1. مهر 1399 - 9:24   |   کد مطلب: 9244
زنانی که خود را می‌سازند و خانواده‌ای را ویران می‌کنند حکایت سه هزار زن معتاد همدانی است، موضوعی که آژیر دودی آسیب‌های اجتماعی در این استان را به صدا درآورده است.
خطر اعتیاد در کمین 3هزار دختر جوان همدانی

به گزارش شبنم ها  به نقل از همدان پیام ، امروزه اعتیاد و پیامدهای آن شرایطی را در جامعه به وجود آورده که دیگر نمی‌توان این معضل اجتماعی را فقط محدود به عده‌ یا طبقه خاصی از جامعه دانست.
هرچند تعداد زنان معتاد بسیار کمتر از مردان است اما افزایش این معضل اجتماعی در بین زنان نگرانی بسیاری را برای خانواده‌ها و مسئولان ایجاد کرده است چراکه زن یکی از پایه‌های محکم خانواده است و به‌گونه‌ای می‌تواند به‌تنهایی بسیاری از مشکلات را در نبود پدر خانواده به دوش بکشد اما حال تصور کنیم این پایه محکم خانواده به مواد مخدر اعتیاد پیدا کند.
متأسفانه استان همدان نیز از این معضل خانمان‌سوز دچار آسیب شده و وجود ۳۰ هزار معتاد در استان همدان که سه هزار نفر از آنها را زنان یا همان پایه‌های اصلی خانواده‌ها تشکیل می‌دهند، مؤید این واقعیت است.
 اعتیاد زنان در حال افزایش است
به اعتقاد مسئولان استان همدان اعتیاد در زنان در استان همدان در حال افزایش است به‌طوری‌که دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان در گفت وگو با مهر این موضوع را تأیید کرد وگفت: قبح اعتیاد در میان زنان در حال شکسته شدن است.
عبدالحسین مرادی با بیان اینکه اعتیاد در خانواده‌های فقیر بیشتر است، بیان کرد: فقر فرهنگی باعث سوق این افراد به استفاده از مواد مخدر شده است. دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه طبق آمارهای تهیه شده در سال ۹۰ جمعیت زنان معتاد 6 تا 7 درصد بوده است، گفت: روند اعتیاد زنان از سال ۹۰ به بعد در حال افزایش است.
مرادی با بیان اینکه جمعیت مردان معتاد ۹۰ درصد و زنان معتاد ۱۰ درصد است، افزود: بیشتر زنانی که به دام اعتیاد افتاده‌اند از زنان بدسرپرست بوده‌اند. وی با بیان اینکه دو مرکز ترک اعتیاد زنان در استان همدان وجود دارد، گفت: یکی از این مراکز در همدان و دیگری در شهرستان نهاوند فعال است. دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه ۷ مرکز کاهش اعتیاد نیز در استان همدان وجود دارد، بیان کرد: زنان معتاد می‌توانند برای معالجه خود به این مراکز مراجعه کنند. وی بیان کرد:۳۰ هزار معتاد در استان همدان وجود دارد که زنان معتاد تقریباً سه هزار نفر از این معتادان را تشکیل می‌دهند.
 مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه برخی از این زنان برای به دست آوردن مواد مخدر موردنیاز خود دست ‌به ‌کارهای خطرناک می‌زنند، گفت: در استان همدان دو مرکز اقامتی میان‌مدت برای بانوان در شهرستان‌های همدان و نهاوند وجود دارد که در ۹ ماه نخست سال ۳۰۷ نفر زن معتاد را خدمات‌دهی کرده‌اند. اکبر سوری با بیان اینکه در استان همدان نیز اعتیاد برای زنان مستثنی نیست، گفت: متأسفانه اعتیاد در بین زنان و دختران استان همدان در حال افزایش است. مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه تعداد بیماران زن تحت درمان و کاهش آسیب اعتیاد استان همدان در ۹ ماه گذشته ۶۸۸ نفر بوده است، بیان کرد: یک مرکز سرپناه شبانه ویژه بانوان معتاد کارتن خواب نیز برای زنان معتاد در همدان راه‌اندازی شده است.
مدیرکل امور بانوان استانداری همدان نیز با بیان اینکه اعتیاد زنان و دختران مانند سایر معضلات، مسأله‌ای اجتماعی است، گفت: در ایران ردپای یک مرد معتاد در زندگی زنان معتاد وجود دارد. طاهره دوروزی با بیان اینکه طبق آمارها ۶۲ درصد معتادان متأهل هستند، بیان کرد: این آمار نشان‌دهنده نفوذ اعتیاد در خانواده است.
 افزایش فوت زنان در اثر سوءمصرف مواد
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با بیان اینکه فوت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر از ۹۰ نفر به ۶۰ نفر رسیده است، گفت: فوت زنان در اثر سوءمصرف مواد در حال افزایش است. صالح با بیان اینکه در سال گذشته 3 زن و در سالجاری ۷ زن در اثر سوءمصرف مواد مخدر فوت‌شده‌اند، بیان کرد: این آمار نشان‌دهنده افزایش فوت زنان است. وی با بیان اینکه آمار فوتی در شهرستان همدان در حال کاهش است اما در سایر شهرستان‌ها ثابت مانده، گفت‌: سن فوتی‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ سال است.
آنچه از این صحبت‌ها برمی‌آید اینکه باوجودی که مردان همواره پیشتاز در گرایش و مصرف مواد مخدر بوده‌اند اما امروز زنان نیز از این قافله جا نمانده و این بلای خانمان‌سوز در بین زنان و دختران رخنه کرده تا جایی که هم‌نشین ثابت برخی دور همی‌های این قشر از جامعه شده‌اند و در سال‌های اخیر که بلای اعتیاد کانون خانواده‌ها را نشانه گرفته بسیاری از زنان ندانسته و ناآگاهانه در این دام گرفتارشده و کانون خانواده‌ها را اسیر لغزشی بی‌منتها کرده‌اند. اما در این میان این باور که مصرف تفریحی مواد اعتیادآور نیست، یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد با همین فکر آغاز کرده‌اند که مصرف گاه‌وبیگاه و تفریحی مواد اعتیادآور نیست اما امروز حال‌وروز آنها گواه واقعیت دیگری است که اگر چاره‌ای برای حل معضل اعتیاد زنان در جامعه نشود نه‌تنها روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، بلکه رفته‌رفته قشر دختران جوان را نیز درگیر خود می‌کند.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار