش نیز به سمت موفقیت برود اما فرد حسود دوست ندارد دیگران موفق باشند و تلاش می‌کند جلوی موفقیت دیگران را بگیرد.

شبنم‌ها: با افراد حسود چگونه رفتار کنیم؟
لیلا صفری: وقتی فردی حسد در وجودش است در هر لحظه زندگی خود در حال زجر کشیدن است در نتیجه این افراد بسیار نیاز به دلسوز دارند؛ آنها به قدری حال درونی بدی دارند که خودشان بیشتر از اطرافیانشان عذاب می‌کشند و به مرور تبدیل به آدم‌های افسرده‌ می‌شوند.
پس مهربانی و دلسوزی برای افراد حسود نیاز است اما گاهی فرد حسود به دنبال آسیب زدن به ما است که در این مواقع باید در ابتدا خود و ویژگی‌های مثبت خود را بدانیم، باید به این نکته توجه کنیم که از فرد حسود اثر نگیریم و بدانیم موفقیت‌های ما آنقدر زیاد بوده که این فرد نسبت به ما حد می‌ورزد و می‌خواهد جلوی ما را بگیرد.

وقتی با افراد حسود سرو کار داریم نباید به رفتارهای او اهمیت دهیم و بدانیم که حس‌های منفی درونش ریشه در کودکی دارد پس باید نسبت به تخریب‌های او بی‌اهمیت باشیم.

شبنم‌ها:  آیا حسادت درمان می‌شود؟
لیلا صفری: مواردی بوده که آموزش کنترل حسادت را به آن‌ها دادیم و در حال حاضر این حس آن‌ها به حداقل رسیده است اما در کل حسادت به طور کامل خنثی نمی‌شود، ولی با توجه به اینکه از دوران کودکی فرد آغاز شده با جلسات مشاوره و روانکاوی می‌توان تا حدودی کنترلش کرد.
اولین موضوعی که برای درمان حسادت مهم است، پذیرش فرد است که قبول کند حسود است؛ مرحله دوم آن است که فرد به خودشناسی رسیده باشد و برای توسعه فردی خویش اقدام کند.
حسادت ضعف و قوت داره در برخی افراد آنقدر رشد کرده که حتما باید روان درمانی شوند اما در برخی افراد به میزان کمی وجود دارد که طبیعی است.

شبنم‌ها: لطفا چند راهکار برای مدیریت حسادت بدهید.
لیلا صفری: اولین توصیه این است که فرد بپذیرد که حسادت دارد و حسادت خود را انکار نکند. فرد خود را قضاوت نکند، بپذیرد حسادت دارد و با مراجعه به درمانگر برای رفع آن تلاش کند.
فردی که حسادت دارد باید از احساس خشم خود صحبت کند، حسادت باعث می‌شود فرد همیشه از دیگران ناراحت و عصبانی باشد و همه چیز را به زمین و زمان ربط می‌دهد.
این افراد باید بتوانند استرس خود را مدیریت کنند، برای مدیریت استرس راهکارهایی همچون پیاده‌روی، خواب کافی، تغذیه سالم، ورزش و استفاده اندک از تلفن همراه مهم است.
فرد از مقایسه خود با دیگران بپرهیز و برای شکوفایی استعدادهای خود تلاش کند.
فرد حسود با خود تکرار کند که هرچیزی برای من نیامده، و هر نعمتی که هست برای پیشرفت همه است.
فرد حسود برای مدیریت حسادت خود باید تلاش و پشتکار داشته باشد و ویژگی‌های منفی خود را بنویسید و برای رفع آن تلاشم کند.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار