15. آذر 1395 - 10:49   |   کد مطلب: 14014
در خانه معلم همدان ، جشنی برای توانمندان فرهیخته که بر معلولیت خود پیروز شدند و پیله ی تنهایی را پاره کردند و اوج گرفتند برگزار شد.
شبنم ها , afkl ih, جشن معلولان توانمند, shabnamha.ir, توانمندان فرهیخته

به گزارش شبنم همدان، 

روز گذشته در خانه معلم شهر همدان، بهزیستی این شهر جشنی برای توانمندان فرهیخته که بر معلولیت خود پیروز شدند و پیله ی تنهایی را پاره کردند و اوج گرفتند برگزار کرد.  این جشن با حضور حمیدرضا الوند و رحمت رئیس بهزیستی شهرستان , اسلامی رئیس معاونت توانبخشی , دکتر شیبانی , محمد علی افشاری مدیرعامل و رئیس مدرسه جامعه توانمندان فرهیخته و 700 نفر از معلولان جسمی همدان برگزار شد ودر پایان مراسم از توانمندان برگزیده تقدیر به عمل آمد .

حمید رضا الوند اذعان کرد: شعار روز جهانی معلولین که w cho جهانی فراگیر و برابری برای همه که ازسال 1990انتخاب شده  بر3 اصل استوار است که از همه ادیان گرفته شده است. این شعار می گوید همه انسانها دربرابر خداوند از حقوق مساوی برخوردارند و باید از حقوق مساوی اجتماعی هم برخوردار باشند . در سازمان جهانی که ایران هم جزئی از آن است این اصل را که براساس دین مبین اسلام است قبول دارد.

 وی افزود: در حال حاضر بیش از500میلیون نفر  معلول در دنیا وجود دارد وبیش از 200 نفر میلیون نفر از معلولان جهان را کودکان ونوجوانان تشکیل می دهند. از هر ده کودک یک نفر معلول به دنیا می آید و از هر 5 نفر در دنیا یک نفر معلول است . تا سال 1970 مهمترین عامل معلولیت وراثت وژنتیک بود.

الوند به تغییر شرایط معلولیت اشاره کرد و گفت:  بیش از 40 سال است عامل معلولیت تغییر کرده است و10 درصد عامل معلولیت  ژنتیک  است در حالی که امروزه جنگ، کشمکهای جهانی، عواملی که صلح جهانی را به خطر انداخته است شیوع بیماریها عوامل صوتی ,مصرف بی رویه قرص ها وداروها ی صنعتی ,  تصادفات وسوانح جاده ای عوامل  زیست محیطی  که بیشتر در کشورهای در حال توسعه وجود دارد زنگ خطر را برای همه ما به صدا در آورده است .  هریک از این عوامل در نزدیکی ما قرار دارد و ممکن است ما هم به جمعیت معلولین بپیوندیم وهمه اینها نتیجه برنامه ریزی غلط کشورها است که موجب می شود جمعیت معلولین روبه افزایش رود  .

وی درمورد نیاز های اساسی معلولان گفت: سه نیاز اساسی معلولان اشتغال، مسکن و مناسب سازی مکان های عمومی است در حالی که در ذهن همه ما ایرانیان تفکر غلطی وجود دارد که مانع از بهره مندی افراد معلول جامعه از خدمات اجتماعی می شود.

الوندی اظهار داشت: در قوه مقننه فراکسیون معلولین وجود دارد و در قوه مجریه قوانینی که برای مسکن وشغل وبهره مندی بهتر  معلولین از خدمات اجتماعی و در ادبیات دینی ما در قرآن به پرداختن به حقوق نیازمندان و محرومان سفارش  شده است ولی باور غلطی که ما داریم معلول را به عنوان شهروند درجه یک نمی پذیریم دستگاههای مختلف با توجه به محدودیت معلولین را  از محرومیت اجتماعی برخوردار می کنند وبرای حقوق معلولان احترامی قائل نیستند .

وی ضمن بیان حقوق معلولین تأکید کرد:  تمامی دستگاههای اجرایی من جمله خود سازمان بهزیستی و دیگر سازمانها به حقوق واقعی معلولین انچنان که باید نپرداخته اند . برگزاری روز جهانی این نیست که ما یک روز در سال به مقوله  معلولان بپردازیم. اگر ما زنگ خطری که برای معلولیت به صدا در آمده است را جدی بگیریم بحثی وجود دارد به نام ستم اجتماعی و این همان کاری است که ما بین طبقه اول و دوم راه پله را قرار می دهیم که یک فرد سالم بتواند از طبقه اول به طبقه دوم برود ولی یک فرد معلول را علنا نادیده می گیریم . تغییر نگرش به همه افراد جامعه بستگی دارد و همه  دید خود را نسبت به معلولین تغییر دهند و توان آنها را باور کنند.

وی اظهار داشت:  10 تا 12 درصد جامعه ایران شامل مهندسان ، پزشکان، ورزشکاران, کار افرینان و افراد متخصص در حرفه های مختلف معلولان  هستند. نباید به سادگی این قشر از افراد را که در پیشرفت وتوسعه کشور موثرند، نادیده بگیریم  باید این افراد را ببینیم معلولیت جسمی آنها نباید باعث محرومیت این قشر از افراد جامعه شود.

وی با بیان نیاز های معلولان خاطر نشان کرد: آرزوهای معلولان تنها در بخش بهزیستی فراهم نمی شود بلکه بحث اشتغال , مسکن , تفریح وامنیت نیاز به کرامت واحترام اجتماعی  نیز  بخشی از خواسته های آنها از دستگاههای مختلف اجرایی است .

وی در پایان گفت: اتفاق خوبی که با مناسب سازی فضاهای عمومی در استانداری استان  همدان با حمایت مهندس نیک بخت  انجام شده بررسی پیشرفت  مناسب سازی فضا ها به صورت ماهیانه بوده است اما این کافی نیست چرا که این کار به مشارکت تک تک افراد جامعه بستگی دارد ومن از تمام NGoهای حمایت از معلولین می خواهم که برای حمایت از معلولین از تک تک افراد جامعه کمک بخواهند و تنها مختص به روزهای خاص نباشند  .

 

فیروزه صحبتی هیئت مدیره جامعه توانمندان فرهیخته در ارتباط با نماد پروانه ای که در این جشن استفاده شده است می گویند : دردوره ای معلولان را نادیده می گرفتند واسفناک تر حتی بعضی از خانواده ها بودند که  کودکان معلول خود را از چشم دیگران پنهان می کردند وبه گونه ای این کودکان عیب یک خانواده محسوب می شدند. امروزه هم معلولینی وجود دارند که در چهار دیواری خانه خود را محصور می کنند وبه خود باوری کامل نرسیده اند. در نمایشگاهی که در مجتمع فرهنگی عین القضات برپا شده است هنر معلولین جسمی حرکتی به نمایش در آمده است تا افراد جامعه باور کنند این افراد نباید در پیله تنهایی باقی بمانند بلکه باید همچون پروانه ای اوج بگیرند تا نشان دهند برای پروانه شدن و پاره کردن پیله گوشه نشینی کافیست باور کنند ذهن آنها می تواند نور و روشنایی را به آنها هدیه دهد.

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار