12. آبان 1399 - 13:03   |   کد مطلب: 7823
خانواده از نخستین نظام‌های نهادی، عمومی و جهانی است که برای رفع نیازمندی‌های حیاتی انسان و بقای جامعه ضرورت تام دارد.
به زنان گوش دهید

به گزارش شبنم ها به نقل از ايسنا؛ خانواده در عین حال که کوچک‌‌ترین واحد اجتماعی است، هسته اصلی جامعه، پایه و بنای هر اجتماع بزرگ بوده و از مهم‌ترین نهادهای موجود در جامعه انسانی است.

در اين ميان، ‌زنان در شكل‌گيري،‌ دوام و پيشرفت خانواده و به تبع جامعه نقشي كليدي و محوري و اثرگذار دارند.

دلايل مختلف گرايش زنان به ارتباط‌هاي خارج از عرف جامعه

يك مشاور خانواده در ملاير‌ به خبرنگار ایسنا گفت: ازدواج و رابطه زناشویی، رابطه‌ای است مابین دو نفر، مرد و زن که این دو با هم در یک خط قرار می‌گیرند و وجود ارتباط خارج از این خط از طرف هر کدام از زوجین باعث برهم خوردن این رابطه خطی و به وجود آمدن مثلث می‌شود.

"اسماعيل نظری"‌ ‌افزود: به شکل دیگر یعنی زنی دیگر یا زن دومی از طرف مرد و یا مرد دیگری یا مرد دومی از طرف زن وارد رابطه طرفین می‌شود، که در این صورت توجه و گرایشات افراد نسبت به همدیگر رقیق و رقیق‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: دلایلی که فرد سومی در رابطه زن و شوهری پیدا می‌شود و اصطلاحا افراد به همدیگر خیانت می‌کنند، گوناگون است که مهمترین دلایل خیانت زنان به شرح بدین شرح است؛ کمبود محبت و عدم توجه به نیازهای عاطفی یکدیگر، عدم توجه مرد به صمیمیت و رابطه عاطفی و محبت به همسر خود باعث می‌شود که همسر به دنبال پرکردن این خلأ و جستجوی محبت باشد که در این صورت امکان اینکه به مرد دیگری پناه ببرد زیاد است.

مردان مهارت گوش دادن را بياموزند

نظري بر لزوم داشتن مهارت گوش دادن تأكيد كرد و افزود: مهارت گوش دادن و توجه فعال افراد به همدیگر موضوع مهمی در رابطه زوجین با همدیگر است و عدم توجه به این موضوع و نداشتن این مهارت باعث بروز سوءتفاهمات گسترده‌ای در روابط می‌شود.

وي‌ يادآور شد: خانم‌ها به علت اینکه دوست دارند شنیده شوند، اگر همسر نخواهد یا نتواند این نیاز او را برآورده کند، زن برای پیدا کردن گوش شنوا به بیرون روی می‌آورد.

اين مشاور خانواده نسبت به اتفاقات پنهانی رسانه‌ای‌ هشدار داد و گفت: وجود سریال‌های خانوادگی ترکی که با سفارشات خاص در جهت تهدید و از هم گسستن بنیاد خانواده به خورد افراد جامعه در قالب شبکه‌های ماهواره‌ای داده می‌شود، یکی از دلایل بروز خیانت به ویژه در خانم‌ها است.

وي‌ يكي ديگر از دلايل خيانت زنان را نادیده گرفت و یا بی‌توجهی همسر نسبت به نیازهای جنسی زن عنوان و اظهار كرد: نیاز جنسی موضوعی است که برآورده نشدن آن در چارچوب خانواده و عدم رضایت‌مندی جنسی عامل دیگری است که در گرویدن افراد به سمت خیانت مشهود و مبرهن است.

نظري‌ تأكيد كرد: کمتر خانمی با هدف خیانت، خیانت می‌کند و اين معضل در خانم‌ها غالبا با هدف برقراری رابطه عاطفی و سایر دلایل اتفاق مي‌افتد.

وي‌ گفت: به قول ویلیام گلاسر روانشناس شهیر، قالب مشکلات افراد به دنبال یک رابطه عاطفی عاطفي ناسالم ايجاد مي‌شود.

اين مشاور خانواده هشدار داد: مشکلات عاطفی و كمبود محبت و عدم توجه، سبب بروز رفتارهای مخرب فراواني مي‌شود.

راهكارهاي پیشگیری از ارتکاب جرائم توسط زنان

يك قاضی دادگستری در ملاير نیز به خبرنگار ایسنا ‌گفت: در جرم‌شناسی مدرن برای کسب معرفت و دانش کافی به منظور مقابله با پدیده جرم علاوه بر شناخت شخصیت، مطالعه جرم، مجرم، شرایط مجرم، شناخت علل و انگیزه‌های جرم نیز ضروری است.

"رضا کرمی"‌ افزود: امروزه هدف اساسی مطالعات جرم‌شناسی، شناخت علل جرم، درمان مجرم و پیشگیری از وقوع آن است.

وي ‌اظهار كرد: افزایش روز افزون جرائم توسط زنان و دختران در جامعه، جرم‌شناسان، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و سایر محققان علوم رفتاری را به تلاش برای حل این معضل و چاره‌جویی برای آن واداشته است.

كرمي ‌تصريح كرد: كارشناسان مربوطه در تلاش هستند با توجه به نقش و اهمیت سازنده زنان در تحکیم بنیان خانواده و با توجه به تفاوت‌های جسمی، روحی و روانی موجود در آنها، به علل و عوامل ارتکاب جرم توسط آنان پی ببرند.

باید از انحراف و بزهکاری زنان جلوگیری شود

وي‌ گفت: با توجه به اینکه خانواده از نظر سیاست جنایی بیشتر جنبه پیشگیری دارد، باید با اتخاذ تدابیر لازم و موثر از انحراف و بزهکاری زنان جلوگیری شود و در این خصوص تدابیر تأمینی و تربیتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اين قاضي دادگستري ‌افزود: با توجه به متغیرهای گوناگون می‌توان برای پیشگیری از ارتکاب جرائم توسط زنان راهکارهای گوناگوني را ارائه داد.

كرمي بر لزوم رعایت عدالت در توزیع امکانات به مناطق مختلف و توجه ویژه به مناطق آسیب‌پذیر و جرم‌خیز ‌تأكيد و اظهار كرد: ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان سرپرست خانواده، بی‌سرپرست و بدسرپرست بايد در دستور كار دولت قرار گيرد.

لزوم آگاه‌سازی جامعه نسبت به واقعیت‌های مربوط به بزهکاری

وي‌ گفت: تعیین و تقویت مرجع نگهداری از اطفال فاقد والدین یا دارای والدین ناصالح و آگاه‌سازی جامعه نسبت به واقعیت‌های مربوط به بزهکاری و بزه‌دیدگی زنان توسط رسانه‌ها و مطبوعات ‌از ديگر ضروريات جامعه امروز است.

اين قاضي دادگستري‌ افزود: فرهنگ‌سازی در جامعه در راستای ضدارزش تلقی شدن جرم توسط اکثریت جامعه بايد صورت گيرد.

كرمي ‌ادامه داد: علاوه بر اين همگام با رسانه‌های جمعی، سایر نهادها همانند آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارگان‌های دیگر نظیر مساجد، هیأت‌های مذهبی و ... می‌توانند با تقویت اعتقادات مذهبی در تقویت کنترل درونی افراد و در نتیجه پیشگیری از ارتکاب جرم توسط زنان موثر باشند.

وي تصريح كرد: تهیه و ارائه لوایح برای تجدیدنظر در مقررات کیفری و جزایی، مساله مهم و اساسی دیگری است که دستگاه و مردم با آن مواجه هستند و جوابگوی نیازمندی‌های فعلی کشور نیست و به نوبه خود شامل زنان نیز است.

وي عنوان کرد: تفکیک زنان مجرم حرفه‌ای از سایر بزهکاران در زندان‌ها و استفاده از متخصصان علوم رفتاری در دادگاه‌ها و زندان زنان ‌مي‌تواند در راستاي كاهش ارتکاب جرائم توسط زنان موثر واقع شود.

كرمي ‌تأكيد كرد: می‌توان گفت ایده «پیشگیری بهتر از درمان است» با الهام از اصل راهبردی و جرم‌شناختی «پیشگیری بهتر از  درمان و اصلاح است» به عنوان یک اصل راهبردی در مبارزه با جرم و کنترل بزهکاری زنان باید مورد توجه متولیان سیاست جنایی قرار گیرد.

به گزارش ايسنا؛ کمبود محبت و ضعف عاطفی ریشه اصلی جرم و انحراف است. زمانی‌که نیازهای عاطفی افراد برآورده نشود، مجبور می‌شود دست نیاز به سوی دیگران دراز کند. در این زمان است که شکارچیان از این موقعیت‌ها سوءاستفاده می‌کنند و با ارتباط عاطفی دروغین افراد را به سوی انحراف می‌کشانند.

كمبود محبت در افراد، احساس کینه و عقده‌جویی ايجاد مي‌كند بنابراین فرد برای جبران این مسأله، دست به هر خلافی خواهد زد.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار