19. دى 1395 - 9:32   |   کد مطلب: 14676
شیوه آموزش در دانشگاه پیام نور به گونه ای تعریف شده است که ساعاتی که برای ارائه هر درس در نظر گرفته شده است بسیار محدود است و امکان تدریس کامل یک کتاب در این سیستم آموزشی وجود ندارد.
شبنم ها , afkl ih, دانشجویان پیام نور , shabnamha.ir, رتبه علمی دانشگاه پیام نور

به گزارش شبنم همدان،  

یکی از نکاتی که در محافل و مجامع علمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است رتبه علمی است. مجامعه علمی با کسب رتبه های برتر سعی در رقابت با یکدیگر دارند. با شنیدن خبر برتری رتبه علمی دانشگاه پیام نور در بین دانشگاه های کشور به سراغ رئیس دانشگاه پیام نور واحد همدان رفتیم تا در این مورد گفتگو کنیم.

 علیرضا میدانچی درباره رتبه بندی علمی دانشگاه پیام نور اظهار کرد: براساس رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دانشگاه پیام نور جزء 10 دانشگاه برتر جهان اسلام است. دانشگاه پیام نور توانسته است  با کسب نمره 100، شاخص آموزش رتبه 1 را در کیفیت ارائه آموزش کسب نموده است .

 

رتبه علمی دانشگاه پیام نور نتیجه تلاش های اساتید و دانشجویان

وی درباره علل کسب امتیازات  دانشگاه پیام نور بیان داشت : در اثر تلاش های اساتید و دانشجویان موفق به کسب این رتبه شده ایم.  در برخی از رشته ها 100 درصد دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر موفق عمل کرده اند . یکی دیگر از علل کسب رتبه برتر  کتاب محور بودن دانشگاه پیام نور و برگزاری آزمونهای استاندارد باسطح کیفی بالا است. این دانشگاه توانسته است با برگزاری آزمونهای الکترونیکی که دانشجویان به صورت آنلاین در آن  شرکت می کنند  و آزمونهای الکترونیکی  به صورت متمرکز در دانشگاههای پیام نور اجرا می شود امتیاز کامل بدست آورد. همچنین امتیاز دیگری که در برگزاری آزمونهای پیام نور وجود دارد این است که از دانشجویانی که مشکل خاص دارند در منزل یا محل استقرار آنها با حضور مراقب در محل استقرار دانشجو آزمون گرفته می شود و همه این موارد در کسب امتیازات پیام نور موثر بوده است .

از وی پرسیدم حضور مراقب از طرف دانشگاه برای دانشجویان ناتوان هزینه ای برای دانشجو  در بردارد یا خیر و برای دانشجویانی که در امتحان حاضر می شوند ولی به دلایلی قادر به نوشتن نیستند چه امکاناتی در نظر گرفته اید؟

 وی گفت: حضور مراقب در محل استقرار دانشجو همزمان با برگزاری آزمون در دانشگاه انجام  می شود وهیچ هزینه اضافه ای برای دانشجو ایجاد نمی کند بلکه به عهده دانشگاه است, برای دانشجویان کم توان یا نابینا و یا دلایل دیگری که دانشجو  قادر به نوشتن نباشد از منشی که در جلسه حضور دارد برای نوشتن پاسخ سوالات استفاده می شود .

 

کسب رتبه یک علمی توسط دانشگاه پیام نور همدان

دانشگاه پیام نور واحد همدان چه تاثیری در کسب امتیازات و رتبه برتر علمی دانشگاه پیام نور داشته است ؟

وی در پاسخ به این سوال ضمن تأکید بر بنیه علمی استادان و دانشجویان این واحد دانشگاهی اذعان کرد: دانشگاه پیام نور واحد همدان رتبه یک علمی را کسب کرده است.

از وی پرسیدم چرا با وجود کسب رتبه برتر علمی دانشجویان از منابع و نحوه طراحی سوالات رضایت کافی ندارند ؟

رئیس دانشگاه پیام نور همدان گفت: بخشی از این مشکل به دانشجویان بازمیگردد زیرا شیوه آموزش در دانشگاه پیام نور به گونه ای تعریف شده است که ساعاتی که برای ارائه هر درس در نظر گرفته شده است  بسیار محدود است و امکان تدریس کامل یک کتاب در این سیستم آموزشی وجود ندارد. بنابراین اساتید در هر جلسه بخش هایی از درس را ارائه می دهند و دانشجویان باید با مطالعه کافی در کلاس حاضر شوند تا بتوانند موارد مشکل درس را بیان کنند یا از استاد حاضر در کلاس توضیح بخواهند. هر سال در گروههای آموزشی پیام نور  سعی می شود از بهترین و گویا ترین  منابع درسی برای هر رشته دانشگاهی استفاده شود . در طراحی سوالات هم  که به صورت کشوری انجام می شود در بیشتر موارد سوالات  به  صورت تستی  و در بعضی از دروس به صورت تستی تشریحی ارائه می شود و  سعی شده است کمترین خطا رخ دهد.

 

برنامه های دانشگاه پیام نور همدان برای ارتقای بیشتر علمی

دانشگاه پیام نور واحد همدان برای ارتقای هر چه بیشتر رتبه علمی خود در آینده چه برنامه هایی درنظر دارد ؟

میدانچی تصریح کرد :گروه مدیریتی دانشگاه پیام نور سعی در جذب اساتید برتر علمی در دانشگاه دارد و در جذب  اساتید، رتبه های برتر و افرادی که کارهای پژوهشی ارائه داده اند وهمچنین اساتیدی که در انتقال مفاهیم علمی به دانشجویان موفق عمل کرده اند در اولویت جذب اساتید قرار دارند  در خصوص علوم عملی با  تجهیز آزمایشگاه و به روز رسانی امکانات سعی در ارائه کیفیت برتر آموزشی برای دانشجویان  دارد.

پس از صحبت با رئیس دانشگاه پیام نور به سراغ دانشجویان این دانشگاه رفتیم تا در خصوص کیفیت آموزش و میزان رضایت دانشجویان از دانشگاه اطلاعاتی کسب کنیم.

 

باور عوام در مورد دانشگاه پیام نور چیز دیگری است

زهرا جعفری  دانشجوی ورودی 92 رشته فیزیک  واحد همدان می گوید : کاش همه باور کنند دانشگاه پیام نور هم جزئی از دانشگاههای مهم کشور است. در دوره دبیرستان  دانش آموز ممتاز بودم همه می گفتند باید دانشگاه صنعتی شریف یا حداقل بوعلی قبول شوم ولی من همان سال اولِ شرکت در کنکوردانشگاه پیام نور واحد همدان قبول شدم هنوز خانواده ام قبول نمی کنند به دیگران بگویند پیام نور درس می خوانم کسر شان خود می دانند وهمه اینها در حالی است که معدل سال قبل من 35/17 صدم بوده است .

 

رفت و آمد کمتر و مجال بیشتر برای مطالعه و تحقیق در دانشگاه پیام نور

از او می پرسم خود شما از تحصیل در پیام نور راضی هستید یا خیر و کیفیت آموزش در پیام نور را چگونه ارزیابی می کنید ؟

وی می گوید : من نیز دوست داشتم دانشگاه بهتری قبول شوم اما نمی خواستم یکسال دیگر منتظر کنکور و استرسهایش بمانم برای همین پیام نور را انتخاب کردم از نظر من با اینکه تفاوت های بسیاری با دانشگاه های سراسری دارد ولی یک نقطه بسیار مثبت هم دارد و آن این است که دانشجو مجبور نیست تمام روزهای هفته را در کلاسها و رفت وآمد خلاصه کند میتواند فرصت بیشتر و بهتری برای مطالعه داشته باشد و سیستم آموزشی پیام نور دانشجو محور است.  در کلاس استاد نمی تواند تمام مباحث را مطرح کند دانشجو باید قبل از تشکیل کلاس کتاب را مطالعه کند و مشکلات درسی را در کلاس مطرح نماید گاهی اوقات بیشتر اساتید با دانشجویان همکاری می کنند  و فرصت بیشتری برای رفع اشکال به دانشجویان می دهند. اگر دانشجویی بخواهد در پیام نور موفق شود باید بیشتر روی تلاش خود حساب کند و اساتید دانشگاه اکثرا  در دانشگاه سراسری هم تدریس می کنند.

 

پیام نور برای کارمندان و بانوان متأهل

نگار خدابنده لو دانشجوی ورودی 89 در رشته حسابداری واحد همدان می گوید: من علاقه ای به شرکت در کلاسها ندارم و بیشتر از طریق کلاسهای خارج از دانشگاه واحدها را گذرانده ام . به عقیده من دانشگاه پیام نور برای کسانی که وقت کافی برای شرکت در کلاسها ندارند بسیار مفید است مانند کارمندان و زنان متاهل که دغدغه تحصیل دارند اما فرصت کافی برای شرکت در کلاسها ندارند. این دانشگاه به افرادی با فرصت کمتر امکان تحصیل و پیشرفت علمی را می دهد.

 

نارضایتی عده ای از دانشجویان از کیفیت علمی دانشگاه

سمیرا ترابی ورودی 86رشته تاریخ واحد همدان می گوید :از لحاظ کیفیت آموزش اصلا پیام نور را قبول ندارم چرا که من با دوستانم یک گروه درسی آموزشی با نظارت استاد تشکیل دادیم که دانشجویان برای آمادگی در امتحانات هر جلسه از همان مبحث سوال طرح کنند تا میزان مطالعه در هر جلسه سنجش شود. زمانی که دانشگاه از این امر مطلع شد برخورد شدیدی کرد بعضی اوقات هم اصلاً کلاس تشکیل نمی شد یا بعضی اوقات هم که استاد می آمد از  تعداد دانشجویان حاضردر کلاس  شاکی می شد و کلاس را ترک می کرد من نمی دانم رتبه برتر علمی برچه اساسی به دانشگاه پیام نور تعلق گرفته است اگر این دانشگاه هم موفق باشد تنها به خاطر دانشجویان است نه کیفیت آموزش در دانشگاه .

سمیرا احمدی ورودی 92 رشته حقوق واحد فامنین درباره برگزاری کلاسها و نحوه برخورد اساتید می گوید : من ساکن شهر همدان هستم سال اول دانشگاه تمام تلاشم این بود که در کلاسها حاضر شوم ولی وقتی با کلمه کلاس تشکیل نمی شود آشنا شدم دیگر هیچ رغبتی برای شرکت در کلاسها ندارم چون هر جلسه با تاکسی کرایه خودم را به دانشگاه می رساندم ولی خیلی راحت می گفتند امروز کلاس تشکیل نمی شود یا رفتار بعضی از اساتید که گویا با عده ای خنگ صحبت می کنند واقعا دور از ادب است دانشجویی که هرترم شهریه زیادی می پردازد نیاید حق وحقوق شخصیتی برایش قائل شوند در زمانی که همه به دنبال تحصیلات عالیه هستند و سد بزرگی همچون کنکور مقابل آنها قرار گرفته است دیگر اساتید نباید سد دیگری برای دانشجو ایجاد کنند. دانشگاه موظف است با توجه به امکانات امروزی تشکیل نشدن کلاسها را به دانشجویانی که هر جلسه مسیر زیادی برای شرکت در کلاس طی می کنند اطلاع دهند .

فاطمه خلیقی ورودی 94رشته حسابداری واحد کبود راهنگ می گوید : من متاهل هستم و وقت کمی برای شرکت در کلاسها دارم برای همین اکثرکلاسها را تاکنون شرکت نکرده ام و از سی دی های آموزشی استفاده می کنم اما مشکل اینجاست که در امتحانات نمره میان ترم تاثیر گذار است و من دقیق نمیدانم باید چه روزی برای امتحان میان ترم به دانشگاه مراجعه کنم واز طرف دیگر شهریه باید برای دانشجویی که از کلاس و خدمات دانشگاه استفاده نمی کند متمایز با شخصی که در کلاس حضور دارد باشد در حالی که مسئولان دانشگاه به این امر اصلا توجه ندارند.

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار