27. آبان 1395 - 15:36   |   کد مطلب: 13637
یکی از کتابداران موفق می گوید: یک کتابدار وقتی موفق می شود که در کارش عشق داشته باشد. بزرگترین موفقیت ما اهدای فرهنگ مطالعه به جامعه است و این روزها همه تلاش من این است که افراد بیشتری را با کتاب آشتی دهم.
شبنم ها , afkl ih, هفته کتاب, خلاقیت کتابداران

به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی خبرنگار شبنم همدان  به تعدای  از کتابخانه های فعال شهر مراجعه کرده است و گزارشی از این کتابخانه ها ارائه می دهد:

 وارد کتابخانه کوثر می شوم. سکوت  این محیط باعث شد تا من هم آرامش بهتری کسب کنم کتابدار این کتابخانه جادویی در دل داشت و  انگار هم بازی کودکی بود که برایش  از قصه کتابی که به امانت گرفته بود با صدای آرام تعریف می کرد. کودک بعد از تحویل کتاب با نوک پنجه  به بیرون از کتابخانه  می رفت و  سکوت فضا را بیشتر نمایان می ساخت. به سراغ کتابدار رفتم تا معجزه این کشش درونی را از نزدیک ببینم و از کارش بیشتر بدانم.

سمیه مجیدی کتابدار کتابخانه کوثر است و با لبخند با من سخن می گوید. از وی می پرسم:

 

شبنم ها, afkl ih, کتابدار موفق shabnamha,

 

 چه چیز باعث شده است که این همه بازدید کننده از بین کودکان و نوجوانان داشته باشید؟

 مجیدی می گوید: علت اینکه این روزها سرم بسیار شلوغ است این است که به همه مدارس و مهد های کودک منطقه رفته ام و از آنها در هفته کتاب برای بازدید از کتابخانه دعوت کرده ام.  بچه هایی که به کتابخانه آمده اند با ذوق از کتابهایی که خوانده اند برای هم تعریف می کنند و حتی قسمتی را که از آن کتاب برداشته اند  به دوستان خود نشان می دهند . این ذوق و شوق کودکانه و مهر خالصانه  موجب  می شود نسبت به بی مهری که به کتاب روا می شود کمی حالم بهتر شود . دغدغه این روزهای من این است که مطالعه بخشی از فرهنگ مردم شود .

برنامه های کتابخانه برای جذب مخاطب بیشتر چیست؟

مجیدی می گوید: یکی از برنامه های هفتگی کتابخانه که کودکان بسیاری را عضو دائمی کرده است قصه گویی است. هر هفته در یک روز خاص در کتابخانه برای بچه ها قصه می گویم و بچه ها این کار را خیلی دوت دارند.

همچنین  نشست کتاب خوان کودک یکی دیگر از برنامه های جذب کودکان به این محیط فرهنگی است . البته فعالیت کتابخانه ما تنها به کودکان ختم نمی شود و برای  زنان خانه دار هم نشست و معرفی کتاب  داریم .

علاوه بر نشست های کتابخوانی با برگزاری کلاس های هنری افراد بیشتری را به محیط کتابخانه ترغیب می کنیم. با کمک چند تن از بانوان که در شیرینی پزی ماهر  بودند و تجارب شخصی خودم در پخت انواع کیک کلاس آموزشی برگزار کردیم و در نشست  بانوان خانه دار ، خانمها مهارت هایی که از طریق تجربه به دست اورده اند را با هم تبادل می کنند.

شبنم ها, afkl ih, جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه, shabnamha,

 

 نشست کتابخوان و نقد کتاب نیز اعضا جوان کتابخانه دایر است . همچنین اتاق فرهنگی کتابخانه به روی افراد خوش ذوقی که که می خواهند کلاس اموزشی برگزار کنند باز است و هم اکنون آموزش ریاضی,  زبان , شیمی, فیزیک, در کتابخانه برگزار می شود.

مجیدی در مورد محیط کتابخانه می گوید: محیط آرام و ساکت کتابخانه برای مطالعه بسیار مناسب است و من سعی می کنم با  برگزاری جلسه  نقد کتاب و دعوت از نویسنده کتاب ها یا منتقدی متخصص افراد بیشتری را با این محیط ترغیب کنم و خوشحالم که کتابخانه های عمومی  به لحاظ وجود کتاب برای انواع سلیقه ها بسیار غنی هستند .

 دغدغه های یک کتابدار

به سراغ یکی از کتابداران همدان می روم. وی از دغدغه هایش می گوید: یک کتابدار وقتی موفق می شود که در کارش عشق داشته باشد. بزرگترین عشق اهدای فرهنگ مطالعه به جامعه است و این روزها همه تلاش من این است که افراد بیشتری را با کتاب آشتی دهم. بسیاری از مردم ما با کتب و کتاب خوانی قهر کرده اند. به کتاب بی مهری می کنند و این آشنای دیرینه را بیگانه می دانند.

وی ادامه می دهد:  وقتی کودکانی را می بینم که هر هفته چند کتاب امانت می گیرند و با شوق می خوانند و برای گرفتن کتاب های بعدی به کتابخانه می آیند حالم خوب می شود.  وقتی خانواده هایی را می بینم که برای فرزندان خود کتاب می خرند واین خرید را به عنوان بخشی از  نیازکودکان  حس  کرده اند امیدوار و دلگرم می شوم .

ازدحام جمعیت در کتابخانه شاهد

به کتابخانه شاهد می روم . جنب و جوش و ازدحام خاصی در محیط کتابخانه وجود دارد. اینجا سکوت و آرامش مغلوب حضور گرم متقاضیان شده است. همه در حال پر کردن فرم عضویت هستند . کتابدار را می بینم که با دقت خاصی فرم ها را بررسی می کند و هریک را در پر کردن صحیح فرم راهنمایی می کند.

کودکان مراجعه کننده آنقدر عجله دارند که می خواهند همان لحظه یک کتاب بردارند اما کتابدار با لبخند و آرامش به آنها می گوید قول می دهم طی یکی دو روز آینده برایتان کارت صادر کنم تا بتوانید کتابها را به امانت ببرید .

به سراغ کتابدار می روم و از او می خواهم خودش را معرفی کند.

سمیه ابراهیمی با لخند می گوید من یک کتابدارم . خوشحالم که با کتاب ها و اهل علم و مطالعه سر و کار دارم و این باعث می شود به شغلم افتخار کنم.

 

شبنم ها, afkl ih, کتابدار موفق, shabnamha,

 

در مورد ازدحام مراجعه کنندگان می پرسم . می گوید:  از دیروز افراد بیشتری مراجعه کننده داشتیم و من باید اطلاعات آنها را وارد سیستم می کردم و این کار و ازدحام تا امروز هم ادامه دارد

برخورد کتابدار اولین قدم در ترغیب افراد برای مراجعه به کتابخانه

میپرسم چه چیز باعث می شود مراجعه کنندگان با این اشتیاق به کتابخانه شما بیایند. پاسخ می دهد: یکی از علل استقبال از کتابخانه می تواند برخورد مناسب کتابدار باشد . این عامل نقس پر رنگی در مراجعه افراد دارد .  اگر شما به جایی مراجعه کنید و برخورد بد  مسئول آنجا را ببینید دیگر به آنجا نمی روید. اولین قدم برای ترغیب همین برخورد مناسب است.

 فضاسازی مناسب  گام دوم کتابخانه ها برای جذب کودکان و نوجوانان

ابراهیمی ادامه می دهد: کودکان روحیات خاصی دارند  و ما در بخش کودک سعی کردیم با ترکیب رنگ های شاد و عروسک ها جلوه بیشتری به این بخش بدهیم و روح لطیف کودکان را با کتابخانه آشتی دهیم.

در سالن  مطالعه نیز تلاش کردیم تا با استفاده از جملات مثبت و انگیزشی کودکان و نوجوانان  را ترغیب به مطالعه کنیم . و یکی دیگر از کارهایی که در جذب کودکان انجام می دهم با توجه به تجربیات مادرانه ام به مادران جوان و خانم های خانه دار در انتخاب کتاب برای فرزندانشان کمک می کنم .

آموزش کتابخوانی از کودکی

وی می گوید: باید از کودکی به بچه ها مطالعه را آموزش دهیم. این اصل مهم  در این مبین اسلام که قرآن بزرگترین معجزه آن است این اهمیت به خوبی درک می شود. در دین اسلام به مادران توصیه می شود در دوران بارداری قرآن قرائت کنند زیرا دوران بارداری یک مادر تاثیر بسزایی بر روی جنین دارد . همچنین  مادران می توانند برای نوزدان یک آیه قرآن یا چند خط از یک کتاب را بخوانند تا فرزندانشان با کتاب و مطالعه عجین گردند.

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار