11. فروردين 1394 - 11:57   |   کد مطلب: 5384
چایی بابونه، سنبل‌الطیب و گل گاوزبان نیز در کاهش درد و ایجاد آرامش بسیار موثرند.
راهکارهای طب سنتی برای کاهش درد قاعدگی

 به گزارش شبنم ها، «دیسمنوره» یا همان قاعدگی دردناک به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود که دیسمنوره اولیه اغلب در حدود ۶ تا ۱۲ ماه پس از اولین قاعدگی شروع می‌شود و در بیشتر مواقع با حاملگی و زایمان از شدت آن کاسته می‏‌شود، اما دیسمنوره ثانویه پس از ۲۰ سالگی و در هر سنی ایجاد می‌شود.
عواملی از جمله کیفیت نامناسب و افزایش غلظت خون و باریکی نسبی عروق رحمی ممکن است به طور خلقی در فرد وجود داشته باشد و منجر به دردهای شدیدی در دوران قاعدگی شود. حالت‌های روانی نیز بر عادت ماهیانه و اختلال‌های آن تأثیرگذار است. استرس، خشم و نگرانی از آینده باعث بروز یا تشدید دردهای قاعدگی می‌شود.

نسخه طب سنتی برای کاهش دردهای قاعدگی

-دم نوش‌ها
از راه‌حل‌هایی که به طور مطلوب باعث کاهش درد می‌شود، پاک‌سازی سیستم عصبی است. بنابراین بین دو دوره و در ایام عادت ماهیانه می‌توان از ۲ گیاه سنبل‌الطیب و بادرنجبویه استفاده کرد. گیاه سنبل‌الطیب و دم نوش آن همراه گل گاوزبان در کاهش درد و استرس موثر است. می‌توانید یک دوم قاشق غذاخوری سنبل‌الطیب، یک قاشق مرباخوری گل گاوزبان و یک قاشق مرباخوری بادرنجبویه را با هم مخلوط و دم و در فواصل دو دوره یا در ایام عادت ماهیانه میل کنید.

چایی بابونه، سنبل‌الطیب و گل گاوزبان، تمشک نیز در کاهش درد و ایجاد آرامش بسیار موثرند. هر یک از این دم کرده‌ها را می‌توانید به طور مجزا تهیه و به دلخواه خود مصرف نمایید. همچنین مصرف دم کرده زبره بە سبب داشتن اثرات ضد اسپاسم، کاهنده درد رحم و طبیعت گرم و خشک در کاهش علائم قاعدگی کمک‌کننده خواهد بود.
از دیگر روش‌ها، استفاده از عرق رازیانه و بومادران است، به خصوص اگر درد توأم با خونریزی زیاد باشد، توصیه می‌شود از ۷ روز قبل، صبح‌ها یک استکان عرق رازیانه رقیق‌شده با آب و یک استکان عرق بومادران رقیق‌شده با آب میل کنید. در روزهای دوم و سوم عادت ماهیانه هم می‌توان این کار را ادامه داد.

 

 

افرادی که دچار لکه بینی می‌شوند، دم‌‎کرده گل گاوزبان دم نوشی مناسب جهت کاهش درد دیسمنوره آن‌ها محسوب می‌گردد، برای تهیه این دم کرده ۱۰ گرم گل گاوزبان را بە همراه ۱ عدد لیمو عمانی و ۲ لیوان آب بجوشانید تا زمانی کە تنها ۱ لیوان از محلول بماند و پس از صاف کردن مصرف کنید.

خانم‌هایی که دچار قاعدگی دردناک هستند برای کاهش غلظت خون در روزهای نزدیک به این دوران باید از مصرف خوراکی‌های سرد مانند ماست، خیار و آب یخ خودداری کنند. همچنین مصرف مواد غذایی سنگین و غلیظ مانند کله پاچه، حلیم، گوشت گوساله و نانی که خمیر آن به خوبی ورز نیامده باعث غلظت خون در این دوران می‌شود.
استفاده از غذاهایی که به راحتی هضم می‌شوند مانند زرده تخم‌مرغ، گوشت گوسفند و سوپ می‌تواند باعث کاهش درد و غلظت خون در دوران قاعدگی و بعد از آن شود.

مراقبت‌های فردی
توصیه می‌شود در این ایام از تماس با آب و هوای سرد و نشستن در مکان‌های بسیار سرد یا بسیار گرم در این دوره پرهیز نمایید.

انجام فعالیت فیزیکی و ورزش می‌تواند در کاهش درد بسیار مفید و موثر باشد. به همین دلیل بهتر است حداقل چند روز مانده به دوران قاعدگی، به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش کنید. ورزش باید به طور منظم و در تمام طول ماه انجام شود که اگر این کار امکان پذیر نبود، توصیه می‌شود حداقل در روزهای نزدیک به این دوران به منظور جریان بهتر خون و کاهش درد، ورزش را در برنامه روزانه خود جای دهید.

ماساژ با روغن زنجبیل در اوقاتی کە خونریزی طبیعی و همراه با درد است، در کاهش علائم قاعدگی مؤثر است. برای این کار روزی ۳ تا ۴ مرتبه ناحیه پایینی شکم و زیر ناف را با این روغن ماساژ دهید
 

منبع: سبک زندگی

دیدگاه شما

آخرین اخبار