4. بهمن 1398 - 8:46   |   کد مطلب: 7477
دکتر کمال حیدری، در رابطه با درمان دندان در دوران بارداری بانوان گفت: دوران بارداری شامل3 دوره سه ماهه اول، دوم و سوم می‌باشد بنابراین برای هر کدام از این دوره‌ها تعریف خاصی از درمان ارائه می‌شود .
همه آنچه که زنان باردار از درمان دندان درد باید بدانند

به گزارش شبنم ها، دکتر کمال حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس،  در رابطه با  درمان دندان در دوران بارداری بانوان گفت: دوران بارداری شامل3 دوره سه ماهه اول، دوم و سوم می‌باشد بنابراین برای هر کدام از این دوره‌ها تعریف خاصی از درمان ارائه می‌شود .

درمان دندان در سه ماه اول بارداری توصیه نمی شود

وی، در ادامه دوران سه ماهه اول بارداری را برای درمان دندان بسیار خطرناک و حساس   دانست و اظهار کرد: در سه ماهه اول، اندام جنین در حال شکل گیری است بنابراین جنین به انواع داروها و اشعه‌ها حساس بوده و احتمال این که در روند رشد جنین ناهنجاری پیش بیاید بسیار زیاد است.

این دندان پزشک گفت: توصیه ما این است که در سه ماهه اول  پزشک باید با حساسیت و وسواس و دقت بیشتری به درمان بیمار بپردازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: توصیه می‌شود حدالامکان در سه ماهه اول بارداری، درمانی صورت نگیرد ولی اگر درمان ضروری باشد مجبورا با محافظت و ملاحظات لازم پزشک زنان زایمان و دندانپزشک مربوطه این کار قابل اجراست.

سه ماه دوم درمان دندان مشکل ساز نیست/ سه ماه سوم  در صورت نیاز

وی، در رابطه با دوره دوم و سوم بارداری افزود: سه ماهه دوم بارداری اقدام برای درمان دندان به آن صورت مشکل‌ساز نیست و کارهای اورژانسی را می‌توان با محافظت‌های لازم و کاورهای ضد‌اشعه انجام داد در دوره سه ماهه سوم هم که دوره نزدیک به زایمان هست توصیه ما این است که به خاطر اثر دارو و وضعیت مادر از درمان دندان اجتناب شود.

این متخصص ریشه دندان افزود:  در هر سه دوره بارداری اگر دندان دچار مشکل حاد شد باید اورژانسی و با رعایت نکاتی که گفته شد درمان شود.

لزوم چکاپ کامل زنان قبل از بارداری

دکتر حیدری تصریح کرد: توصیه اکید ما این است بانوان قبل از بارداری، یک چکاپ کامل به عمل آورند تا با رفع مسائل درمانی خود به ویژه بهداشت دهان و دندان کمتر دچار مشکلات حاد شوند.

عصب کشی و ایمپلنت ممنوع/ عفونت دندان قابل انتقال به جنین

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،ایمپلنت و عصب‌کشی را در دوران بارداری لازم و ضروری ندانست و اظهار کرد: ایمپلنت و عصب کشی، یک درمان انتخابی است  که در این دوران التزام و ضرورتی ندارند چرا که ممکن است این دو روش درمانی عارضه‌هایی در پی داشته‌باشد.

وی، عفونت ناشی از دندان را قابل انتقال به جنین دانست و گفت: تمام حالات مادر به جنین قابل انتقال است، عفونت هم از این قائده مستثنی نیست بنابراین برای رفع عفونت دندان آنتی بیوتیک -به شرط اینکه مشکلی پیش نیاید - تجویز می‌کنیم بنابر این تمام ملاحظات دارویی باید به دقت صورت گیرد تا مشکلی پیش نیاید.

شست وشوی بهترین راه برای رفع درد دندان عفونی زنان باردار

این متخصص ریشه دندان افزود: برای ساکت کردن درد و برطرف کردن عفونت با یک شستشو هم می‌توان این درد را رفع کرد که خیلی بهتر از دارو اثر می‌کند. اما ممکن است با توجه به نوع میکروب عفونت مجددا عود کند و مشکلات بیشتری پیش بیاید، بنابراین بهتر است که ادامه درمان انجام شود البته پزشک معالج وقتی شرایط بیمار را ببیند به تاخیر افتادن یا نیفتادن درمان را تشخیص می‌دهد.

زنان باردار ویار به شیرینی جات را کنترل کنند

وی در توصیه‌ای به خانم‌‌های باردار از آن‌ها خواست تا ویار خود را کنترل کنند و افزود: یکی از عادت‌های دوران بارداری  ویار است که باید از سمت مادر و اطرافیان کنترل شود به طور مثال ویار به مواد غذایی شیرینی که تشدید کننده مشکلات دندانی باشد عامل برخی از دندان دردهاست که باید از آن اجتناب کرد.  

داروهای بی حسی مخصوص زنان باردار و لباس سربی برای عکس برداری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، داروی بی‌حسی دندان در دوران بارداری را یک نوع داروی بی‌حسی خاص و مجزا از سایر بی‌حسی‌ها دانست و اظهار کرد: به طور کل داروهایی که برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود داروهایی است که دارای مواد افزودنی و نگهدارنده کمتری هستند و از طرفی کمترین عارضه را دارد؛ در رابطه با  داروهای بی‌حسی  هم از داروی بی حسی مخصوص خود دوران بارداری استفاده  می‌شود.

وی عکس برداری از دندان یک خانم باردار را نیازمند پوشش مناسب بدنی دانست و گفت: برای عکسبرداری و تشخیص لازم است ، تن مادر باردار با لباس‌های سربی پوشیده‌ شود تا مانع از تماس اشعه به بدن مادر باردار شود و از فیلم‌هایی که به کمترین اشعه نیاز دارند استفاده می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.

زنان باردار بر یونیت دندان پزشکی بر پهلوی راست بخوابند

این پزشک، به اصولی دراز کشیدن مادرباردار برای درمان دندان اشاره و تاکید کرد: به مدت طولانی دراز کشیدن طاق باز به روی صندلی دندانپزشکی ممکن است باعث آزار و فشار بر جنین شود همچنین خونرسانی به مغز را تحت الشعاع قرار دهد و شوک موقت به مادر دست دهد، البته این جای نگرانی ندارد و توصیه ما این است که باید مادر باردار به سمت پهلو راست بخوابد تا این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار