19. تير 1399 - 11:30   |   کد مطلب: 8613
مدارا در برابر رفتار نامناسب همسر و گذشت از نیازها راهكاری است كه می تواند به روابط خانوادگی آرامش هدیه كند اما گاهی اوقات زن و شوهر به جای توجه به گذشت در زندگی مشترك، با حرف ها و كنایه هایشان آرامش را از زندگی شان دور می كنند.

به گزارش شبنم ها به نقل از ایران بانو، مدارا در برابر رفتار نامناسب همسر و گذشت از نیازها راهكاری است كه می تواند به روابط خانوادگی آرامش هدیه كند اما گاهی اوقات زن و شوهر به جای توجه به گذشت در زندگی مشترك، با حرف ها و كنایه هایشان آرامش را از زندگی شان دور می كنند.

دانستن اینكه چگونه گذشت كنیم، موضوع مهمی است كه توانایی اعتماد زوجین به یكدیگر را بیش از پیش تقویت می كند. اگر شما هم احساس می كنید كه در زندگی مشترك تان با این مشكل مواجه شده اید به شما توصیه می كنیم كه برای چشیدن طعم خوش خوشبختی به وسیله گذشت توجه كنید.

خودتان را نادیده نگیرید
گاهی اوقات پیش می آید كه زن و شوهر از نیازهای احساسی خود صحبت نكرده و آنها را بیان نمی كنند و در واقع همیشه گذشت كرده اند اما باید به خاطر داشته باشید كه گذشت دائمی و نادیده گرفتن خود، طرف مقابل را به یك خطای شناختی می اندازد و فكر می كند كه شما اصلاً یك چنین نیازی ندارید. این یك ظلمی است كه شما در درجه اول به خود و بعد به طرف مقابل كرده اید.

گذشتی که بی فایده است
باید خیلی راحت و بی رودربایستی و بدون اینكه منت بگذارید و همسرتان را سرزنش كنید، او را متوجه سازید كه به خاطر محبتی كه دارید حاضرید از نیاز خود بگذرید. این نكته بسیار مهم است؛ چراكه منت گذاشتن به خاطر گذشتن از نیازها عواقب بدی را به همراه دارد. بدون منت به همسرتان نشان دهید كه به خاطر محبتی كه در زندگی زناشویی تان هست، تصمیم گرفته اید از نیازتان با توجه به شرایط موجود، بگذرید. ولی اگر مدام او را سرزنش كنید دیگر این نوع گذشت شما فایده ای نخواهد داشت.

بدون گذشت اعتمادی دركار نیست
زن و شوهر نباید به گونه ای رفتار كنند كه تنها منتظر عیوب یكدیگر بوده و با بیان این عیوب زندگی را به كام خود و دیگری تلخ كنند. آنان باید در یك فضای صمیمی و دوستانه از برخی اشتباهات هم بگذرند و از خود گذشتگی نشان دهند. امام علی(ع) فرموده اند: «بخشودن و گذشت، تاج خصلت های والای انسانی است.»

عدم سرکوب نیازهای احساسی خود
زن و شوهر برای رسیدن به شناخت متقابل باید نیازهای احساسی خود را به یك زبان خوب و زیبا بیان كنند. به عنوان مثال وقتی یك خانم احساس می كند كه نیاز به رفتن به یك مسافرت دارد ولی می داند همسرش توان مالی برای این كار را در حال حاضر ندارد باید احساس نیاز خود را به صورت عاطفی و نه به صورت سرزنش و امر و نهی بیان كند. همچنین باید در برخی مواقع به همسرتان نشان دهید كه به خاطر او از اشتباهی كه مرتكب شده گذشت كرده اید یا تأمین فلان نیازتان در زندگی زناشویی را به تعویق انداخته اید.

عیب پوشی كنید!
زن و شوهر بیشتر از هرشخص دیگری به روحیات یكدیگر آشنا هستند و متوجه عیوب هم می شوند اما اگر این مسئله به سرزنش یكدیگر و عدم گذشت از اشتباهات منجر شود، عواقب خوبی نخواهد داشت. پس انتظار می رود همسران سیاست عیب پوشی  را به جای عیب جویی در زندگی مشتركشان پیاده كنند. پس یاد بگیرید كه از اشتباه همسرتان بگذرید و درصورتی كه در این زمینه موفق شدید، او نیز خواهد آموخت كه گذشت لازمه زندگی مشترك است و در مقابل اشتباهات احتمالی شما از خودگذشتگی نشان خواهد داد.

فرصت بدهید
یكی از رموز گذشت در زندگی مشترك این است كه زمینه ای را فراهم كنید تا همسرتان در حد توانش یا حتی كمتر از توانش فرصت برآورده كردن نیازهای شما را داشته باشد. گاهی اوقات به تناسب توانمندی مالی همسر خود نگاه كنید و با صرفه جویی كه در زندگی مشترك انجام می دهید فرصت برآورده كردن این نیازتان را توسط همسرتان را به او بدهید.

 

رموز گذشت در زندگی مشترك

افرادی که می توانند ببخشند، افسردگی، خشم و فشار عصبی کمتری دارند‎

 

اصول گذشتن از اشتباهات دیگران
حال که شما تصمیم گرفته اید ببخشید تا بخشیده شوید و در اهداف آینده تان می خواهید به همسرتان بگویید که چرا از اشتباهات او گذشتید، پس بهتر است بدانید این عفو  و گذشت چه منفعتی برای شما دارد. طبق نتایج این تحقیقات، افرادی که می توانند ببخشند، افسردگی، خشم و فشار عصبی کمتری دارند و امیدشان به آینده بیشتر است. بدن این افراد نیز سیستم ایمنی قوی تری دارد و راحت تر از افراد دیگر به خواب می روند و نشاط و شادابی بیشتری را تجربه می کنند. در واقع راز سلامت افراد بخشنده در شخصیت آنهاست، کسانی که گرچه ممکن است از مسائل مختلف ناراحت شوند، اما چون رویه ای بخشایشگر دارند، دیگران را عفو می کنند و منتظر عذرخواهی نیز نمی مانند.

پس به همین علت آدم های بخشنده و با گذشت جسم و روان سالمی دارند و آسوده خیال تر از دیگران زندگی می کنند؛ درست برخلاف آدم های کینه جو که محققان دریافته اند مستعد ابتلا به مشکلات قلبی - عروقی، دردهای مزمن، اختلال عملکرد عصبی و اضطراب و افسردگی هستند و در نهایت از داشتن یک زندگی لذتبخش محروم می مانند.

منتظر عذرخواهی نباشید
اما رسیدن به درجه بخشندگی، کار آسانی نیست و نیاز به تمرین مستمر و اعتقاد قلبی دارد. اولین روش برای تمرین بخشندگی این است که منتظر عذرخواهی فرد مورد نظر نباشیم چون ممکن است این اتفاق هیچ گاه رخ ندهد. وقتی منتظر عذرخواهی نباشیم، این فرصت برایمان پیش می آید که مسائل را از دید فرد مقابل نگاه کرده و برای لحظاتی با او همدردی کنیم و به این نتیجه برسیم که اقدام او علیه ما یا از روی نادانی بوده، یا از روی ترس یا حتی از روی علاقه.

دانستن فواید بخشش
این که این عمل چه تاثیرات مثبتی بر فرد بخشنده دارد نیز می تواند بهترین انگیزه برای تمرین بخشش باشد. مثلا این که بدانیم وقتی کینه کسی را به دل می گیریم، فکر صدمه زدن به کسی را در سر می پرورانیم یا کلاممان را تند و تیز می کنیم و طعنه آمیز حرف می زنیم، پیش از آن که به فرد مقابل آسیب بزنیم، خودمان را هدف قرار داده ایم و سبب ترشح هورمون های آسیب زننده به بدن خویش شده ایم.

موانع بخشش را از بین ببرید
برای این که بتوانیم راحت تر ببخشیم، باید موانع بخشش را نیز از سر راهمان برداریم و به اصطلاح چشم هایمان را بشوییم. به این ترتیب برای این که فکر و ذهنمان آماده بخشش شود، باید به خود بقبولانیم که مسائل گذشته از بین رفته و دوباره تکرار نخواهد شد که این به معنی خلاصی از دست افکار قدیمی و پرورش افکار تازه در ذهن است.

فکر نکنید چه کسی برنده است
برای تبدیل شدن به فردی بخشنده نباید مدام به این فکر کنیم که با گذشتن از اشتباهات دیگران آنها برنده می شوند و ما بازنده، بلکه باید خود را برنده حقیقی بدانیم و ایمان داشته باشیم که با بخشیدن از شر افکار کینه جویانه خلاص می شویم و در راهی قرار می گیریم که انتهای آن دستیابی به آرامش است.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار