19. فروردين 1403 - 9:20   |   کد مطلب: 25536
عصر همدان گزارش می‌دهد؛
جامعه نسبت به افراد محجبه وظیفه دارد
افراد محجبه در جامعه موفقیت‌های زیادی کسب کردند و باید از ظرفیت این بانوان و سایر بانوان محجبه در حوزه‌های مختلف استفاده بیشتری کرد تا علاوه بر دلگرمی به این افراد به تقویت حجاب در جامعه نیز کمک کنیم.

به گزارش شبنم ها، یکی از موضوعاتی که همواره در جامعه اهمیت داشته و دارد موضوع حجاب و عفاف است که البته طی چند سال اخیر بیشتر مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است.

 

دلایلی که باعث شده تا دشمنان به موضوع حجاب و ایجاد وجهه منفی نسبت به آن بپردازند آنقدر گسترده است که در این گزارش نمی‌توان به آن پرداخت اما موضوع دیگری که قصد داریم به آن بپردازیم رفتار جامعه نسبت به مسئله حجاب و افراد محجبه است.

 

شاید بارها برای بانوان محجبه پیش آمده باشد که در اجتماع رفتار افراد با آن‌ها به دلیل داشتن چادر و پوشش، مناسب نبوده و یا هنگام خرید کردن، فروشنده رفتار خوبی با آن‌ها نداشتند و همین موضوعات موجب ناراحتی و دلشکستگی بانوان می‌شود.

 

البته در مواردی هم هستند افرادی که برای بانوان محجبه ارزشی دوچندان قائل می‌شوند اما واقعیت آن است که در سال‌های اخیر نوع رفتار مردم جامعه نسبت به مسئله حجاب کمی تغییر کرده که نشان از موفقیت دشمنان در جنگ فرهنگی دارد.

 

در چنین شرایطی آموزش جامعه و درکنار آن آموزش بانوان خصوصا دختران نوجوان اهمیت زیادی دارد چراکه باید بتوانند درست را از غلط تشخیص داده و با اعتقادی راسخ از حجاب و حیا خود دفاع کنند.

 

اعتماد به نفس داشتن حجاب را ندارم!

 

یک دختر ۱۵ ساله که حجاب زیادی نداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبنم‌ها با اشاره به اینکه خواهر او حجاب دارد اما خودش هیچگاه حجاب کاملی نداشته است، گفت: من هم دوست دارم حجاب داشته باشم اما وقتی دوستانم مثل من نیستند نمی‌توانم با داشتن حجاب با آن‌ها در ارتباط باشم زیرا مرا مسخره می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه اگر قوانین در جامعه درباره حجاب وجود داشته باشد و همه ملزم به رعایت آن باشند باعث یکدست شدن جامعه می‌شود، افزود: من بسیاری از افراد را میبینم که بخاطر مسخره نشدن توسط افراد بی‌حجاب، چادر نمی‌پوشند و این اصلا خوب نیست.

 

این دختر ۱۵ ساله خاطرنشان کرد: شاید اگر اطلاعات بیشتری نسبت به حجاب داشته باشم بهتر بتوانم آن را رعایت کنم اما اصلا دوست ندارم توسط دیگران مسخره شوم و احساس می‌کنم اعتماد به نفس داشتن حجاب را ندارم.

 

لزوم آموزش حجاب و دلایل آن به نوجوانان

 

یک استاد دانشگاه و فعال فرهنگی و اجتماعی در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها با بیان اینکه شرایط جامعه، محیط‌های خانوادگی و محیط‌ دوستان بر نوع تفکر نوجوانان تاثیرگذار است، گفت: بارها دیده‌ایم که فرد می‌گوید اگر من تنها باشم تمام دستورات الهی را رعایت می‌کنم اما در جمع دوستان و فامیل نمی‌توانم حجابم را رعایت کنم چون نگاه‌های آن‌ها متفاوت است.

 

عطیه ستوده با اشاره به اینکه سنین نوجوانی و جوانی بسیار سنین حساسی محسوب می‌شود، افزود: طبیعی است که در این سن کوچک‌ترین رفتار دلسرد کننده‌ای موجب می‌شود فرد اعتماد به‌نفس داشتن حجاب را از دست می‌دهد اما اگر فرد از سنین کودکی آموزش «نه» گفتن را دیده باشد راحت‌تر با این موضوع کنار می‌آید.

 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در فامیل یا دوستان به فرزند ما که حجاب دارد می‌گویند چه نیازی هست اینقدر خودت را بپوشانی؟ در چنین شرایطی اگر آموزش منطقی در خصوص حجاب به فرزند خود داده باشیم قطعا توان دفاع از عمل خود را دارد.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حتی گاهی بعضی از آقایون واکنش عجیبی نسبت به رعایت حجاب خانم‌ها دارند، تصریح کرد: در بسیاری از مواقع نیز فروشندگان افراد محجبه را خیلی مورد احترام قرار نمی‌دهند و این‌چنین موارد در جامعه ما غیرقابل قبول است.

 

ستوده ادامه داد: با همه این تفاسیر باید قبول کرد که همه افراد ظرفیت یکسانی ندارند و از جایی به بعد ممکن است فردی که مورد این همه فشار از سوی اجتماع و فامیل قرار گرفته است دیگر توان تحمل نداشته باشد و به مرور از حجاب فاصله بگیرد.

 

وی با اشاره به اینکه باید همه ما یاد بگیریم در برابر خواسته غیر منطقی و دور از عقل بایستیم، گفت: بسیاری از خواسته‌های افراد جامعه می‌تواند ما را درگیر کند در نتیجه نباید همرنگ جماعتی شویم که مسیر را اشتباه می‌رود.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به دخترانمان آموزش دهیم دلیلی ندارد بخاطر بار و فشار روانی جامعه همرنگ جامعه شوند، در اینجا مهارت نه گفتن نسبت به خواسته‌های غیر منطقی افراد کمک می‌کند که از آسیب زندگی حال و آینده و ابدی پیشگیری کنیم.

 

استفاده از تداعی کننده مثبت در خصوص حجاب برای دختران

 

یکی از اساتید حوزه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبنم‌ها با اشاره به اینکه بسیاری از آیات قرآن کریم از جمله آیات حجاب خطاب به مؤمنین است که مخاطب آن همه مسلمانان هستند، گفت: حتی همه انسان‌ها یا کسانی که به صورت زبانی، ایمان آوردند نیز مورد خطاب بسیاری از آیات هستند.

 

محمدی با تاکید بر اینکه حجاب استثناء نیست، افزود: فقط مقدار حجاب آن هم بر اساس شرایطی استثناء است که آن‌هم شامل زنان خانه نشین و کهنسالی است که دیگر کسی هوس نمی‌کند با آن‌ها ازدواج کند، در این شرایط اگر مقداری از موی سر و یا گردن آن‌ها باز باشد مشکلی ندارد.

 

وی با بیان اینکه مسئله حجاب باید به خوبی برای جوانان تبیین شود تا درگیر شبهه‌ها نشوند، تصریح کرد: یکی از راه‌های تقویت دینی دختران آن است که دوستانی داشته باشد که همچون او به حجاب حساس هستند و از سوی دیگر باید برای دختران تداعی کننده‌های مثبت ایجاد کنیم، مثلا وقتی چادر بر سر دارد بگوییم چقدر زیبا شدی و برای حجاب و چادر او ارزش قائل باشیم.

 

این استاد حوزه در پایان افزود: باید خانواده تا حد ممکن فرزند خود را نسبت به مسئله حجاب آگاه کند و با ایجاد دوستی و پیوند عمیق قلبی از ورود دشمن و مکر او به محیط خانواده جلوگیری کند.

 

جامعه نسبت به افراد محجبه وظیفه دارد

 

مسئله حجاب علاوه برآنکه یک موضوع مذهبی و دینی باشد ریشه در فرهنگ ایرانی ما دارد، حال چگونه می‌شود که جامعه و نسل جدید ما برای رعایت این امر الهی با سختی همراه شده؟

 

کوتاهی مسئولان زیربط در حوزه فرهنگی و اجتماعی تا چه اندازه در این مورد تأثیر داشته است؟ اگر قرار است حجاب در جامعه رعایت شود باید از ریشه و مبنی مورد بررسی قرار گیرد.

 

افراد محجبه در جامعه موفقیت‌های زیادی کسب کردند و باید از ظرفیت این بانوان و بانوان محجبه در حوزه‌های مختلف استفاده بیشتری کرد تا علاوه بر دلگرمی به این افراد به تقویت حجاب در جامعه نیز کمک کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار