9. بهمن 1400 - 9:41   |   کد مطلب: 24939
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی با نام ایرنا در همدان فراز و نشیبهای مختلفی داشته است . اکنون و در آستانه تغییر مدیر این رسانه برخی نکات مهم را یادآوری می کنیم

 

خبرگزاری رسمی دولت با نام امروز خبرگزاری جمهوری اسلامی یا مخفف ایرنا ، از قبل از انقلاب و در دوران منحوس پهلوی تأسیس گردید و بعد از انقلاب با تغییر ماهیت و بکارگیری عناصر انقلابی ، وظیفه سنگین اطلاع رسانی دولت را در برهه های مختلف بر عهده داشته است .
این خبرگزاری, به نوعی ارگان دولتها نیز به شمار می رود . به طور معمول با تغییر یک دولت ، عمده مسیولین و متولیان این خبرگزاری نیز تغییر می کنند .
آنچه لازم است متذکر شوم ، نقش ویژه این خبرگزاری در راهبری و جریان سازی و ایجاد گفتمان در سایر رسانه ها و جامعه است . متاسفانه به مرور زمان کارکردهای این خبرگزاری مهم به شدت افت کرده و در معادلات رسانه ای تقریبا جایگاهی در استان همدان برای آن متصور نیست .
ایجاد فاصله عمیق با سایر رسانه ها ، عدم احساس نیاز به جریان سازی ، نگاه متفاوت به کار رسانه و تبدیل شدن به رسانه روابط عمومی استانداری و ادارات و... معضلاتی است که وجود دارد .
مروری بر عملکرد این خبرگزاری در استان همدان ، نشان می دهد که در عمل در هیچ ماجرا و رویدادی نتوانسته است جریان ساز باشد .  
خبرهای تولیدی این خبرگزاری از نظر فنی و رعایت اصول خبرنویسی ، استانداردهای لازم را دارند ولی اینکه این اخبار چقدر در جامعه تولید گفتمان کرده یا یک جریان رسانه ای را به راه انداخته است ، محل تردید جدی است .
ارتباط با سایر رسانه های استان نیز تقریبا وجود ندارد .
بسنده کردن به انتشار خبر در سایت بدون نگاه به سکوهای مکمل در فضای مجازی از دیگر آسیب های این خبرگزاری است .

ضمن آرزوی توفیق برای مدیر جدید معرفی شده برای این خبرگزاری ، تاکید دارم که در صورت عدم توجه به نکات اشاره شده ، این خبرگزاری مهم دولتی ، آینده مبهمی را پیش رو خواهد داشت .

دیدگاه شما

آخرین اخبار