12. ارديبهشت 1396 - 8:49   |   کد مطلب: 16521
یک معلم دوره ابتدایی اظهار داشت: یکی از معضلات بزرگ جامعه معلمان در این دهه مساله شاگرد مداری است و اغلب با بی مهری و توقع بالای والدین معلم به جای دانش آموز مورد توبیخ و تذکر قرار می گیرد و در نهایت مجبور به تغییر رفتار قرار می شود.

به گزارش شبنم همدان 12 اردیبهشت ماه  روز انسانهای بزرگی است که از جان و دل برای ساختن یک نسل تلاش می کنند. مدرسه ,قلم و معلم همگی زمینه ساز هستند تا قلب متعلم آماده پذیرش نور علم شود و علم اگر به شناخت خود و در نهایت به شناخت خداوند بیانجامد انسان را به سعادت دنیا و اخرت می رساند .

در روز  بزرگداشت استاد مطهری و گرامیداشت مقام معلم  با دو تن از معلمان موفق شهر گفتگویی انجام داده ایم  با سمیه طهماسبی زاده ،کارشناس حقوق,مشاوره خانواده , معلم اول ابتدایی و مشاور دوره اول متوسطه است. از وی می پرسم:

 جایگاه و اهمیت معلم در جامعه چگونه است ؟

طهماسبی زاده اظهار کرد :سخنم را با سخن شهید رجایی آغاز می کنم شهید رجایی می گوید "معلمی شغل نیست معلمی ذوق است هنر است عشق است ایثار است اگر به آن به عنوان شغل می نگری رهایش کن اما اگر به آن به عنوان عشق می نگری مبارکت باد ". بدون شک معلمی یکی از سخت ترین مشاغل جامعه است و نقش مهمی در تعلیم و تربیت و همچنین  جامعه پذیری کودکان و نوجوانان دارد.

طهماسبی زاده

 

در مورد دشواری های شغل معلمی توضیح دهید؟

شاید اولین مشکلی که به ذهن برسد  متناسب نبودن درآمد یک معلم با میزان مسئولیت ها واسترس های این شغل است. یکی دیگر از مشکلاتی که در این شغل وجود دارد و ناشی از باور غلط افراد است استفاده نکردن از نیروی جوان و تحصیل کرده برای پایه های اول دوره دبستان است. این باور یکی از معضلات اساسی است و متاسفانه بخش عمده ای از جامعه و مدیران معتقدند که معلمی برای پایه اول دوره دبستان مناسب تر است که سابقه بیشتری داشته باشد اما من با این نظر مخالفم و این عقیده را مخرب می دانم و بر این باورم که معلم جوان تر پر از ایده و شورو نشاط است . باید بپذیریم تجربه علم نوین و شیوه های نوین آموزشی در کنار یکدیگر غوغا به پا می کند .

وی افزود :متاسفانه در جامعه معلمین، کاستی های بسیاری وجود دارد به عنوان مثال برای معلمان کلاسهایی با موضوعات مختلف روانشناختی ,بازی درمانی ,روان درمانی ,روانشناسی رنگ ها وغیره برگزار نمی شود در حالیکه  باید معلمین با روحیه و نگرش کودکان آشنایی کامل داشته باشند.

طهماسبی زاده در مورد نحوه برگزاری کلاس ها گفت: این کلاسها را نه به عنوان کلاسهای ضمن خدمت که معلم بعد از یک روز کاری با خستگی مفرط در کلاس حاضر شود و صرفا در این کلاسها از روی اجبار شرکت کنند بلکه باید در ساعات کاری یک روز گنجانده شود تا معلمین مجرب با نشاط وارد دنیای آگاهی و دانش مدارس شوند.

وی در مورد فضای خشک برخی مدارس بیان کرد: متاسفانه بعضی سخت گیری ها ومواضع بی جای اقتصادی و سیاسی که بر فضای مدارس حاکم شده است معلمین را از فضای شاد و رنگین کودکان دور کرده است  واین مساله موجب شده است معلمین با روحیه خشن ,استبدادی یا حتی دیکتاتوری سر کلاس حاضر شوند.  علت این امر باید در انتظارات جامعه از معلمان جستجو کرد. معلمان  باید قوانینی را به پا دارند که مسلماً اکثر آنها قابل اجرا نیستند.

شاگرد مداری بلای جان معلمان در جامعه

وی افزود: یکی دیگر از معضلات  شغل معلمی  مساله استخدام و گذراندن مراحل هفت خوان رستم است. شخصی که قصد دارد قدم در این راه بگذارد باید کفش آهنی به پا کند و مراحل دشواری بگذرد. معضل دیگری که معلمان با آن مواجه هستند مساله  شاگرد مداری است  در جامعه امروز اغلب با بی مهری و توقع بالای والدین  معلم به جای دانش آموز مورد توبیخ و تذکر قرار می گیرد و در نهایت مجبور به تغییر رفتار قرار می شود .

این معلم پر تلاش متذکر شد: در جامعه ما تربیت یک نسل و آینده سازان مملکت به معلم واگذار شده است اما از ایفا کننده این نقش غافل هستند. همه می دانند که معلمی شغل انبیا است  اما این به معنای در نظر نگرفتن مسائل مادی نسیت و باید نیازهای اساسی معلمان تامین شود تا دغدغه های معیشتی به انجام وظیفه خطیر و پرفشار معلمان لطمه ای وارد نسازد.

وی افزود :معلمان از فقر نمی نالند بلکه از فرق گله مند هستند. آنچه به آن توجه نمی شود این است که چرا باید بین کارکنان دولت تقاوت قائل شوند. یک معلم حق ماموریت ,کارانه و مسکن ندارد در حالیکه برای بقیه کارمندان این حقوق در نظر گرفته شده است  امیدوارم روزی فرا برسد نظام پرداخت هماهنگ و هدفمند اجرا شود .

 

انتظار یک معلم از دانش آموزان و والدین آنها

طهماسبی زاده عنوان کرد :انتظار من از دانش اموزان احترام ,ادب و تواضع در برابر معلم است . دوست دارم نحوه تدریس من باعث ایجاد سوال در ذهن دانش آموزان شود . از سوی دیگر خانواده نیز نقش مؤثری در یادگیری دانش آموز دارد. خانواده باید بستری فراهم آورد که تنها دغدغه دانش آموز مسائل درسی باشد و هرگز از دانش آموزان به علت انجام ندادن تکالیف و تنبلی دفاع نابه جا نداشته باشند .والدین باید به فرزندانشان بیاموزند که به قوانین مدرسه احترام بگذارند زیرا اگر دانش اموزی از قوانین مدرسه سرپیچی نماید مطمئنا در آینده نیز شهروند خوبی نخواهد شد .

 

بهترین خاطره روز معلم برای شما چه بوده است ؟

طهماسبی زاده در مورد بهترین خاطره اش از روز معلم گفت: چند سال قبل شاگردم چند نقاشی برای روز معلم به من هدیه داد. موضوع تمام  نقاشیها تصویر من به همراه لبخند با مانتوهای رنگی با عینک و بدون عینک بود. از او پرسیدم  چرا موضوع تمام نقاشیهایت یکسان است و تنها تفاوت آن رنگ مانتوی من است؟  او پاسخ داد: با خودم فکر کردم شما در کدام روز سال مهربانتر و زیباتر از روزهای دیگر بوده اید به این نتیجه رسیدم که شما مانند فصل بهار هستید هر روز زیباتر می شوید. این صحبت شاگردم تاثیر فروانی در ایجاد  انرژی مضاعف  برای شاگردان در من ایجاد کرد .

وی افزود: امسال نیز روز تولد یکی از شاگردان کلاس،  مادر خوش قریحه اش کیکی با تصویر من  و دیگر همکلاسی هایش به او هدیه داد .خنده های دانش آموزان لحظات پر از احساس شور و ذوق را برای معلمان به ارمغان می آورد.

به سراغ بانوی دیگری می رویم  که در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت می کند. پریسا مکاریان مدیر مدرسه است از وی در مورد دشواری های  شغلی یک مدیر پرسیدم:

کاهش سرانه مدارس ودریافت کمک های مردمی از خانواده ها

مکاریان در مورد دشواری های شغلی معلمان و مدیران مدارس اظهار کرد :با وجود اینکه آموزش امری مهم وبنیادین در یک جامعه است اما حقوق و مزایای کمی دارد و این مسئله به دنبال خود مسائل دیگری را خواهد داشت.

وی اذعان داشت :  متاسفانه در سال های اخیر سرانه آموزشی مدارس بسیار کم شده است و مدیر جهت مخارج و اداره مدرسه با مشکلات فراوانی مواجه شده است از این رو مدیران مدارس ناگزیر از دریافت کمک های مردمی هستند و همین امر موجب ایجاد نارضایتی برای والدین دانش آموزان شده است.  تنها انتظار ما از والدین همکاری والدین با معلمان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است .

به یاد ماندنی ترین و سخت ترین روز کاری یک معلم چه روزی است ؟

مدیر مدرسه تصریح کرد: بهترین دوران معلمی کار کردن با دانش آموزان دوره ابتدایی است چون  در این سن کودکان پر ازصداقت و پاکی هستند. و گمان می کنم برای هر معلمی  روزی که دانش اموزان تکالیف خود را انجام ندهند بسیار خسته کننده و سخت است .

برای یک معلم چه چیزی غیر قابل بخشش است ؟

وی عنوان کرد : برای من سخت ترین مسئله این است که اولیا تکالیف دانش آموزان را انجام می دهند و گمان می کنند معلم نمی فهمد. این کار علاوه بر اینکه خیانت در حق دانش آموز است توهین بزرگی به معلم است و لذت یاد دادن را از معلم می گیرد.

بهترین روز معلمی که داشته اید چه روزی بوده است و چه اتفاقی در ان روز رخداده است ؟

مکاریان اظهار داشت : شیرین ترین خاطره ام از روز معلم به سالی برمیگردد که یکی از دانش آموزانم به عنوان کادو مجسمه زنی را برییم آورده بود  که سر نداشت. این هدیه برایم بسیار عجیب بود بعد متوجه شدم  این دانش آموز سر صف با دوستانش زد وخورد کرده و این مساله باعث شکستن سر مجسمه شده است و این بهتربن هدیه روز معلم برای من بود .

 

برای حل مشکل دانش اموزان حاضرید چه کاری انجام دهید ؟

این مدیر مدرسه اذعان داشت: به طور معمول مسائل درسی با همکاری معلمان حل می شود و نیازی به دخالت مدیر نیست اما اگر مشکل دانش آموز خانوادگی باشد سعی می کنم تا آنجا که می توانم کمک کنم اگر کاری از من ساخته نبود به مشاوره معرفی نمایم .

انتهای پیام / 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار