28. دى 1395 - 15:44   |   کد مطلب: 14842
در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه کودک و نوجوان همدان:
بانویی که با عروسک های دست¬بافت دنیای کودکان را رنگی تر می کند
یک بانوی هنرمند در مورد کارش اظهار داشت: درست کردن عروسک هایی که میدانم یک روز فرزند کودکی خواهند شد و دنیای کودکانه اش را رنگی تر خواهند کرد برایم بسیار لذت بخش است.

این روزها نمایشگاه بین‌المللی همدان حال و هوای دیگری دارد و  پذیرای قشری پر شور و نشاط  است. رنگ های زنده و انرژی  اسباب بازی ها حال و هوای سالن های نمایشگاه را دگرگون کرده است.

یکی از کارهای فرهنگی نمایشگاه که برای کودکان برنامه ریزی  شده است اجرای جنگ شاد با حضور عمو حمید است. خبرنگار شبنم همدان ضمن حضور در جمع کودکان و نوجوانان حاضر در نمایشگاه با چند تن از غرفه داران گفتگویی انجام داده است .

یکی از غرفه هایی که توجه هر بازدید کننده ای را به خود جلب می کند، غرفه ریاضیات هوش و استعدادیابی است با  علیرضا خرمرودی مسئول غرفه درباره خانه ریاضیات استاد غیور  صحبت کردیم وی گفت : خانه ریاضیات استاد غیور وابسته به معاونت اجتماعی ,فرهنگی ,گردشگری شهرداری همدان در اسفند ماه سال 82 به منظور آماده سازی نوجوانان و جوانان استان همدان جهت تحقق اهداف فرهنگی آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش وان جام پژوهش‌های علمی کاربردی در زمینه ریاضیات خصوصاً همگانی کردن این علم افتتاح شد.

شبنم ها, afkl ih, نمایشگاه کودک و نوجوان همدان, shabnamha, شبنم همدان

وی افزود  هدف اصلی خانه ریاضیات استاد غیور ایجاد بستر مناسب جهت آموزش‌های ضمنی و جانبی و آگاهی از تاریخ تمدن اسلامی و آشنایی عموم علاقه‌مندان به ریاضیات و زیبائیهای آن به منظور عمومی کردن این علم و همچنین آشنایی علاقه‌مندان با تاریخ و کاربردهای ریاضی و گسترش فرهنگ صحیح پژوهش گروهی است .

شبنم ها, afkl ih, نمایشگاه کودک و نوجوان همدان, shabnamha, شبنم همدان

وی در مورد بازدیدکنندگان از این غرفه گفت: خوشبختانه تاکنون این غرفه از استقبال بسیار خوب والدین و کودکان برخوردار بوده است.

وی درباره فعالیت‌های دیگر این غرفه اعلام کرد : در این غرفه خدماتی ارائه می‌شود که تعدادی از آن‌ها عبارتند از افزایش مهارت هوش و خلاقیت سازه ماکارونی ,بازی ریاضی برای کودکان ,مهندسی خلاقیت ,استعدادیابی ,کاغذتا ,دومینو,مکعب روبیک و ... است.

یکی از غرفه‌های نمایشگاه با تن‌پوش  و عروسک­هایی که با دست حرکت داده  توجهم را جلب کرد مسئول غرفه بهمن می گوید : متأسفانه کودکان و حتی خانواده­ها هیچ نگاهی به سمت این غرفه ندارند با اینکه تمام تولیدات این غرفه هنر دست و تولید داخل است از استقبال بسیار کمی برخوردار است .

شبنم ها, afkl ih, نمایشگاه کودک و نوجوان همدان, shabnamha, شبنم همدان

مسئول غرفه ستایش، الناز رحیمی، می گوید :من از المان های داخلی برای طراحی عروسک استفاده کرده ام مثل حاجی فیروز امسال هم از نظر تقویم اویغوری سال خروس است برای همین  با ترکیب عروسک حاجی فیروز ویروس را شکل داده‌ام تزیین سفره هفت سین که همگی هنر دست است واژ استقبال بسیار خوبی برخوردار است و تاکنون چند نفر از خریداران درخواست کرده‌اند که به آنها آموزش دهم .

زهرا سرخوری بانویی است که در غرفه ای که مملو از هنرهای دستی اش است پذیرای کودکان است. عروسک هایی که با دست بافته شده و با رنگ های زنده کودکان را به سمت خود جذب می کند. در میان آن همه رنگ و عروسک فانتری و وارداتی عروسک های دستباف این بانو جلوه ای دیگر دارد. این بانو از استان قزوین در نمایشگاه شرکت کرده است و عشق و علاقه به کودکان در نگاهش برقی خاص ایجاد کرده است. وی در مورد کارش می گوید: 9 سال است عروسک می بافم و در قزوین کارگاه تولیدی کوچکی دارم.

از این بانوی هنرمند در مورد شیرینی کارش سؤال می کنم. با لبخندی مهربان می گوید وقتی کودکان با شادی وارد غرفه می شوند و به عروسک ها نگاه می کنند برای من بسیار خوشایند است.

شبنم ها, afkl ih, نمایشگاه کودک و نوجوان همدان, shabnamha, شبنم همدان

سرخوری فارغ از هر نوع نگاه مادی و درآمدی که از راه درست کردن عروسک دارد به این کار عشق می ورزد و می گوید درست کردن عروسک هایی که میدانم یک روز فرزند کودکی خواهند شد و دنیای کودکانه اش را رنگی تر خواهند کرد برایم لذت بخش است.

در سالن هگمتانه به دور از هیاهوی خرید و فروش کارهای فرهنگی زیبایی برای کودکان انجام شده است. در غرفه ای که از سوی سازمان بهزیستی اداره می شد کودکان با عشق و علاقه، رنگ آمیزی بر روی سفال را تجربه می کردند. مسئول غرفه در مورد این کار گفت: کودکان با رنگ‌آمیزی بر روی سفال احساسات خود را بروز می‌دهند و دنیای پیچیده ذهن آن‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

شبنم ها, afkl ih, نمایشگاه کودک و نوجوان همدان, shabnamha, شبنم همدان

 

وی گفت پرورش خلاقیت و آزادی و احساسات کودکان از اهداف ماست و سعی کرده این با تدارک دیدن محیطی آزاد آن‌ها را در این مسیر یاری کنیم.

شبنم ها, afkl ih, نمایشگاه کودک و نوجوان همدان, shabnamha, شبنم همدان

 

در گوشه ای از غرفه کودکان آزادانه با ماسه‌ها بازی می کردند و تجربه هایی که برای پرورش روح و جسم آن‌ها لازم است را یکی پس از دیگری با بازیهای دلچسب و شاد کسب می کردند. دستان کوچک آنها غرق در ماسه و ذهن انها در حال پرواز بود.

در غرفه ای که از سوی آموزش و پرورش اداره می شد مسئولان غرفه  با فراهم آوردن امکانات لازم برای نقاشی و کاردستی کودکان را به سوی دنیای نقاشی دعوت می کردند.

شبنم ها, afkl ih, نمایشگاه کودک و نوجوان همدان, shabnamha, شبنم همدان

بچه ها بعد از کشیدن نقاشی از خاله های مهربان این غرفه جایزه می گرفتند و نقاشی و کاردستی های انها در معرض دید عموم به نمایش گذاشته می شد.

شبنم ها, afkl ih, نمایشگاه کودک و نوجوان همدان, shabnamha, شبنم همدان

 

آموزش و پرورش با برپایی این غرفه کوشیده است در فضای نمایشگاه و با استفاده از ظرفیت های آن گامی مؤثر  در پرورش خلاقیت کودکان  بردارد. در این غرفه کاردستی های کودکان پیش دبستانی به نمایش گذاشته شده است.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیز همسو با دیگر نهادهای فرهنگی با اجرای برنامه ای فرهنگی ضمن پرورش خلاقیت کودکان روش های استفاده بهینه از پسماند و بازیافت مواد را به آنها آموزش می دهد.

 

شبنم ها, afkl ih, نمایشگاه کودک و نوجوان همدان, shabnamha, شبنم همدان

مدیریت پسماند هرساله با برگزاری مسابقات دانش آموزی کودکان را تشویق می کند تا از مواد دور ریز کاردستی درست کنند و هیئت داوران از بین آثار ارسالی به بهترین ها جوایزی اعطا می کنند.امسال پنجمین دوره است که این مسابقه برگزار می شود و جوایز در روز زمین پاک به برندگان اعطا خواهد شد.

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار