22. خرداد 1399 - 12:06   |   کد مطلب: 9075
بررسی رویکردخبرسازی رسانه های پیراستعمار
دختران انگلیسی، عجیب تر از عجایب هفتگانه!
یکی از مشخصه های رسانه های انگلیسی خبر سازی است، آن ها ابتدا یک سوژه دور از ذهن را انتخاب می کنند چرا که می خواهند مخاطب خبر، تا آخر عمر آن رویداد را از یاد نبرد و سپس با چند عکس ساده آن را باور پذیر می کنند، سوژه های خبری بیشتر در قالب دختران کم سن و سال انتخاب می شوند چرا که می دانند افکار جهانیان بر روی اینگونه اخبار حساسیتی خاص دارند.
دختران انگلیسی، عجیب تر از عجایب هفتگانه!

به گزارش شبنم ها به نقل از  رودآور، سیده فاطمه حسینی در یادداشتی نوشت, بهتر است این بحث را با طرح یک پرسش آغاز کنم : بنگاه های عظیم خبری غرب به دنبال چه هستند ؟

پاسخ : آنها با کمک فلاسفه ، جامعه شناسان و روانشناسان برجسته ، می دانند برای بدست آوردن منافع بیشتر جهانی چگونه باید جریان سازی خبری کنند . آنها معادلات جهانی را آنگونه که دوست دارند تعریف می کنند و برای خارج کردن رقبای جهانی خود ابتدا با صدها خبر گوناگون و بعضا ساختگی چنان به کشورهای دیگر حمله می کنند که پیش از هر عمل سیاسی و یا نظامی کشور مورد نظرشان را به زانو درآورده باشند . 
از سوی دیگر آنها می خواهند کشورشان را مرجع رویدادهای گوناگون جهانی بنامند . آنها می دانند هر چه بیشتر نام کشورشان بیشتر در اخبار گوناگون آورده شود ، خود به خود سهم بیشتری در اقتصاد جهانی و بخصوص توریسم خواهند داشت .  در آینده در این مورد برای شما مطالب بیشتری خواهم نوشت اما امروز تصمیم دارم در مورد جریان رسانه ایی کشور انگلیس بنویسم .
پیر استعمار  در چند قرن اخیر با بهره جستن از رسانه ها اهداف توسعه طلبانه خود را بسیار پیش برده است . آنها چنان هوشمندانه و مزورانه خبرهای خود را منتشر می کنند که رسانه های کشورهای دیگر خود مطالب آنها را به سادگی بازنشر نموده و عملا بخشی از تبلیغ و کار آنها را انجام می دهند .  حالا برای درک بیشتر و بهتر این موضوع ، کاوشی خواهیم داشت در رسانه های انگلیسی :

یکی از مشخصه های رسانه های انگلیسی خبر سازی است . آنها ابتدا یک سوژه دور از ذهن را انتخاب می کنند چرا که می خواهند مخاطب خبر،  تا آخر عمر آن رویداد را از یاد نبرد و سپس با چند عکس ساده آن را باور پذیر می نمایند. سوژه های خبری بیشتر در قالب دختران کم سن و سال انتخاب می شوند چرا که می دانند افکار جهانیان بر روی اینگونه اخبار حساسیتی خاص دارند. 
چند نمونه از خبرهای رسانه های انگلیسی را ببینید :
- دختر 25 ساله انگلیسی توانست در مدت تنها 6 ماه 92 کیلو از وزنش را کاهش دهد!!!
- یک زن انگلیسی که به بیماری دیابت مبتلا بوده است و تحت عمل جراحی پیوند پانکراس قرار داشته است به دلیل عدم دریافت نوبت معاینه توسط پزشک و افتادن وقت معاینه او به یک هفته بعد، در اقدامی نادر خود بخیه‌های جراحی را از بدنش جدا کرده است.
- یک دختر انگلیسی هندی‌الاصل در یک اقدام عجیب اقدام به کاشتن ریش در صورت خود کرده است.
- یک زن انگلیسی نمی تواند از موبایل و کامپیوتر و هر وسیله برقی کە میدان مغناطیسی دارد، استفاده کند. او بە پیشنهاد پزشکان حق استفاده از کتری برقی را ندارد و ماشین لباسشویی را در زیر زمین بتونی قرار داده است وکار کردن با اینترنت برایش آرزو شده است.
- دختری 16 ساله که دو قلب در سینه داشت! هنا کلارک دختر 16 ساله انگلیسی در سن 2 سالگی تحت عمل پیوند عضو قرار گرفت و پزشکان، قلب سالمی را در کنار قلب وی پیوند زدند بدون آنکه قلب مریض وی را خارج کنند.

 وی گفته است که اگرچه این قلب پیوندی سالیان درازی با وی خواهد ماند اما با خروج قلب اصلی از سینه‌اش جای خالی آن را احساس می‌کند. حال عمومی وی درحال حاضر خوب است و پزشکان این عمل جراحی را معجزه توصیف کرده‌اند. ایندیپندنت اضافه کرده است که از هر صد هزار کودک 2/1 نفر به بیماری قلبی مبتلا هستند. 
- دختر یازده ساله انگلیسی نام سیاره منظومه شمسی را انتخاب کرد . پلوتون را «کلاید تامبا» در سال ‌١٩٣٠ کشف کرد. این سیاره را در زبان انگلیسی، پلوتو و در زبان فرانسه پلوتون می‌نامند. پلوتون در افسانه‌های روم باستان، نام خدای زیرزمینی بود. انگیزه این نام‌گذاری نیز فاصله بسیار زیاد این جسم از خورشید بود. پس از کشف این سیاره، بحث‌های بسیاری در رصدخانه لاول بر سر انتخاب نام‌ آن در گرفت و نام‌هایی مانند زئوس، پرسیوال و ... نیز پیشنهاد شدند، اما درنهایت پیشنهاد دختر ١١ساله‌ای از آکسفورد انگلستان به نام «ونیتا برنی» پذیرفته شد.
- حالت شگفت آور دختر بریتانیایی . یک دختر 8 ساله اهل کشور انگلستان به نام Lola Dyer مبتلا به آلرژی شدید نسبت به هوای سرد است و در صورت مجاورت با آب و هوای سرد و برفی بر روی بدن او کهیرهایی بسیار دردناک و راش‌های پوستی خطرناک شکل می‌گیرد که حتی می‌تواند منجر به مرگ او شود.
- اولیویا فرانس‌ورثِ هفت ساله که در هادرزفیلدِ انگلیس زندگی می‌کند، چیزی از یک اَبَرانسان کم ندارد؛ او نه گرسنه و خسته می‌شود و نه حتی درد را احساس می‌کند. او دچار نوعی اختلال عجیب و کروموزومی است که دانشمندان تا امروز حتی نتوانسته‌اند نامی برای آن پیدا کنند. ظاهراً اولیویا تنها کسی در جهان است که هر سه علامت را با هم دارد. نیکی، مادر اولیویا می‌گوید دخترش حتی با یک اتومبیل تصادف کرده اما صدمه‌ای ندیده است. مادر این کودک هفت ساله می‌گوید او می‌تواند سه روز بدون حتی لحظه‌ای چُرت زدن فعالیت کند و افزون بر آن حتی نیازی به غذا خوردن ندارد!

و صدها نمونه دیگر خبری از همین گونه است که این بحث را به درازا می کشاند 
برویم بر سر اصل مطلب !
انگلیسی ها می خواهند به همه جهان اعلام کنند که بسیار خاص هستند  کشورشان خاص است، برج ساعت لندن خاص است، دخترانشان خاص است ملکه الیزابت خاص است و همه دنیا هم باید داستانهای خبری آنها را با ولع بخوانند و بگویند وای انگلیس ، انگلیس عجیب جایی است باید به این کشور رفت و از عجایب هزار گانه آن بازدید کرد . باید کتابهای آنها دوباره مرور کرد چرچیل عجیب بود همان گونه که فوارو عجیب است، هری پاتر عجیب است و مادام مارپل عجیب است نیوتن آنها عجیب است و همه چیز آنها عجیب است . جهان نباید بیکار بنشیند باید هر روز شاهد پدیده های جدید خبری این کشور باشد .
پیر استعمار عجیب راه نفوذ به افکار جهانی را یافته و از آن بهره می برد برای همین است که گاهی همین اخبار ساختگی به راحتی در رسانه های کشور ما هم درز می یابد و بازنشر کنندگان این خبرها خود نمی دانند که چگونه در دام بنگاه های خبری انگلیس افتاده اند .
باید پرسید رسانه های ملی و محلی ما تا چه اندازه بر روی مناطق تحت پوششان حساس هستند و آنها را منتشر می کنند ؟  
بد نیست در این قسمت سخنی از فیلسوف جهانی کشورمان حکیم ارد بزرگ را با هم بخوانیم : «رسانه های آگاه، پیوسته در حال پیشروی هستند ، هر روز نام کشور ، استان ، شهر و روستای خود را، به بهترین گونه و با خبرهای تازه به جهانیان یادآوری می کنند.

 آن ها از توانمندی ها و داشته های خود می گویند، اینگونه هر روز با نمایی نو می شکفند و نگاه جهانیان را به سوی سرزمین خویش می کشانند و از سوی دیگر روان مردم خویش را می پرورند تا آنها هم به خود ببالند و کار و کوششان را افزون کنند.»
چنانچه در سخن فیلسوف عزیزمان هم دیدید تاکید بر برندهای بومی و داشته های ملی بسیار مهم است و این خود می تواند موجب تحولی عظیم در صحنه تعاملات اجتماعی باشد . 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار