17. آذر 1399 - 9:15   |   کد مطلب: 24636
خطرناکترین پدیده¬ای که الان می¬تواند در دوران پسا کرونا اتفاق بیفتد آن است که جامعه بشری را در فضای حکمرانی مجازی قرار دهند، حکمرانی ای که اصلا ما الان در آن حضور نداریم.

به گزارش شبنم هخا به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید دانشگاههای لرستان، خانم دکتر حوریه مرادی عضو هیات علمی دانشگاه لرستان طی یادداشتی به تحلیل وضعیت پساکرونا و میزان قدرت نرم فضای مجازی بر جامعه معاصر پرداخته است. متن این یادداشت بدین شرح است؛

عصر فضای مجازی عصر سیاه چال

پس از رخداد جنگ¬های جهانی، یکی از سخت¬ترین دوران تاریخ برای جوامع بشری با شروع سال2020 آغاز شد، در عصر پسامدرن که انسان مدعی پیشرفت علم و تکنولوژی است، باز هم به گونه¬ای دیگر نسل بشر در خطر مواجه با قدرت¬طلبی  شرق و غرب قرار گرفته است. بیماری کرونا یا همان ویروس کووید 19 توانست بیشترین علل مرگ و میر نسل بشر را در این سال رقم بزند، ویروسی که یکی از علت¬های پیدایش آن جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین بود؛ و پیش¬زمینه¬های جنگ نرم در فضای مجازی را ایجاد کرد. به عبارتی، این ویروس آغازگر جنگی نوین در عصر پسامدرن است، بنام جنگ نرم در محیط و فضای مجازی که از هم پاشیدن افکار، سنت¬ها، ارزش¬ها و عفاف را در میان جوان¬ها در جوامع بشری هدف قرار داده است. این رخداد در حالی اتفاق افتاد که از گذشته¬های دور در پیشگوهایی جهان غرب (همچون پنج پیشگویی نوستر آداموس (1555 میلادی): الف) وقوع زلزله¬ای قوی در قاره آمریکا، ب) وداع یک پادشاه با تاج و تخت، ج) رکود اقتصادی جهانی، د) ترور یا مرگ یک رهبر در آمریکا، ه) درگیری نظامی دو قدرت بزرگ)، سال 2020 را مبنی بر سقوط ابر قدرت¬هایی چون آمریکا پیش¬بینی کردند.
هنگامی که پل ترنر  تهیه کننده معروف استرالیایی طی برنامه¬ای ماهواره¬ای تحت عنوان "نوستر آداموس؛ مردی که فردا را پیش¬بینی می¬کند" خطر روزافزون ایران و انقلاب اسلامی ایران برای غرب و تمدن غربی مطرح کرد و در طی این برنامه تمام آنچه را که نوسترآداموس در بیش از 390 سال پیش از آن تاریخ «آگوست 1989میلادی» پیشگوئی کرده بود منتسب به ایران کرد، هیچ سیاستمداری حرف وی را چندان جدی نگرفت؛ چرا که موقعیت ایران در سال 1989، نه تنها به هیچ وجه مناسب نبود؛ بلکه به واسطه جنگ تحمیلی و عواقب ناشی از آن و تحریم¬های شدید اقتصادی بسیار شکننده و حساس بود. لیکن پس از به واقعیت پیوستن واقعه یازدهم سپتامبر در آمریکا که اتفاقا در فیلم به صراحت به آن اشاره می¬شود (وقوع دو انفجار مهیب و عظیم در New City همگان شگفت¬زده و نگران شدند؛ به نحوی که رئیس جمهور آمریکا، پس از وقوع این حادثه به تبعیت از نوستر آداموس، ایران را هم یکی از «محورهای شرارت» در جهان معرفی کرد و از این طریق بر وحشت و ترس عمیق هیات حاکمه آمریکا از ایران (پرشیا) صحه گذاشت. آنان معتقد بودند که افغانستان را در سال 2001، عراق را در سال 2003 و ایران را در سال 2005 به عنوان کانون و محورهای شرارت در جهان نابود خواهند کرد.
آنچه در این نوشتار به دنبال آن هستیم تأکید و صحه گذاشتن بر این پیشگویی¬ها نیست بلکه آنچه در این میان از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است توجه به این مهم است که ابر قدرت¬های جهان بر ظلم و استعمارگری خود آگاهند و جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه آموزه¬های اسلامی و فرهنگ شهادت و امام حسین (ع) ملتی بیدار است. آنچه از تعمق در کتاب¬های تاریخی و نوع نگاه پیشینیان غربی در توجه به ایران و فرهنگ اسلامی حاکم در آن بر می¬آید، بخوبی نمایانگر آن است که ایرانیان همیشه در طول تاریخ و اعصار مختلف به عنوان ملتی آگاه و تحول¬ساز شناخته شده¬اند و این اسلام است که بر آینده دنیا حکمرانی خواهد کرد و فرزند حضرت فاطمه (س)، امام مهدی (عج) با کمک سپاهیان ایران بر جهان مستولی خواهد شد و عدل الهی توسط آن حضرت تجلی¬یافته و زمین میراث مستضعان خواهد شد؛ اما ترس از رخداد این واقعه و بخطر افتادن منافع غرب و استعمارگران باعث شده است تا اندیشمندان غربی آن را به گونه¬ای دیگر تفسیر کنند و از ایران و اسلام بهراسند. آنچه در زیر می¬خوانید بخشی از صحبت¬های ارزشمند استاد فرزانه جناب آقای سید محمدمهدی میرباقری (رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و از نظریه‌پردازان علوم دینی) است که در زمینه شبکه¬های مجازی در دوران پسا کرونا ایراد فرمودند، ایشان معتقدند: 
"خطرناکترین پدیده¬ای که در زمان پسا کرونا می¬تواند اتفاق بیفتند، این است که جامعه بشری را وارد حکمرانی مجازی کنند؛ در طول تاریخ، جهان غرب انسان¬ها را از تعالیم آسمانی و دینی دور ساخته و انسان را در درون خود زندانی کرد، و اکنون در این زمان بدنبال آن است که جوامع بشری را از درون این زندان به سیاه¬چال بیفکند. عصر فضای مجازی عصر سیاه¬چال است. جنگ جهانی اول و دوم را جهان غرب بر پا کردند و جنگ را تا جایی پیش بردند که همه جامعه جهانی قبول کرد و آمادگی آن را پیدا کرد که طرح صلح پایدار را قبول کند و این طرح تحمیلی را تحت شکل¬گیری سازمان ملل پیگیری کردند و از آن طریق حاکمیت قدرت¬ها را بر کل جهان اعمال کردند. خطرناکترین پدیده¬ای که الان می¬تواند در دوران پسا کرونا اتفاق بیفتد آن است که جامعه بشری را در فضای حکمرانی مجازی قرار دهند، حکمرانی که اصلا ما الان در آن حضور نداریم. ما کاربران محیط های مجازی هستیم. محیط مجازی سه لایه دارد: کاربران، مدیریت و حکمرانی. که حکمرانی فضای مجازی در دست قدرت¬های بزرگ است، مدیریت آن هم شبکه¬ای انجام می¬شود و ما هم کاربران محیط مجازی هستیم. در حقیقت محیط مجازی الان فضای جنگ نرم است و مسئله این است وقتی فناوری را مسلط کردند همه محتوا را هم خودشان می¬دهند و آرام آرام جای ما را مشخص می¬سازند. یعنی بزرگترین مزاحم طرح آندولوس¬سازی آنها در این دو سه دهه اخیر همین مساجد، هیئت¬ها، 22 بهمن، روز قدس، روز عرفه و بزرگترین آنها همین مراسم اربعین و در واقع تجمعات بزرگ سیاسی و مذهبی بود. یعنی همه اینها رو تعطیل کردند و بالعکس حضور در فضای مجازی را گسترش دادند. یعنی در واقع تسلط بر افکار و اخلاق جوان¬های ما را گسترش می¬دهند. و آنها را از ارتباط با تجمعات مذهبی و معنویت که بزرگترین سرمایه ما بود را دارند از ما می¬گیرند. این توطئه است و ما باید در مقابل این توطئه فعال عمل کنیم. این فعال عمل کردند به این معنا نیست که ما اصول بهداشتی مسلمی را که در مواجه با ویروس کرونا گفته شده را رعایت نکنیم، حتما باید رعایت کنیم. اما نباید فعالیت¬های مذهبی¬مان را به راحتی تعطیل کنیم که این خطر بزرگی است. دشمن طراحی کرده که ارتباط جامعه با محافل مذهبی قطع شود. ما باید تلاش کنیم نقش مساجد، هیئت¬ها و محافل مذهبی با پیوست¬های فرهنگی و اجتماعی که می¬دهند و خدماتی که می¬رسانند گسترش پیدا کند. یعنی ارزش-های اسلامی و هیئت¬ها بر بازار و سبک زندگی اثرگذار بشود. هم¬اکنون فضای مجازی فضای جنگ نرم است؛ اگر این جنگ را نشناسیم و برخورد فعال نکنیم و در مقابل طرح آنها طرح بزرگ ملی و جهانی نداشته باشیم و آن را به صورت شبکه مساجد و هیئات فعال نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید و اگر اجرا کنیم حتما پیروز خواهیم شد" انشاءالله.

دیدگاه شما

آخرین اخبار