13. شهريور 1399 - 10:07   |   کد مطلب: 8164
در نگاه اسلام ، خانواده پایه بسیار مهم و سلول اصلی جامعه است . به گونه ای که بدون بهره مندی از خانواده ای سالم ، سرزنده و بانشاط ، امکان پیشرفت جامعه بخصوص پیشرفت فرهنگی وجود ندارد
جایگاه زنان در خانواده از دیدگاه مقام معظم رهبری

 به گزارش شبنم ها به نقل از زنان خبر،  موضوع ازدواج و خانواده و مسائل مربوط به آن، یکی از محوری ترین موضوع هایی است که در سخنان مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره شده است. چنان که می دانیم، ازدواج، رخدادی اثرگذار و سرنوشت ساز در زندگی انسان هاست، و اینکه در اثر ازدواج، چه سرنوشتی برای انسان رقم بخورد، به شناخت درست پسر و دختر از یکدیگر پیش از ازدواج، آگاهی آنها از رمز و رازهای ازدواج و پیدا کردن زوجی مناسب با سطوح اعتقادی، فرهنگی، علمی و اقتصادی خویش وابسته است.

بخش دیگری از این مسئله، به پس از ازدواج برمی گردد و اینکه آنان چگونه باید با یکدیگر رفتار کنند و خود را با شرایط موجود هماهنگ سازند. از یاد نبریم که با ازدواج، افزون بر آنکه شخص، سرنوشت خود را رقم می زند، در رقم زدن سرنوشت زوج خود نیز اثرگذار است و همین امر موجب می شود شخص، احساس مسئولیتی دوچندان کند.

چهره ای که دین اسلام از زن به تصویر می کشد ، چهره یک انسان کامل است که در همه ابعاد انسانی با مرد برابر است . به عبارتی تمام شایستگی ها و استعدادهایی که خداوند برای مردان در پیمودن راه کمال و سعادت قرار داده ، در وجود زنان نیز قرار داده است .

مساله زن و خانواده از مقولات مهمی است که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفت و یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران رساندن زن به جایگاه والایی بود که در دین اسلام بر آن تاکیدات مکرری شده است.

حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و آیت الله خامنه ای همواره در فرصتهای مختلف بر بستر سازی شرایط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جامعه برای حضور فعال زنان در عرصه های مختلف اجتماعی جامعه با حفظ شان و جایگاه زن به عنوان مادر و محور خانواده تاکید کرده اند.

از نگاه رهبر انقلاب اسلامی ، اولین کسی که نقش و جایگاه ممتاز بانوان را درک کرد و زمینه ساز نقش افرینی برجسته زنان در عرصه های مختلف شد ، امام خمینی (ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.

یکی از این بزرگان که درباره ازدواج و مسائل مربوط به آن، سخنان گران بهایی بیان فرموده، مقام معظم رهبری است و آنچه در این نوشتار می آید، گزیده ای است از سخنان ایشان درباره ازدواج و خانواده است.

رهبر انقلاب اسلامی ، یکی از علل مهم ضرورت توجه به موضوع زن را نقش اساسی و محوری زن در خانواده دانستند و خاطرنشان کردند : ” در نگاه اسلام ، خانواده پایه بسیار مهم و سلول اصلی جامعه است . به گونه ای که بدون بهره مندی از خانواده ای سالم ، سرزنده و بانشاط ، امکان پیشرفت جامعه بخصوص پیشرفت فرهنگی وجود ندارد و اینگونه خانواده ها نیز بدون حضور زنان مومن و فهیم شکل نمی گیرند و استمرار نمی یابند. “

چهره ای که دین اسلام از زن به تصویر می کشد ، چهره یک انسان کامل است که در همه ابعاد انسانی با مرد برابر است . به عبارتی تمام شایستگی ها و استعدادهایی که خداوند برای مردان در پیمودن راه کمال و سعادت قرار داده ، در وجود زنان نیز قرار داده است . رهبر انقلاب اسلامی نگاه اسلام به زن را فوق العاده متعالی خواندند وتاکید کردند : ” در نگاه اساسی اسلام ، زن از حیث انسان بودن هیچ فرقی با مرد ندارد و به استناد آیات قرآنی ، زن و مرد در مسیر تعالی و قرب الهی کاملا یکسانند. “

مقام معظم رهبری درباره احترام در خانواده بیان کردند:  “اگر در جامعه ای زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کردند و با هم اخلاق خوش داشتند و سازگاری نمودند و با همکاری هم، مشکلات را برطرف نمودند و فرزندان را تربیت کردند، جامعه ای که این طور خانواده ها را داشته باشد، به صلاح خواهد رسید و نجات پیدا خواهد کرد و اگر مصلحی در جامعه باشد، می تواند این طور جوامع را اصلاح نماید. اگر خانواده ای نبود، بزرگ ترین مصلحان هم بیایند، نمی توانند جامعه را اصلاح کنند.”

ایشان عنوان کردند: “هر کشوری که در آن، بنیان خانواده مستحکم باشد، بسیاری از مشکلات آن کشور، به خصوص مشکلات اخلاقی و معنوی آن به برکت خانواده سالم و مستحکم برطرف می شود، یا اصلاً به وجود نمی آید.”

“اگر در جامعه ای زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کردند و با هم اخلاق خوش داشتند و سازگاری نمودند و با همکاری هم، مشکلات را برطرف نمودند و فرزندان را تربیت کردند، جامعه ای که این طور خانواده ها را داشته باشد، به صلاح خواهد رسید و نجات پیدا خواهد کرد و اگر مصلحی در جامعه باشد، می تواند این طور جوامع را اصلاح نماید. اگر خانواده ای نبود، بزرگ ترین مصلحان هم بیایند، نمی توانند جامعه را اصلاح کنند.”

“در بنا و تشکیل خانواده و در حفظ خانواده باید احکام اسلامی را رعایت کرد تا خانواده باقی بماند. لذا شما در خانواده های متدین که زن و شوهر به این حدود اهمیت می دهند، می بینید که سال های متمادی با هم زندگی می کنند، محبت زن و شوهر به یکدگر باقی می ماند و جدایی شان از هم سخت است و دل در گرو محبت یکدیگر دارند. اگر روش های اسلامی رواج پیدا کند، خانواده ها مستحکم خواهد شد. آن خانواده هایی که جهات اسلامی را رعایت می کنند، اینها خانواده هایی محکم تر، بهتر، قوی تر، و محیط امن تری برای فرزندان و کودکان خواهند بود.”

از آنجا که اسلام یک دین متعادل می باشد ، افراط و تفریط را در هیچ زمینه ای نمی پذیرد و این دین آسمانی با تشویق و ترغیب افراد به ازدواج و تشکیل خانواده از بسیاری از تبعات و آسیب های فردی و اجتماعی در جامعه جلوگیری می کند و  محور مهم دیگر مورد نظر مقام معظم رهبری دراین نشست مقوله ازدواج به عنوان یک موضوع مقدس است .

ایشان ازدواج را یک موضوع مقدس در ادیان مختلف بویژه دین اسلام دانستند و خاطر نشان کردند : ” نباید با برخی کارهای زشت همچون مهریه های سنگین و یا تشریفات و هزینه های زائد ، جنبه قدسی ازدواج را در جامعه ازبین برد . ” ایشان بر ترویج ازدواج های ساده ، کم خرج ، درجامعه تاکید کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان با اشاره به کارهای فراوان انجام نشده در موضوع زن و خانواده ، نظریه پردازی و گفتمان سازی دراین زمینه را نیازی حقیقی دانستند و تاکید نمودند که این کار باید مورد توجه روحانیون ، اندیشمندان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه قرار گیرد و نقش رسانه نیز در این امر قابل توجه است . همچنین ایشان بر استخراج نظریه ها و الگوی مترقی از اسلام در موضوع زن و خانواده را از جمله کارهای اساسی صاحب نظران دانستند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار