10. اسفند 1398 - 6:26   |   کد مطلب: 17550
یک کارشناس فرهنگی درباره حجاب اظهار داشت: بد حجابی زن در روابط خانوادگی و اجتماعی تأثیر گذار است و سبب می شود شوهران به جای توجه و محبت به همسران خود به دنبال کامیابی از زنان دیگر باشند زیرا زنانی که خود را در اجتماع می آرایند و به دنبال جلب توجه دیگران هستند مجوز چشم چرانی کردن را به دیگران می دهند .

به گزارش شبنم همدان،

 امروز اولین روز از هفته حجاب و عفاف است. در این هفته بانوان محجب و متین تقدیر می شوند و جامعه اسلامی ایران یک صدا و هماهنگ این ارزش بزرگ زنان کشورش را می ستاید.

 به چادرم می نگرم به رنگ سیاهش به تنها رنگی که رنگ عوض نکرده است در این هیاهو رنگ خویش را نگاه داشته است تا همرنگ رنگارنگی این شهر نشود به چادری می نگرم که مدت هاست قرن هاست برای حفاظتش میلیون ها  نفر شهید شده اند. ولی قصه چادر من قدمتی بیش از این ها دارد این قصه از آنجا شروع شد که مادری پشت درب خانه بر زمین افتاد ولی نگذاشت چادر از روی سرش بر زمین بیافتد .حجاب خاص نیست خاصیت است. در این گزارش با چند کارشناس در خصوص روز حجاب و عفاف گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانیم.

 

در خصوص روز ملی حجاب گفتگویی با مهدی روزبهانی کارشناس امور فرهنگی انجام دادیم .

مهدی روزبهانی کارشناس امور فرهنگی، در خصوص معنای لغوی کلمه حجاب اظهار داشت: کلمه حجاب به معنی پوشیدن است به معنای پرده، حاجب و مانع بین دو چیز به طور کلی می توان گفت حجاب به معنی پوشاندن شی به گونه ای که مانع دیده شدن آن شود .

حجاب مخصوص زنان نیست / حجاب مردان در نگاه آنان است

روزبهانی درباره لزوم پوشش و حجاب در جامعه ابراز کرد : حجاب تنها مخصوص زن نیست و همان گونه که به زنان در خصوص پوشش سفارش فراوانی شده است به مردان نیز در خصوص حفظ نگاه سفارش شده است. همچنین مردان نیز مجاز نیستند هر گونه پوششی را برای حضور در جامعه انتخاب کنند.

وی افزود: زنان  باید کیفیت خاصی از پوشش را  در جامعه رعایت کنند این وظیفه نه از ناحیه مرد به او تحمیل شده است و نه موردی است که با کرامت و شخصیت زن در تناقض قرار بگیرد. گوهر وجودی زن اقتضا می کند با پوشش مناسب  در اجتماع حضور پیدا کند.

همه افراد باید از قوانین و ارزش های جامعه پیروی کنند

وی در پاسخ به این تفکر که عده ای بیان می کنند من به عنوان یک فرد متفکر مختار هستم  نوع پوشش خود را در جامعه تعیین کنم اظهار داشت: جامعه قوانینی دارد که همه افراد باید از آن تبعیت کنند همانطور که  اگر مهمانی به منزل ما وارد شود باید قوانین خانه ما را رعایت کند از جمله اینکه حق ندارد با کفش وارد خانه شود و یا به هنگام غذا خوردن باید در کنار سفره ای حاضر شود که برای او در نظر گرفته شده است. حتی در کشورهای اروپایی اکثر منازل مسکونی هم شکل و هم رنگ بنا شده اند به بیان واضح تر اینکه شکل ظاهری  خانه باید با اجتماع مطابقت داشته باشد. بنابراین هنگامی که  افراد  به عنوان یکی از اعضای جامعه در اجتماع حضور پیدا می کنند باید مطابق قوانین جامعه حرکت کنند و با نوع پوشش خود موجب بر هم زدن ارزش های جامعه نشوند.

اسلام مخالف حضور در اجتماع نیست

این کارشناس فرهنگی بیان داشت:  عده ای دیگر از افراد ایراد می گیرند که زنان محجبه مجبور هستند خانه نشین شوند این در حالی است که واقعیت کاملا برعکس آن است خداوند متعال اگر استعدادی  درون موجودی قرار دهد باید آن استعداد را به حد کمال رساند. اسلام مخالف حضور زن در اجتماع نیست بلکه این حضور باید با شأن و شخصیت زن مطابقت داشته باشد اگر زنی به  دنبال کرامت انسانی با حفظ پوشش و حیا  در جامعه حضور پیدا کند مطمئنا به جایگاه والایی دست می یابد  اما زنی که گوهر وجودی خود در معرض دید نامردمان قرار داده است و باعث جذب دل های بیمار می شود موجب تباهی خود و جامعه است. باید قبول کرد نوع رفتار ما عکس العمل دیگران را نسبت به ما را پیش بینی می کند .

عواقب بد حجابی در جامعه / مجوز چشم چرانی به دیگران ندهید

وی افزود : بد حجابی زن در روابط خانوادگی و اجتماعی تأثیر گذار است و سبب می شود شوهران به جای توجه و محبت  به همسران خود به دنبال کامیابی از زنان دیگر باشند زیرا زنانی که خود را در اجتماع می آرایند و به دنبال جلب توجه دیگران هستند  مجوز  چشم چرانی کردن  را به دیگران می دهند .

افزایش آمارطلاق و انحرافات جنسی از پیامدهای بدحجابی است

روزبهانی تصریح کرد :  زن محوریت اصلی خانواده را در جامعه ایرانی به عهده دارد، همچنین تربیت نسل آینده به عهده زنان جامعه است اگر زنان به دنبال خودآرایی و مردان نیز به دنبال چشم چرانی باشند مطمئنا نه تنها  جایگاه خانواده متزلزل می شود بلکه جامعه نیز دچار ابتذال و  فساد و بی انگیزگی شده و حتی دچار رکود اقتصادی نیز می شود شاید. در نگاه نخست  این سخن بسیار دور از ذهن باشد اما بد حجابی  زنان و تهاجم فرهنگی نرم دشمن تبعات بسیار سنگینی را در پی دارد افزایش آمار روز افزون جراحی های پلاستیک , آمار طلاق ,انحرافات جنسی ,کودکان بد سرپرست ,واردات لوازم لوکس  آرایشی و........از پیامد های بدحجابی است  .

روز بهانی خاطر نشان  کرد :احیاء ارزشهای اصیل اسلامی و فراخواندن زن مسلمان به تعقل و تفکر و  دریافت  ارزش حجاب و ترویج فرهنگ پوشش اسلامی منجر به افزایش حیا می شود که در جامعه باعث حضور موفق تر زنان در اجتماع  ,ایجاد  امنیت و ارامش روانی ,استحکام پیوند خانوادگی و مبارزه با تهجام فرهنگی و جنگ نرم دشمن را در پی خواهد داشت .

در خصوص حجاب گفتگویی با فریبا خدابنده لویی فعال فرهنگی و عضو بسیج دانشجویی انجام دادیم .

حجاب تنها پوشش ظاهری نیست / نوع راه رفتن، سخن گفتن و نگاه کردن نیز باید حجاب داشته باشد

خدابنده لویی در خصوص اهمیت حجاب عنوان کرد : زن مظهر زیبایی  ومرد مظهر شیفتگی است زنان تمایل بیشتری به خود نمایی و مردان تمایل  به نگاه کردن دارند. اسلام تاکید فراوانی داشته است که زنان متین تر و باوقار تر راه بروند حتی در سخن نیز به گونه ای سخن نگویند که باعث تحریک   شوند. حجاب نه تنها به معنای پوشش ظاهر است بلکه نوع راه رفتن ,سخن گفتن ,نگاه کردن را نیز در بر می گیرد که از آن به حیا تعبیر می شود.

نباید اعتماد به نفس زنان در ظاهر آنها خلاصه شود

وی افزود:  حفظ حجاب و داشتن حیا موجب افزایش کرامت زن می شود .حفظ حجاب موجب صرفه جویی در وقت می شود باعث می شود  آن فرصتی را که زنان به خود آرایی اختصاص می دهند به امور مهم  تری  بپردازند و همه اعتماد به نفس آنها در ظاهرشان خلاصه  نشود ,همچنین حفظ حجاب  باعث تحکیم بنیان خانواده و ایجاد ارامش روحی و روانی برای زنان می شود .مرحوم ایت الله بهاءالدینی (ره )می فرماید: عرقی که زن در زیر چادرمی ریزد در سه جا برای او نور می شود در قبر ,در برزخ, قیامت.

رسانه ها به طور غیر مستقیم چادر را از فرهنگ جامعه حذف می کنند

خدابنده لویی در خصوص موانع استفاده افراد از پوشش چادر به شرح اظهار داشت: در سایر کشورهای اسلامی افراد محجبه از رنگ ها ومدل های  مختلفی برای پوشش استفاده می کنند در حالی که در کشور ما پوشیدن رنگ های روشن جلب توجه می کند. قیمت گران  چادر در مقابل بهای ارزان انواع مدل های مختلف مانتو نیز مسئله ای قابل تأمل است.

وی در خصوص ضعف تبلیغاتی جامعه بیان داشت: انواع مختلفی از چادر با توجه به سلیقه های مختلف در بازار وجود دارد اما تبلیغ و آشنایی افراد با این موارد  بسیار محدود است .از سوی دیگر تبلیغ منفی در رسانه ها  و سینما نسبت به زنانی که چادر سر می کنند اکثر در سینما زنان چادری افرادی هستند که در طبقات پایین اجتماع زندگی می کنند, از تحصیلات پائینی برخوردار هستند و با انواع مشکلات اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند .متاسفانه اکثر شرکت های خصوصی  و محیط های  کاری  در آگهی  استخدام ظاهر آراسته را جزء شرایط اساسی  استخدام اعلام می کنند. همه اینها مشکلاتی است که نیازمند بازبینی فرهنگ جامعه و اصلاح آن است.

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار