19. ارديبهشت 1394 - 12:20   |   کد مطلب: 5837
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور ما تلقی می‌شود. کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای تمام سال را منتظر برگزاری نمایشگاه در ماه اردیبهشت هستند و از اقصی نقاط کشور برای خرید کتاب به پایتخت آمده و شاهد تازه‌های نشر کشور خواهند بود؛ ازآن‌جاکه غرفه کودک و نوجوان یکی از غرفه‌های مهم نمایشگاه محسوب می‌شود، ناشران کودک و نوجوان نیز کتاب‌های مربوط به این گروه سنی را برای بازدیدکنندگان خود عرضه می‌کنند.
کتاب,کودکان,نمایشگاه

به گزارش شبنم ها به نقل از  مهرخانه، نمایشگاه کتاب هر ساله بخشی از محوطه نمایشگاه را به سالنی برای کتاب‌های کودکان و نوجوانان اختصاص می‌دهد. سالنی که تنها وجه تمایزش با سایر سالن‌ها رنگ صورتی آن است. غرفه‌ها هیچ‌کدام به صورت اختصاصی برای کودکان و نوجوانان طراحی نشده است. تنها برخی غرفه‌ها با اندکی کاغذ رنگی یا ریسه‌های کوچک تزئین شده‌اند و سایر غرفه‌ها به همان چهاردیواری ساده خود اکتفا کرده‌اند. برخی غرفه‌ها آن‌قدر پیشخوان بلندی دارند که دست کودکی به کتاب‌ها نمی‌رسد و عملاً انتخاب کتاب به والدین کودک واگذار شده است. غرفه‌هایی اندک و محدود نیز برای نقاشی کودکان طراحی شده است. 
در قسمت انتهایی سالن کودکان و نوجوانان اتاق بزرگی با صندلی‌های رنگی برپا شده است و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان به قسمت بالایی اتاق می‌روند تا از تازه‌های خود بگویند، اما این قسمت از سالن نیز رونق چندانی ندارد. کودکان و نوجوانان که از وجود چنین بخشی قاعدتاً بی‌خبرند و پدر و مادرها باید دست بچه‌هایشان را بگیرند و به این اتاق بروند تا فرزندانشان بتوانند نویسنده‌های کتاب‌هایی که خوانده‌اند را ببینند. دیوار بزرگ و رو به در این اتاق برای چسباندن نقاشی کودکان تعبیه شده است. کنار همین اتاق راهرویی است که نقاشی‌های مختلفی با سبک‌های مختلف قرار داده شده است که چیزی شبیه به نمایشگاه نقاشی را شکل داده است؛ نقاشی‌هایی که روی شاسی چاپ شده و کار کسانی است که آثارشان درباره کتاب و به‌ویژه کتابخوانی کودکان و نوجوانان در نشریات مختلف چاپ شده است. 
غرفه بزرگی به انتشارات قدیانی اختصاص داده شده است که دارای بخش‌های مجزایی از جمله کتاب‌اولی‌ها، کتاب‌های کودکان و کتاب‌های نوجوان است که هر استندی رنگ شادی دارد و پیشخوان کتاب‌ها نیز در سطح پایین‌تری قرار دارد و دسترسی کودکان راحت‌تر است. انتشارات قدیانی امسال علاوه بر داستان‌های ایرانی، چند داستان از سایر سرزمین‌ها منتشر کرده است تا کودکان و نوجوانان با فرهنگ سایر ملل نیز آشنا شوند. از آن میان می‌توان به کتاب «قصه‌های محبوب بچه‌های ژاپنی» اشاره کرد که نوشته فلورنس ساکاری است و مازیار موسوی آن را ترجمه کرده است. هم‌چنین مریم اسلامی 12 کتاب را با موضوع «ما کودکان مسلمان» نوشته است که مفاهیمی هم‌چون «قرآن»، «نماز»، «امانت‌داری»، «نیکی به پدر و مادر»، «راست‌گویی»و ... را در قالب شعر به کودکان آموزش می‌دهد. «ماشین‌بازی» عنوان مجموعه دیگری است که نشر قدیانی منتشر کرده است که به‌نظر می‌رسد برای پسربچه‌ها گزینه مناسبی باشد. این مجموعه کتاب که نوشته امیلی بومون و ترجمه راضیه خوئینی است، با نام‌های «پلیس می‌شوم»، «لودر می‌رانم»، «آمبولانس می‌رانم»، «زباله جمع می‌کنم»، «خلبان می‌شوم» و... در 14 عنوان در نمایشگاه بیست‌و‌هشتم موجود است. انتشارات قدیانی هم‌چنین کتاب‌های علمی- آموزشی را برای کودکان دبستانی و کسانی که با نوشتن انشا مشکل دارند منتشر کرده است که «راهنمای نگارش و انشا» نام دارد و اشرف کریمی مؤلف آن است. 
در بخش نوجوانان نیز رمان‌های «چرخ گردون» نوشته جملیه گوین و ترجمه حسین ابراهیمی و «ماجراهای نارنیا» نوشته سی.اس.لوئیس و ترجمه پیمان اسماعیلیان توسط انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است. قصه‌هایی از تاریخ اسلام نیز برای نوجوانان منتشر شده است که «از تولد تا خانه عمو» و «فرهنگ‌نامه سوره‌های قرآن به زبان ساده» نام دارد. کتاب اول به داستان زندگی پیامبر اسلام پرداخته و حسین فتاحی آن را به رشته تحریر درآورده است. کتاب دوم نیز نوشته غلامرضا حیدری‌ابهری است.
انتشارات آفرینگان از گروه انتشاراتی ققنوس، چند کتاب داستانی را برای گروه سنی الف منتشر کرده که بیشتر آن‌ها ترجمه است. از آن جمله کتاب «بچه خنگ» و «معامله معامله است» نوشته استفانی بلیک و ترجمه فریده خرمی است. فریده خرمی هم‌چنین کتاب «خرس و پرنده» و «خرس و پرنده و قورباغه» نوشته گوئن میلوارد را برای انتشارات آفرینگان ترجمه کرده است. از این انتشارات می‌توانید رمان «گِل» نوشته دیوید آلموند را با ترجمه شهلا انتظاریان برای نوجوانان تهیه کنید.
از سایر رمان‌های نوجوانان می‌توان به رمان «قصه‌های مادام» نوشته سهیلا فکور اشاره کرده که نشر حوض نقره آن را منتشر کرده است. نشر ونوشه از گروه نشر چشمه نیز کتاب‌های کودک و نوجوان خود را در نمایشگاه کتاب عرضه کرده است. از کتاب‌های جدید این انتشارات برای گروه کودک و نوجوان، می‌توان از «کودکانه‌های بامدادِ» احمد شاملو نام برد. عناوین این سری از کتاب‌ها شامل «خروس زری پیرهن»، «قصه هفت کلاغون» و «ملکه سایه‌ها» است. رمان «دریای هیولا» از این انتشارت برای گروه نوجوان مناسب است. نویسنده این کتاب ریک ریوردان بوده و میثم فرجی آن را ترجمه کرده است. سالی مورفی کتاب « مادرجون! مادرجون چرا اسمم یادت رفته» را نوشته و پروین علی‌پور برای نوجوانان آن را ترجمه کرده است.
با تمام کمبودهای نمایشگاه کتاب در بخش کودک و نوجوان، اما می‌توان با تکیه بر محتوای خوب برخی کتاب‌ها، روانه نمایشگاه کتاب شد و کودکان و نوجوانان را با کتاب و فرهنگ خرید آن آشنا کرد. 

دیدگاه شما

آخرین اخبار