1. بهمن 1394 - 9:39   |   کد مطلب: 8927
حضرت فاطمه معصومه (عليها السلام ) در روز دهم ربیع الثانی 201 ه.ق پیش از آنکه دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و در میان اندوه فروان جان به جان افرین تسلیم کرد و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند.

شبنم ها در یاداشتی نوشت، همه می دانند که سکوت سرد است و قلب با اندوه تباه می شود ولی سکوتی که نه تنها سرد نبود بلکه در سایه اش پرندگان افتاب می گرفتند سکوت تو بود ای بانوی مهربانی و کرامت.

حضرت معصومه (عليها السلام) در اول سال 173 هجري قمري در مدينه چشم به جهان گشود. پدرش امام هفتم شيعيان حضرت موسي بن جعفر عليه السلام و مادرش حضرت نجمه بود كه به علت پاكي و طهارت نفس به او طاهره مي گفتند.

هنگامي كه وي چشم به جهان گشود براستي كه آنروز براي اهل بيت عصمت بخصوص امام هشتم و حضرت نجمه سلام الله عليه روز شادي و سرور وصف ناپذير و از ايام الله بود زيرا اختري از آسمان ولايت و امامت طلوع كرده بود كه قلبها را جلا و شفا مي داد و چشمها را روشن مي كرد و به كانون مقدس اهل بيت (ع) گرمي و صفا مي بخشيد.

سرآمد بانوان

کريمه اهل بيت (عليها السلام) که خود پرورش یافته مکتب ائمه طاهرین(ع) و یادگار صاحبان آیه تطهیر است، نمونه عالی از طهارت و پاکی، زهد، تقوا، عفاف، عبادت و نهايت ارادت و معرفت در حق امام زمان خويش بود و در معنويت به چنان جايگاهي رسيد که امام رضا (عليه السلام) لقب «معصومه» را به ايشان عطا کرد.

حضرت فاطمه معصومه (عليها السلام) از جهت شخصيت فردي و كمالات روحي، در بين فرزندان موسي بن جعفر (ع) بعد از برادرش، علي بن موسي الرضا (ع) در والاترين رتبه جاي دارد. اين درحالي است كه بنا بر مستندات رجالي، فرزندان دختر امام كاظم (ع) دست كم هجده تن بوده اند و فاطمه در بين اين همه بانوي گران قدر، سرآمد بوده است.

فضيلت زيارت

استان مقدسی که به نام حضرت فاطمه معصومه(عليها السلام) در قم به عنوان دومین پایگاه معنوی کشور ایران پس از استان مقدس رضوی پایه گذاری شده، بهترین جایگاه حضور دلهای مشتاق از سراسر کشور و بلکه از کشورهای مختلف اسلامی و غیره است.

يکي از مهم ترين امتيازها و فضيلت هاي معنوي حضرت فاطمه معصومه (عليها السلام)، تأکيد و تشويق امامان معصوم  به زيارت ايشان است. وصف مستقيم ائمه درباره آن حضرت، از اين جهت حائز اهميت است که در ميان امام زادگان و فرزندان ائمه فقط به زيارت اين بانوي گرامي سفارش شده است. در احاديث معتبري پاداش زيارت آن حضرت، بهشت بيان شده که مهم ترين اجر و پاداش براي عملي نيک است.

امام صادق (عليه السلام) فرمود:

«مَن زارَها وَجبت لَهُ الجَنَه؛  کسي که او را زيارت کند، بهشت بر او واجب مي گردد».

امام رضا (عليه السلام) هم بارها فرموده است:

«من زارَها عارفاً بحقِّها فَلَهُ الجَنَّه؛  کسي که او را زيارت کند، در حالي که حق او را بشناسد، بهشت براي او است»

غروب غمگين

حضرت معصومه (عليها سلام )با كارواني از حجاز به سوي خراسان براي ديدار چهره عظيم ولايتمداران عصر يعني برادرش حضرت رضا عليه السلام حركت كرده تا يار و ياور او باشد پس از ورود به شهر قم، تنها هفده روز در قيد حيات بود و سپس دعوت حق را لبيك گفت و به سوي بهشت برين پرواز كرد. اين حادثه در سال 201 هجري رخ داد.

سلام بر اين بانوي بزرگوار اسلام از روز طلوع تا لحظه غروب. درود بر روح تابناك معصومه (عليها السلام) كه اينك آفتاب حرم باصفايش، زمين قم را نوراني كرده است. سلام بر سالار زنان جهان و فرزند پيام آوران مهر و مهتران جوانان بهشتي. اي فاطمه! در روز قيامت، شفيع ما باش كه تو در نزد خدا، جايگاهي ويژه براي شفاعت داري.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار